Det er en urettferdig konkurranse slik det er nå, og dette må opphøre, fastslår EU, som påpeker at de ikke ønsker å stenge biler fra Kina ut av det europeiske markedet.
Ikke rettferdig
-Konkurransen må imidlertid være rettferdigriktig, sier kommisjonens visepresident og handelssjef, Valdis Dombrovskis.
Tollsatsene blir ulike. Biler fra produsenten SAIC må betale 38,1 prosent i avgift, mens Byd-produsenten (bildet) slipper med 17,1 prosent. Fabrikanten Geely får 20 prosent importtoll.
Det er ventet at de nye tariffene blir gjeldende fra 1. juli om alt går etter planen. De fleste land, deriblant Spania, har kommunisert at de støtter de nye forslagene. Tyskland er skeptisk siden landet eksporter mange biler til Kina.
Handelskrig
Kinesiske biler som blir produsert i Europa, som Chery i Barcelona, lir ikke rammet av de nye tollsatsene.
Kinesiske biler står nå for åtte prosent totalmarkedet. Med den salgsfarta bilmodellene har, vil dette fordoble seg innen 2025. Før de nye tollavgiftene, ligger biler fra Kina i gjennomsnitt 20 prosent under biler fra Europa i pris
Kina på sin side svarer, at de ikke ønsker noen reell handelskrig, og at de ønsker samarbeid med EU, men at dette nå blir vanskelig.