Citroën E-C4 – Forbedret rekkevidde -og høyere effekt

Citroën oppgraderer populære Citroën E-C4 og ë-C4 X med 156 hk motor og 54 KWt batterikapasitet. Kombinasjonen gir 415 km rekkevidde i Motormagazinets demobil Citroën E-C4.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det begynner å skille seg ut to kundegrupper innen elbil, førstnevnte ønsker lengst mulig rekkevidde uten at de er bekymret for at strømforbruket øker ved et tungt batteri. Citroën E-C4 derimot passer til den andre gruppen som fokuserer på lavt forbruk og vekt.
Citroën E-C4 veier lite i elbil-sammenheng med kun 1 561 kg.

Bilens oppgraderte rekkevidde medfører at man bare behøver å plugge inn hjemmeladeren en til to ganger i uka ved normal kjøredistanse. I Norge kjører vi i snitt 38 kilometer per dag.

Behagelig pris
Citroëns nye konsept, med en modell skreddersydd til det norske marked og til en behagelig pris, nå lanseres en oppgradert versjon av både ë-C4 og ë-C4 X til k.r 348 900, – pluss levering for utstyrsnivå MAX.

Citroën lanserer i år nye utstyrsnivåer ved navn You, Plus og vår demobil med MAX utstyrsnivå, hvor man har inkludert en pakke med utstyr som er basert på hva tidligere kunder har valgt av ekstrautstyr.

På det viset har man et utstyrsnivå tilpasset Norge med ekstra lydisolering, automatisk 2-sone klimaanlegg med aircondition, komfortpakke (oppvarmet ratt + frontrute), armlene bak med skiluke, oppvarmede forseter med massasje, over the air oppdatering av programvare, for å nevne de viktigste punktene i MAX utstyrsnivå, men panorama glasstak koster ekstra.

Jubileum
Citroëns CV ikon feirer 75-års jubileum og mange forbinder fremdeles Citroën med spesielle løsninger og en litt sær produsent. Dette har forandret seg.

«Vår» Citroën E-C4 er faktisk enklere å betjene enn mange av sine konkurrenter ved at man har beholdt fysiske knapper for de mest brukte justeringene. Girvelgeren, sammen med kjøreprogrammene, er plassert lett tilgjengelig i midtkonsollen.

Knappene på rattet er perfekt utformet med tydelig tilbakemelding, setene har et litt uvanlig design, som minner litt om favorittstolen i stua med tanke på komfort. Knappene for setemassasje er lett tilgjengelig sammen med knapp for å justere ryggstøtten. Det er et jul til å stille antall grader på klima, og gradene vises i venstre side på berøringsskjerm, slik at man ikke behøver å flytte blikket fra veien.

Sære løsninger har måttet vike. Nå satser Citroën på komfort, behagelig pris i kombinasjon med enkel betjening.

Gammel og ny
Citroën E-C4, og søstermodellen Citroën E-C4 X, nyter nå godt av en oppgradering. Elmotoren har økt til 156 hester, og dermed har man en langt mer effektiv drivlinje med lavere strømforbruk. Varmepumpen leverer 5kW og bidrar også positivt på strømforbruket vinterstid sammen med en ny batterileverandør. Slik har man finjustert Citroën E-C4 uten å vike fra konseptet med lav batterivekt.

Siden vi hadde tilgang til både ny og utgående modell, kjørte vi denne gang begge. Vi startet med Citroën E-C4 X av fjorårets modell med 136 hester og 357 km rekkevidde. Samme kjørerute ble benyttet med nykommeren, som har økt effekten til 156 hester. Man merker liten forskjell i effekten i vanlig kjøring, men i akselerasjonsfeltet ut på motorvei nådde årets nykommer 100 km/t tidligere enn den gamle. Dette testet vi flere ganger og i flere påkjøringsfelt med samme konklusjon.

Klassens beste komfort
Citroën E-C4, markedsføres med «klassens beste komfort». Etter å ha prøvekjørt Citroën E-C4 er det bare å konkludere med at det ikke er noen overdrivelse. Perfekt avstemt understell, hvor alle bevegelsene føles riktig burde være bilbransjens høyeste mål. Citroën har klart dette kunststykket i en rimelig modell, mye takket være deres patentbeskyttede Progressive Hydraulic Cushions (Komfortfjæring).

Fjæringen takler de utrivelige fartsdumpene av betongstein uten asfalt på toppen langt bedre enn de andre bilene vi kjører i vår vanlige testrunde.

Komfortpakke
Denne helt spesielle kjøreopplevelsen i Citroën E-C4 må oppleves, for følelsen er vanskelig å beskrive. Det enkleste er å kjøre samme rute, først i en annen bil, deretter med Citroën E-C4. Da merker man virkelig hvor god Citroën E-C4 er til å dempe ujevnheter i veibanen.
I tillegg har man laget en komfortpakke bestående av understell, gode seter og ikke minst en meget godt lyddempet bil som egner seg godt til langtur også.

Konklusjon
Citroën E-C4 og søstermodellen Citroën E-C4 X er tilgodesett med flere hester og forlenget rekkevidde til 415 km, men vi må ikke glemme at utstyrsnivået i år er skreddersydd til norske kunder. I tillegg satser Citroën på komfort, behagelig pris i kombinasjon med enkel betjening.

 

Fakta Citroën E-C4

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 156 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 415 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,47 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.561 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,36 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 2,67 m
  • Utstyrsnivå: Max
  • Bagasjeroms volum: 380 /1.250 liter
  • Pris fra: Kr 359,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 359,900. –

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen