Peugeot 308 SW Plug-in hybrid – Utmerket alternativ

 

Plug-in hybrid, eller ladbar hybrid om du vil, har blitt et utmerket alternativ til rene elbiler. «Vår» bil denne gang vil også lanseres som elbil neste år. Dermed vil denne testen henvende seg til begge kundegrupper.

 

Elbil passer ikke til alle kunder. Hybridløsningen et godt valg for de med et ønske om bensinmotor. I Peugeot 308 er valgmulighetene mange. Kombi- eller stasjonsvogn med 180 eller 225 hester systemeffekt, 8-trinns girkasse og 60 km rekkevidde på strøm.

 

Rekkevidden burde være tilstrekkelig for de aller fleste siden gjennomsnittlig daglig kjørelengde i Norge er 38 km, men bensinmotoren vil alltid…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Plug-in hybrid, eller ladbar hybrid om du vil, har blitt et utmerket alternativ til rene elbiler. «Vår» bil denne gang vil også lanseres som elbil neste år. Dermed vil denne testen henvende seg til begge kundegrupper.

 

Elbil passer ikke til alle kunder. Hybridløsningen et godt valg for de med et ønske om bensinmotor. I Peugeot 308 er valgmulighetene mange. Kombi- eller stasjonsvogn med 180 eller 225 hester systemeffekt, 8-trinns girkasse og 60 km rekkevidde på strøm.

 

Rekkevidden burde være tilstrekkelig for de aller fleste siden gjennomsnittlig daglig kjørelengde i Norge er 38 km, men bensinmotoren vil alltid ligge klar til langtur.

 

Bilen veksler mellom drivkildene sømløst. Hybriden ble først lansert på markedet og de som venter på elbilen Peugeot e-308, som kommer i 2023, har mulighet til å stifte nærmere bekjentskap med Peugeot 308 SW Plug-in hybrid før de eventuelt bestiller el-utgaven. Elbilen er lik om man ser bort fra drivlinjen.

 

GT-utstyrsnivå
Motormagazinet valgte 308 SW Plug-in hybrid med GT utstyrsnivå denne gang, Toppnivået passer egentlig meget bra til denne sporty bilen. Innvendig og utvendig design passer godt sammen. Utvendig blir inntrykket dominert av «diamant» grill med Peugeots nye logo og hovedlys i form av automatiske Peugeot Matrix LED hovedlys i vår GT-utgave. Bilens kjørelys minner om “hoggtenner” på sidene av støtfangeren foran.

 

Dette er en front man kjenner igjen og som gir et sterkt designmessig uttrykk. Peugeot har laget et spesielt inntrykk bak også, med ultrakompakte LED-lys med en spesiell tenningsrekkefølge “klo for klo”.

 

Lite og stort ratt
Innvendig er bilen dominert av en patentbeskyttet i-Cockpit® med et lite ratt. Enkelte er trolig skeptisk til denne løsningen når man bytter inn en bil med stort ratt, men rattet er bare en liten del av i-Cockpit®-opplevelsen. Rattet medfører at bilen føles mer sporty og GT-utstyrsnivå forsterker den følelsen.

 

Fører -og passasjersete har god sidestøtte. Kombinasjonen av stoff og Alcantara gir god friksjon, slik at man ikke sklir i svingete parter om man kjører aktivt. Førerstolen har også ny uttrekkbar sittepute og ved hjelp av setets tilt i forkant har man lårstøtte helt frem.

 

Gjennomtenkte detaljer
Høyre bein hviler inntil en behagelig kant, akkurat på dette punktet har konkurrenter mye å lære for G-kreftene vil alltid skyve beinet mot midtkonsollen. Når vi først er inne på detaljer, så har man heldigvis valgt bort den sorte pianolakken man finner i nesten alle modeller med en mer varig overflate. Dekselet over koppholder er av mykt materiale, slike små detaljer er gjennomtenkt i i-Cockpit og hever helhetsinntrykket.

 

Vi liker også at girvelger, kjøreprogram, parkeringsbrems og startknapp er samlet. Enkel og lett tilgjengelig betjening. Ny intuitiv berøringsskjerm er på plass med personlige innstillinger, nå også med flere skjermvinduer og nye virtuelle i-toggles, men heller ikke i denne bilen rekker vi frem uten at ryggen må forlate setet.

