Mercedes manglet en Pickup i nyttekjøretøyporteføljen, men dette er rettet på ved introduksjon av nye X-klasse. Dette er ikke en vanlig Pickup siden Mercedes har lagt listen meget høyt og gått for Premium.
Enkelte vil kjenne igjen tekniske data fra Nissan Navara i faktaboksen. Det er fordi Mercedes bygger nye X-klasse Pickup på Navara-rammen, men har brukt en milliard euro på å gjøre bilen til sin egen.
Premium interiør og understell med tilnærmet personbilkomfort er laget av Mercedes for å tiltrekke kunder i Premium segmentet, hvor det legges stor vekt på kjørekomfort, støydempet kupé og eksklusivt interiør.
Understellet har det blitt lagt ned masse arbeid i. En rekonstruert framaksel med endrede støtdempere, stabilisatorer m.m er på plass. X-klasse Pickup er også utstyrt med spiralfjærer istedenfor tradisjonelle bladfjærer. Europeisk er den også blitt siden Mercedes X-klasse Pickup bygges på fabrikken i Barcelona.
Første Premium Pickup
Markedsføringsavdelingen til Mercedes går høyt ut. De hevder dette er markedets første Pickup fra en Premium produsent, men de har tydeligvis glemt at Cadillac var først ute med Cadillac Escalade Pickup i 2002. Uansett viser nyvinningen at man virkelig satser på kresne kunder.
Premiumopplevelsen er markant, faktisk har ikke Mercedes bare tradisjonelle håndverkere i tankene med Mercedes X-klasse Pickup. SUV-eiere. Alle andre kundegruppene, som synes en pickup ikke har tilfredsstillende kjøreegenskaper, skal nå få et alternativ i form av Mercedes X-klasse Pickup.
Flere motorer ankommer senere
Vi tror at denne modellen fortjener et motoralternativ i form av en V6. Premium merkevare og stor motor henger sammen. Dette ønsket blir oppfylt neste år, da kommer Mercedes X 350 med treliters V6 fra Daimler. Frem til da har vi to motoralternativ i form av en velkjent 2,3 liters motor med 163 hk eller et noe større alternativ med 190 hk i X 250 d, denne motoren gir 450 Nm, mens 163 hk-utgaven leverer 403 Nm.
De tre versjonene av X-klasse heter Pure, Progressive og Power.
Innstegsmodellen Pure har det mest sparsommelige utstyrsnivået, lik de tradisjonelle arbeidsbilene, mens Power derimot er tiltenkt kresne kunder. Alle biler i Norge leveres som Double cab. Baksetene som er på plass i normale land fjernes og bakseteplassen blir et ekstra låsbart lasterom, hvor verktøy eller andre verdifulle gjenstander kan holdes forsvarlig innlåst.
3,5 tonn hengervekt
I USA finnes det knapt nok noen bondegård uten Picup i låven. Vi kan så smått se at trenden kommer hit også. Siden Mercedes ønsker en bredere kundegruppe til X-klasse må det opplyses at hengervekten ligger på 3,5 tonn.
X-klasse dekker altså de fleste behov på en gård eller til anlegg inkludert å flytte dobbel hestehenger. Bakkeklaringen er 20,2 cm på standardutgaven, men det er mulig å bestille X-klasse med 19 mm høyere bakkeklaring.
Stivere
Man kan virkelig føle Premium-merkevaren til Mercedes fra førerstolen. Vi kjenner igjen enkelte detaljer innvendig fra donoren, men elementer fra Mercedes C og V-klasse med elegant dashbord design er på plass. Mercedes ønsker X-klasse skal oppleve samme løft i nyttekjøretøy-segmentet som M-klasse medførte i SUV-segmentet, og en kjenner ingen likhet med Navara på veien.
Bilen oppfører seg mer som en Mercedes. Fjærene gir Mercedes X-klasse meget gode svingegenskaper når vi tar størrelse og tyngde i betraktning. På veien føles X-klasse stivere, mer direkte i styringen enn konkurrenten Navara.
Et merkbart stivere oppsett blir derimot litt stump ute på gårdsveiene. Demobilen denne gang var helt ny, ofte merker man stor forskjell på understellet etter et par måneders kjøring. Vi testet denne gang topputgaven X 250 d 4MATIC med 190 hk og vi skal ikke se bort fra at enkelte som kjører stor SUV i dag kan tenke seg å bytte til Pickup etter en prøvetur.
Konklusjon
Mercedes X-klasse er trolig den mest luksuriøse pickupen vi har kjørt hittil. Fremdeles er det et lite stykke opp til SUV-klassen med tanke på komfort, men avstanden har minsket. Derimot savner X-klasse V6-motor som konkurrenten VW Amarok har i sitt sortiment, neste år økes Premium faktoren ytterligere ved introduksjon av 254 hk V6 og Mercedes egen automatkasse og permanent firehjulsdrift.
Fakta Mercedes X-klasse 250 d 4MATIC
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2.3-liter
- Effekt: 190 hk
- Moment: 450 Nm
- Gir: 7-trinns automatgir
- 0-100 km/t: 11,8 sekunder
- Toppfart: 176 km/t
- Forbruk blandet: 0,79 l/mil
- Co2 utslipp: 207 g/km
- Egenvekt: 2.234 kg
- Tilhengervekt: 3.500 kg
- Lengde: 5,34 m
- Bredde: 1,92 m
- Høyde: 1,81 m
- Akselavstand: 3,15 m
- Utstyrsnivå: Power
- Lasteplan: 2,3 m2
- Pris fra: Kr 430.707,- eks.MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 581.960,- eks.MVA