BYD er virkelig i frammarsj om dagen. BYD har økt salget formidabelt, nå er de forbi Tesla og er blitt verdens største produsent av elbiler globalt. Som om ikke det var nok, lanseres tre nye modeller i Norge samtidig: Sporty Byd Seal, familie SUV-en Byd Seal U og demobilen BYD Dolphin, som treffer et bredt marked i småbilklassen.
Plass til barnevogn
Sammenligner vi størrelsen med velkjente Kia Soul EV, denne modellen har solgt meget godt i en årrekke, kommer BYD Dolphin godt ut av det.
Soul måler 4,22 meter og har 315 liters bagasjeplass. BYD Dolphin er noe større med 4,29 lengde og 345 / 1.130 liter. Bagasjerommet rommer faktisk en barnevogn når vi fjerner hyllen til det todelte bagasjerommet, slik at hele dybden utvides.
BYD Dolphin er bygget på den nye BYD – e-Platform 3.0, som medfører langt bedre innvendig plass enn diesel/ bensinutgaver med samme lengde. Plassen må karakteriseres som god i denne type bilmodell.
Prisgunstig bil
BYD Dolphin har oppsiktsvekkende lav startpris, fra kr. 299.900, – ekskl. frakt og leveringsomkostninger i kampanjeperioden. Vår demobil er som vanlig topputgaven med det dyreste utstyrsnivå med navn Design, bilen koster kr. 338.000, – inkludert frakt og levering.
Panorama soltak med elektrisk solskjerm, tofarget eksteriør, sotede ruter bak og V2L (Vehicle to load), som er en adapter, hvor man kan benytte 230 volt fra batteriet til nærmest hva man ønsker av eksterne apparater.
Det finnes også en rimeligere utgave med lavere utstyrsnivå, men bare kr. 10.000, – skiller de to modellene. Dermed går de fleste trolig for topputgaven.
Du får mye bil for pengene ved å kjøpe BYD Dolphin. Det syns trolig mange andre også siden BYD Dolphin er kåret til «Årets bilkjøp» i Europa 2024 av Autobest. En jury bestående av 31 journalister fra like mange europeiske land, har kåret BYD Dolphin til «Best Buy Car of Europe 2024».
Letthåndterlig modell
BYD Dolphin liker seg i bykjøring, kompakt bil er alltid enkel å manøvrere i trange gater og parkeringshus. Bilen er meget kvikk på de første meterne også. Vi ble møtt av regnvær og antispinn slo inn om vi var for aggressiv med høyre fot.
På landeveien, med svingete partier, merker vi at førerstolen mangler tilt, slik at man kan heve sitteputen i forkant. Med 36 tommers jeanslengde blir det luft mellom sittepute og lår, men kortere personer vil trolig ikke merke denne detaljen.
Stabilt på veien
Bilen ligger godt på veien i svingete partier og føles kvikk ut av svingene, faktisk så kvikk at vi stusset litt på de tekniske data, som viser 0-100 km/t på 7 sekunder blank. Bilen føles raskere i praksis.
På motorveien ligger bilen stabilt, faktisk ganske komfortabel uten å være for stiv i understellet, men vi merker litt vindsus i 110-sona.
Behovet for et Head-up display faller bort. Man har nemlig all ønskelig informasjon man behøver i den vesle skjermen bak rattet, som er plassert høyt.
5 stjerner Euro NCAP
Ingeniørene til BYD Dolphin har heldigvis plassert bilens 12, 6 tommers berøringsskjerm på en fornuftig måte, slik at vi faktisk rekker frem med førerstolen langt bak. Trafikksikker plassering hos BYD og et stort pluss.
En knapp på rattet roterer skjermen og lar deg velge horisontal eller vertikal skjerm, men dette er faktisk bare en liten gimmik som blir vist frem og glemt.
En knapp på rattet for permanent deaktivering av alle varslene som piper og fjerner førers oversikt over kjørebanen, savnes. Byråkratene i Euro NCAP, ønsker denne varslingen på nye biler for å gi bilen full pott med 5 stjerner Euro NCAP. I praksis er pipelydene bare til irritasjon og man må inn i bilens meny for å deaktivere etter hver eneste oppstart.
Avansert teknologi
Her har nok Euro NCAP bommet, det er langt tryggere i praksis at blikket er festet på veien istedenfor å sjekke varslinger på instrumentpanelet. Heldigvis har også BYD Dolphin beholdt mange fysiske knapper og ikke minst en gir velger med riktig gir mønster, slik at det ikke blir misforståelser.
Enkelte konkurrenter har motsatt girmønster og da er det lett å rygge når man skal kjøre fremover. Igjen en trafikksikker løsning hos BYD.
Bilen har avansert teknologi på plass i form av automatisk nødbremsing, kjørefeltassistent, blindsonesensor, 360º. kamera og bremsing for forbipasserende biler ved utkjøring av parkeringsplasser.
Konklusjon
BYD Dolphin er fortjent kåret til «Årets bilkjøp» i Europa. Lav pris i kombinasjon med 427 km WLTP rekkevidde, trekker opp. En ny elbilplattform medfører at man har utnyttet kompakte utvendige mål maksimalt, nærmest en bilklasse større innvendig enn lengden tilsier.
Fakta BYD Dolphin
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 202 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,0 sekunder
- Toppfart: 160 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 427 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,59 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.658 kg
- Tilhengervekt: 0 kg- ikke avklart
- Lengde: 4,29 m
- Bredde: 1,77 m
- Høyde: 1,57 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Design
- Bagasjeroms volum: 345 /1.130 liter
- Pris fra: Kr 318,000. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 328,000. –