 

Interiøret blir rent og ryddig med denne løsningen, men mindre trafikksikkert ved at man må flytte blikket fra veien for å justere temperatur via berøringsskjerm.

 

Flere valg
Vår GT var utstyrt med 18-tommers PORTLAND-aluminiumsfelg med 40 profil. Lav profil er tøft, men med mindre dempning i dekksiden enn med 16 og 17-tommers.

 

Den franske følelsen ble likevel ivaretatt på veien med lavprofil, for man føler veibanen. Ujevnhetene er godt dempet. Man kan selvsagt gå for et rimeligere Active utstyrsnivå med 16-tomm felger og få en litt mykere opplevelse, men understellet er så bra at man får den rette Peugeot-følelsen med lavprofil også.

 

Peugeot 308 SW Plug-in hybrid har et særegent utvendig design med høy igjenkjennelses faktor kombinert med patentbeskyttet i-Cockpit®. Sammen gir bilen deg en spesiell følelse av noe unikt.

 

Helt ubevist påvirker designet deg for hvordan bilen føles på veien også. Bilen er morsom i svingete partier med det lille rattet, som for øvrig gir deg den rette tilbakemeldingen fra underlaget til bremsene som var overraskende kraftige, – bare et lite trykk før man bremset kraftig.

 

Vi skal ikke gå inn på alle assistentene og all innebygget teknologi denne gang, men med den uforutsigbarheten våre politikere legger til grunn med tanke på fremtidige utslippsfrie soner. er det greit å hvite at Peugeot 308 SW Plug-in hybrid er forberedt på problemstillingen.

 

Bilen kan selv lade batteriet på motorvei ved hjelp av bensinmotoren før man ankommer Oslo med fulladet batteri og kan kjøre på ren strøm i byen. Et varsellys i speilet. viser et eventuelt kamera at du kjører utslippsfritt og miljøvennlig. På den måten er Peugeot 308 SW Plug-in hybrid et meget godt alternativ til ren elbil.

 

Konklusjon
Peugeot har lagt stor vekt på design i kombinasjon med en miljøvennlig profil i Peugeot 308 SW Plug-in hybrid. De fleste vil kjøre på ren strøm til daglig, uten å tenke på ladestasjoner på langtur. Den gode franske følelsen er på plass i denne bilen også, til tross for feite felger med lavprofil dekk.

 

Fakta Peugeot 308 SW Plug-in hybrid

  • Motor: Bensin + Elektrisk
  • Slagvolum: 1,6-liter
  • Effekt: 226 hk
  • Moment: 360 Nm
  • Gir: 8-trinns Automat
  • 0-100 km/t: 7,5 sekunder
  • Toppfart: 235 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 60 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,12 l /mil
  • Co2 utslipp: 30 g/km
  • Egenvekt: 1.687 kg
  • Tilhengervekt: 1.450 kg
  • Lengde: 4,63 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,42 m
  • Akselavstand: 2,73 m
  • Utstyrsnivå: GT
  • Bagasjeromsvolum: 548 / 1.574 liter
  • Pris fra: Kr 413,500. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 515,000. –

 

Ladbar hybrid har samme fordel som elbil ved lading på ettertraktede plasser i sentrum.
Ladbar hybrid deler elbilens regenerering hvor bremseenergi lagres i batteriet og benyttes til fremdrift senere.

Ny logo er på plass i grillen og på sidene.
GT seter med god sidestøtte og en meget behagelig uttrekkbar pute i sitteputens fremkant.
Slik skal det gjøres, en perfekt avrundet behagelig kant som beinet kan hvile mot enten man kjører avslappet på motorvei eller aktivt i svingete partier.
Undertegnede er langt mer opptatt av praktisk utnyttelse av plass enn liter, med nedfelte seter blir gulvet nesten flatt.
Inne dukker det opp en praktisk detalj, innsnevringer i seterrygg medfører bedre plass til baksetepassasjer.
Det lille rattet har blitt en del av i-Cockpit®-opplevelsen, vanskelig å gjengi med vidvinkel kamera, men prøv en kjøretur selv og bli overbevist om at dette er en god løsning.
Bilen er klargjort for utslippsfri kjøring i byen, her bruker vi bensinmotoren til å full lade batteriet før vi kjører inn i sentrum.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen