Skal man satse på volumsalg er Golf-klassen den desidert største bilklassen i Norge, men her er det også stor konkurranse blant bilmerkene. Får å nå helt frem her, må bilen ha det lille ekstra. Fiat satser på lav pris i kombinasjon med god plassutnyttelse i nye Fiat Tipo.
Fiat er store i Europa, men her i landet er det mange som kjører Fiat uten å være klar over dette fenomenet. Fiat samarbeider med andre bilmerker som benytter egen logo på Fiat-modeller. Mange bobil-entusiaster kjører også Fiat siden deres chassis blir brukt som grunnlag for påbygg fra en rekke merker.
Det er derfor merkelig at ikke Fiat har fått samme status i Norge som resten av Europa. Fiat 500 og Fiat Doublo har solgt relativt godt uten at de har trukket med seg andre Fiat-modeller. Nå blir det spennende å se om Tipo vil snu trenden, for lav pris og romslig bil, burde gjøre Tipo til bestselgende Fiat-modell i Norge. Tipo leveres som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn.
Det lille ekstra
Både Tipo Stasjonsvogn og Tipo 5-dørs er designet av Centro Stile FIAT i Italia. Her er funksjonalitet og stil blandet sammen med dynamisk og moderne design.
Femdørsmodellen måler 4,37 m og har det lille ekstra i form av 440 liter bagasjeroms plass. Det er også lagt stor vekt på god innvendig plass. Med startpris på 228.800 kroner for Tippo 5-dørs med 95 hk bensinmotor og manuelt gir legger Fiat seg godt under Golfs startpris på 308.000 kroner.
Konkurrentene er mange i dette markedssegmentet: Kia Cee’d, Hyundai i30, Ford Focus, Toyota Auris, Peugeot 308 for å nevne noen, men om man er i markedet for en rimelig familiebil burde man ta med Fiat Tipo i betraktningen.
Motorvalg
Du kan velge mellom to utstyrsnivåer; POP og Lounge sammen med 4 moderne og drivstoffeffektive motorvarianter. Fiat byr på to bensinmotorer i sin 5-dørs kombikupé, vi nevnte 95 hk tidligere i artikkelen, men også en større 120 hk er på programmet. Begge i kombinasjon med manuelt gir.
Dobbel clutch automatgir får man nå bare i stasjonsvogn-utgaven og med dyreste utstyrsnivå Lounge. I tillegg må man også velge 120 hk dieselmotor for å få automatgir. Stasjonsvognen leveres også med en mindre dieselmotor på 95 hk med manuelt gir.
Stasjonsvogn
Naturlig nok er stasjonsvognen 20 cm lengre og 3 cm høyere enn 5-dørs kombikupé, begge har 2,64 m akselavstand. Det betyr at stasjonsvognen har betydelig lengre overheng bak. Tipo stasjonsvogn er 4,57 meter lang, og med 550 liter bagasjerom oppleves den som svært romslig og allsidig.
I ekte Fiat stil kan den nye Tipo utstyres med mange smarte løsninger, noe som gjør kjøreturen bekvem både for fører og passasjerer. Det var stasjonsvogn vi kjørte denne gang, og demobilen var utstyrt med 120 hk dieselmotor og automatgir.
På plass i førerstolen
Gode seter og romslig takhøyde er den første observasjon på plass i nye Fiat Tipo. Setene utmerker seg med myk stopping. Dette er en behagelig kontrast til mange harde formstøpte seter.
I trafikken merker man et mykt understell, slik at kombinasjonen understell og seter demper underlaget meget godt. Ulempen er at bilen blir litt for myk ved aktiv kjøring. Nesa synker noe ned under nedbremsing, men for en typisk familie, er mykt understell fornuftig med tanke på komfort.
Bra komfort er det også på motorvei, hvor man merker lyddempningen i bilen best. Et lite vindsus fra sidespeilene og en lav rumling fra dekk på felt med grov asfalt har man ikke klart å unngå, men støydempingen ligger ikke tilbake for konkurrenter i denne klassen.
I byen er dette en lett kjørt bil med direkte styring. Parkeringssensorene hjelper også til i trange parkeringshus. Enkelt er det også å betjene de forskjellige bryter og knapper. Fiats styrke er god plassutnyttelse, lav pris i kombinasjon med et godt avdempet understell. Her kan barnefamilier som tenkte bruktbil faktisk få en nybil til nesten samme pris.
Konklusjon
Fiat Tipo er en prisgunstig modell, hvor man har lagt vekt på god plass og fleksibilitet. Toppmodellen Tipo 5-dørs LOUNGE koster 268.000 kroner. Fiats inntog i Golf-klassen skal ta markedsandeler ved å gi kundene mye bil for pengene.
Fakta
Motor: Diesel
Slagvolum: 1.6-liter
Effekt: 120 hk
Moment: 320 Nm
Gir: DCT-automat
0-100 km/t: 10,4 sekunder
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet: 0,39 l/mil
Co2 utslipp: 101 g/km
Egenvekt: 1.425 kg
Tilhengervekt: 1000 kg
Lengde: 4,57 m
Bredde: 1,79 m
Høyde: 1,51 m
Akselavstand: 2,64 m
Utstyrsnivå: Lounge
Bagasjerom volum: 550 liter
Pris fra: Kr 238.800,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 278.800,-