Kias nye stasjonsvogn tar steget opp i klassen med store familiebiler og Optima blir en prisgunstig familiebil.
Kia Optima Sport Tourer er Kias første virkelig store stasjonsvogn. Motormagazinet har fulgt med på hvordan Optima SW har utviklet seg fra en tøff konseptmodell til nåtidens nedtonede produksjonsmodell. Enkelte synes det er litt synd at den råtøffe konseptbilen ikke ble satt i produksjon, men den var nok for spektakulær for det brede laget av kundemassen.
Slik er det nesten alltid med konsept-utgaver. Det nærmeste man kommer konseptmodellen er ved å velge GT-Line utstyrsnivå. Det betyr alt av utstyr og en tøff stylet modell fra fabrikk.
Design
Nye Kia Optima Stasjonsvogn kommer med typisk europeisk design. Bilen springer ut fra Kias designteam i Frankfurt under ledelse av Gregory Guillaume. Dette er Kias sjefs designer for Europa etter at Peter Schreyer ble leder for alle Kias designsenter rundt om i verden.
Kias Europa offensiv har som mål å levere 500.000 biler på det europeiske markedet innen 2020. Skal Kia klare det, må man satse på modeller tilpasset europeisk smak. Formspråket har vært Kias kjennetegn lenge og siden Optima stasjonsvogn er en stor modell, kommer rene klassiske linjer godt frem. Innvendig er designet preget av et oversiktlig førermiljø, hvor det er enkelt å finne frem. Navigasjonssystemet er også lett å bruke.
God plassutnyttelse
Det viktigste i en stasjonsvogn blir plassutnyttelsen. Kia optima har et romlig bagasjerom som sluker det meste. Vi legger ned baksetene, gulvet er ikke helt flatt, men likevel har Optima 1.686 liter oppbevaringsplass til rådighet.
Bagasjerommet er faktisk større enn nye Volvo V90 (1.526 liter) og nesten identisk med Renault Talisman (1.681 liter). i tillegg har passasjerene usedvanlig god plass takket være lang akselavstand.
Tyske kjøreegenskaper
Satsningen på en typisk europeisk utgave gjenspeiler seg på veien. Det er lenge siden Kia var utstyrt med trauste kjøreegenskaper.
Vår Kia Optima som for øvrig var utstyrt med GT-Line utstyrsnivå er topp moderne. Det er blitt tatt grep for å få dette til. Understellsspesialisten Albert Biermann er hentet fra BMW for å gi Kia Optima det siste lille ekstra. Stivheten i karosseriet blir ivaretatt av hele 51 prosent høyfast stål og det hjelper godt på veiegenskapene. Hele 2,80 meter akselavstand, bidrar til gode kjøreegenskaper, men har også en positiv innvirkning på innvendig plass.
Kjøremodus
GT-line er også utstyrt med forskjellige kjøreprogram hvor styring, girkasse og støtdempere forandres fra mykt til fast. Kia Optima GT-Line er en bil man kan tilpasse forskjellige underlag.
Ute på motorveien benyttet vi Eco-kjøremodus. Motoren jobber uanstrengt på lavt turtall og girkassen skifter silkemykt. Girskiftene på Kias nye 7-trins DCT automatgir er omtrent like myke som på en konverter-girkasse. I Sport-modus legger motoren seg på et høyere turtall og girskiftene blir hardere. De elektronisk kontrollerte støtdemperne blir også hardere, så her får man tre forskjellige kjøreopplevelser i samme bil. Optima starter i normalmodus, mens de to andre velges via en knapp ved girspaken.
Utstyr
Kias store stasjonsvogn kommer som vanlig med faste utstyrspakker. Vi har i den senere tid fått visse indikasjoner på at det finnes en kundegruppe som ikke er opptatt av det mest avanserte utstyret, fordi de ikke er opptatt av teknikk. De kan gå for Classic utstyrsnivå. DAB-radio, parkeringssensor bak, elektrisk parkeringsbrems, 7 Tommers navigasjon er likevel med i pakken.
Active og Active Business heter de to neste utstyrsnivåene før toppmodellen GT-Line. Alt av utstyr er da inkludert, GT-Line er utstyrsnivået man må velge for å få med kjøremodus via elektrisk kontrollerte støtdemper. Det eneste man da kan velge ekstra på GT-Line og de andre utstyrsnivåene er løsøre som hundebur og sykkelstativ osv.
Konklusjon
Gode garantivilkår og en folkelig pris er blitt Kias varemerke. Kia Optima har også elegant design i kombinasjon med gode kjøreegenskaper. I en stor bil er dieselmotor fornuftig, Kias 1,7 liters dieselmotor passer utmerket sammen med Kias egenutviklede 7-trinns automatgir og gir et forbruk på 0,47/liter pr mil ved blandet kjøring. Innstegsprisen på en stor stasjonsvogn med diesel og automat er på kr 365.300,- med 7 års garanti.
Kia Optima
Motor: R4 diesel
Slagvolum: 1,7-liter
Effekt: 141 hk
Moment: 340 Nm
Gir: 7-trinns automat
0-100 km/t: 11,1 sekunder
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet: 0,46 l/mil
Co2 utslipp: 120 g/km
Egenvekt: 1.560 kg
Tilhengervekt: 1.500
Lengde: 4,85 m
Bredde: 1,86 m
Høyde: 1,46 m
Akselavstand: 2,80 m
Utstyrsnivå: GT-Line
Bagasjeroms volum: 552/1.686 liter
Pris fra: Kr 345.300,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 486.290,-