Škoda Enyaq Coupé RS iV – DESIGNPERLE!

 

Motormagazinet har fulgt utviklingen av Škoda Enyaq Coupe RS IV fra de første skissene av konseptet. Håpet har vært at Škoda videreførte konsept til produksjonsmodell nærmest urørt. Det har skjedd.

 

Det har blitt vanlig med store forandringer fra konseptmodell til produksjon, men Coupé-utgaven på skissene til konseptet ŠKODA VISION iV har beholdt det meste av designet, samt den herlige grønnfargen Mamba Green.

 

Vekker oppsikt
Oppsikt vekker også Crystal Face-grillen med 131 LED-dioder, også i denne modellen velger man å markedsføre tsjekkisk krystall på en elegant måte. Krystall og Škoda er viktig eksportvare for hjemlandet.

 

På…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Motormagazinet har fulgt utviklingen av Škoda Enyaq Coupe RS IV fra de første skissene av konseptet. Håpet har vært at Škoda videreførte konsept til produksjonsmodell nærmest urørt. Det har skjedd.

 

Det har blitt vanlig med store forandringer fra konseptmodell til produksjon, men Coupé-utgaven på skissene til konseptet ŠKODA VISION iV har beholdt det meste av designet, samt den herlige grønnfargen Mamba Green.

 

Vekker oppsikt
Oppsikt vekker også Crystal Face-grillen med 131 LED-dioder, også i denne modellen velger man å markedsføre tsjekkisk krystall på en elegant måte. Krystall og Škoda er viktig eksportvare for hjemlandet.

 

På hver side av grillen er LED- Matrix hovedlykter på plass, men den horisontale lysstripen som strekker seg over øvre del av grillen og binder sammen de to hovedlyktene på konseptet ŠKODA VISION iV, er flyttet ned til grillen.

 

På forskjermene ser man RS-logoen, og innvendig er det ingen tvil om utstyrsnivå. Sportssete med god sidestøtte og RS-logo gir deg svaret. Man kan også personalisere grunnmodellen ved å velge 21″ VISION aluminiums felger antrasitt, RS-suiteinteriør og ultra utstyrspakke med Adaptiv understell DCC, elektriske forseter med minne, elektrisk justering av korsryggstøtte og massasje på førerside, Area View, Parkeringsassistent med minnefunksjon og sidekollisjonsputer bak!

 

Mamba Green
Fargevalget Mamba Green er vår favoritt. Velger man en så tøff bil bør den vekke oppsikt, men andre har ikke samme preferanser. Vår demobil i phoenix orange er mer diskret og vil trolig også selge bedre. Denne fargen forandrer seg radikalt ved direkte sollys og var morsom å fotografere med et herlig fargespekter, som aldri helt kommer til sin rett på bilder.

 

Grillen og hovedlys, som er en stor del av totalopplevelsen ønsket ikke å samarbeide under fotografering. En sensor i setet deaktiverer bilen, så når man stiger ut for å ta bilder, slår lysene seg av. Bilen er langt tøffere på veien i kveldsmørket enn bildene gir inntrykk av.

 

Lite demping
På veien kjørte vi også med 19-tomms felger og 55 profil på vinterdekk. Likevel føler man underlaget, og ønsker man ytterligere personalisert er vår favoritt Ultra utstyrspakke. Denne pakka inneholder adaptivt understell.

 

Man kan justere fastheten på demperne etter underlaget og om man i utgangspunktet synes 21-tomms felg med lavprofil har lite dempning i dekksiden, så justeres demperne via kjøreprogrammene til en mer komfortabel variant om man ønsker det.

 

På sedvanlig Skoda-vis er ekstrautstyret rimelig priset. Ultra utstyrspakke med adaptivt understell koster kr. 22.000, – og elektrisk utfellbart tilhengerfeste kr. 10.100, -.

 

Toppmodell
Škoda Enyaq Coupé RS iV leveres bare som toppmodell med 299 hk, 460 Nm dreiemoment og firehjulsdrift. Mulig det blir lansert en utgave med 204 hester på bakhjulene senere, men det vil tiden vise.

