Fiat 600e – Vellykket videreføring

Vi har latt oss sjarmere av Fiat 500, et vellykket retro-design med aner helt tilbake i 1957. Fiat 600e viderefører det samme designet, men bilen er større og følgelig bedre tilpasset en langt bredere kundegruppe.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under skallet er alt velkjent. Stelantis benytter samme teknologi vi er vant med fra konsernets modeller på Fiat 600e også. Det betyr i praksis 54 kWh batteri, 406 km rekkevidde og 156 hester. Denne kombinasjonen har en stor fordel, for dette er samme elmotor, batteri og elektronikk som blant annet Peugeot benytter. Alt er dermed velprøvd og driftssikkert.

Utstyrsnivået
Fiat 600e leveres i skrivende stund bare med LA PRIMA-utstyrsnivå. Importøren har laget en meget omfattende utstyrspakke inkludert veganske skinnseter med Ivory Monogram og en herlig fargesøm i turkis.
6.veis el. førersete med massasje pluss 6.veis manuelt justerbart passasjersete, el. justerbare sidespeil med varme, Uconnect 10″ infotainment system med 10,25″ berøringsskjerm, (Trådløs) Apple CarPlay™/Android Auto, OTA (Over The Air), fines også.

Meget god pris
Oppdatering av bilens software er gratis i 10 år og Fiat 600e leveres med alle sikkerhetssystemer som inngår i selvkjøring nivå 2. Dette er bare enkelte av punktene fra en meget innholdsrik utstyrsliste.
Med en veiledende pris på kr. 359.900, inkludert alt av utstyr, er nye Fiat 600e priset for å selge meget godt.
Dolce Vita – det søte liv

Undertegnede er vanligvis ikke i kundegruppen for biler i B-segmentet, men siden Fiat 600e er bygget på Stenantis dedikerte elbil Platform, oppleves innvendig plass omtrent som biler fra C-segmentet med fossil motor, nesten en bilklasse opp størrelsesmessig.

Verdt å merke seg: Dyp brønn til føttene er på plass for baksetepassasjerer, ganske unikt i en elbil hvor batteriene vanligvis medfører et høyt gulv uten brønn.

Fiat 600e har en unik løsning og dermed også langt mer behagelig sittestilling i baksetet, hvor sitteputa gir god støtte under låret. Interiøret er lyst og lekkert preget av buet design og funksjoner som fargeterapi og massasje.

I godt humør
Designerne har lagt vekt på et lekent design inspirert av den italienske livsstilen Dolce Vita – det søte liv.
Heldigvis har man beholdt en rekke fysiske knapper til å betjene de viktigste funksjonene samt bytte av kjøreprogram fra midtkonsollen. Løsningen trekker positivt opp sammen med et lyst lekkert interiør, som setter oss i godt humør.

Urban bil
Det er alltid morsomt å teste en bil som skiller seg ut fra mengden designmessig. Fiat 600e blir lagt merke til på veien.

Man har åpenbart hentet litt inspirasjon fra trange italienske bygater. Bilen er meget lett på rattet i lave hastigheter og burde danne en mal for andre konkurrenter.Denne Fiaten oppleves lettkjørt under parkering og i trange parkeringshus.

Med 4,17 meters lengde fremstår Fiat 600e urban, men også som en bybil man kan bruke på lengre turer med fem passasjerer. Bilens progressive servostyring forandrer seg fra lett i byen til akkurat passe stram når vi begynner vår vanlige rute, med svingete partier utenfor byen.

Lavt tyngdepunkt
Fiat 600e bør prøvekjøres på dette underlaget, meget lav egenvekt og batterier i bunn som medfører et lavt tyngdepunkt gir deg en liten overraskelse. Elbilen ligger meget godt på veien i svingete partier, takket være denne vekt/tyngdepunkt-kombinasjonen.

Selv om man nesten alltid ønsker mer kraft i alle testede bile,r så innehar bilen en fornuftig kombinasjon og en får ikke følelsen av at bilen drar i rattet under full akselerasjon ut av svingene. Det skjer ofte med forhjulsdrevne biler med høyere effekt.

Fiat 600e er bra støyisolert uten vindsus fra sidespeil i 110-sona. Denne dumpe lyden vi opplevde når vi lukket dørene innledningsvis merker man også i motorveishastighet, hvor utvendige lyder blir godt dempet når man tar prisen i betraktning.

Fiat 600e har ikke mål om være i Premium-segmentet, isteden fremstår 600e leken og unik med gode kjøreegenskaper.

Konklusjon
Urbane Fiat 600e fungerer som en familiebil med plass til fem, et herlig ikonisk retro-design er videreført fra Fiat 500. Overraskende god å kjøre i by og på motorvei med lavt støynivå, medfører at Fiat 600e er en bil både for by og langtur.

 

Fakta Fiat 600e

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 156 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,0 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 406 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,52 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.520 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,17 m
  • Bredde: 1,77 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 2,56 m
  • Utstyrsnivå: LA PRIMA
  • Bagasjeroms volum: 360 /1.231 liter
  • Pris fra: Kr 359,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 366,900. –
Fiat 600e er betydelig større enn 500e, men likevel kompakt og smidig i et bymiljø. Da er det naturlig å bruke et miljø i sentrum til fotografering.
Heldigvis har man hurtigtast for å deaktivere ADAS-systemet, men jeg ønsker en permanent deaktivering hvor fører bestemmer hvilke assistenter man ønsker å benytte.
Perfekt laget tunell til beinet slik at ingenting er i veien om man ønsker å flytte sete langt frem for å frigjøre plass til en langbeint baksetepassasjer.
Seter med logo og førersetet har også massasje i tillegg til 6-veis elektrisk justering.
Bagasjerommet rommer 360 /1.231 liter og har en hylle som dekker ladekablene.
Disse buede formene går igjen i bilens innvendige design.
Man kan velge personlig tilpasset informasjon på skjermen i synsfeltet inkludert navigasjon slik at man slipper å flytte blikket til den store skjermen. Trafikksikker løsning.
Et lite innblikk i Dolce Vita – det søte liv filosofien hvor man får en herlig følelse i en unik bil.
Baklyktene har blitt utsmykket med en egen 600e logo.
Morsomme detaljer med sydde Fiat bokstaver i setene, slike detaljer finnes overalt i Fiat 600e.
Ladeporten er plassert på bakskjermen, langt bedre beskyttet enn i fronten av bilen.
Liten og kompakt utgave, men Fiat 600e har plass til fem personer og kan være et rimelig alternativ til en større og langt dyrere bil.
Artikkelen fortsetter under annonsen