 

Dette lave, lekre designet står i stil med bilens kjøreegenskaper og motoreffekt. 0-100 går på 6,4 sekunder og på plass i sport setene med RS logo, føles bilen «riktig» også med tanke på kjøreegenskaper. Dette er en bil som liker seg på svingete partier uten noen form for «torque steer» ved fullt gasspådrag ut av sving selv med elmotor på framakselen.

 

Setene er også godt tilpasset krappe svinger med god sidestøtte, men også setertrekk i en kombinasjon av skinn/ mikrofiber med kant søm i lime farge, som har god friksjon. Man sklir ikke på seteputen.

 

Bilens gode kjøreegenskaper tilskrives i stor grad en dedikert (MEB) elbilplattform, som ikke deles med modeller med forbrenningsmotor. Presis styring, godt støydempet i motorveishastighet og ikke minst komfort kombinert med en sporty opplevelse.

 

God å kjøre
Som nevnt tidligere har vi en forkjærlighet for adaptivt understell, hvor man kan velge hardere dempning på svingete partier og komfort ute på landevei/motorvei via kjøreprogram. Bytte under kjøring kan være utfordrende for vi rekker ikke frem til berøringsskjerm uten å lene oss frem. Nærmest alle de mest brukte funksjonene er plassert der, inkludert justering av klima. I en sporty bil burde det være en vippebryter for kjøreprogrammene på midtkonsollen og en knapp på rattet for å deaktivere filholderassistenten. Denne burde slå seg på automatisk ved hver eneste oppstart, selv om fører deaktiverer.

 

Hele fem trykk på skjermen må til før man er tilbake på samme skjermbilde, som benyttes i utgangspunktet. Škoda Enyaq Coupé RS iV er utrolig god å kjøre, designmessig en perle og betjening burde utføres like strømlinjeformet som bilen oppleves på veien.

 

Konklusjon
Škoda Enyaq Coupe RS IV er den eneste modellen på svært langt til som har gått fra en konseptskisse til ferdig produksjonsmodell nærmest urørt. Designet skuffer heller ikke når man ser bilen i virkeligheten for første gang. Kjøreegenskapene passer til designet, via en dedikert elbilplattform og RS-utstyrsnivå med aner fra Škoda motorsport passer perfekt.

 

Fakta Škoda Enyaq Coupé RS iV

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 299 hk
  • Moment: 460 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,4 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 516 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,69 kWt mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.233 kg
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,65 m
  • Bredde: 1,87 m
  • Høyde: 1,60 m
  • Akselavstand: 2,76 m
  • Utstyrsnivå: RS Lounge
  • Bagasjerom volum: 570 / 1.510 liter
  • Pris fra: Kr 593.800, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 634.200, –

 

Škoda Enyaq Coupé RS iV er bygget på dedikert elbilplafform og er meget god å kjøre, bilen liker seg svært godt på svingete partier.
Innbydende bagasjerom med den norske skiluken på plass, legg merke til egen pose til ladekabler på venstre side som er en del av Simply Clever-koneptet til Škoda.
Todelt bagasjerom skjuler smarte oppbevaringsrom under et flatt gulv.
En liten hendel i bagasjerommet feller ned seteryggen.
Lange sitteputer for baksetepassasjerer passer godt til nordmenn.
RS Lounge interiør er valgt i vår topputgave.
Som en påminnelse om ŠKODA sine berømte racing-tradisjoner finner du
RS-logo på setene.
Crystal Face-grillen med 131 LED-dioder vår umulig å fotografere ute uten medhjelper, men denne bilen i utstillingslokalet viser litt av effekten.
Škoda Enyaq Coupé RS iV er som navnet indikerer en linjelekker Coupè med DNA fra konseptbilen ŠKODA VISION iV. Endelig er vi vitne til et konsept som blir produksjonsmodell uten store forandringer.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen