Hyundai KONA electric – Oppgradert

 

Hyundai KONA electric har hengt med en stund, men ventelistene har vært lange. Leveringsproblematikk deler de med en lang rekke elbiler, men endelig ser det ut til å løsne. Norge skal prioriteres med biler. Det betyr ikke bil på dagen riktig ennå, men langt kortere ventetid enn tidligere. Dette er gode nyheter, samtidig er Kona oppgradert med telefonapp til å forvarme bilen.

 

 

 

Problematikken med nedisete vinduer er nå over for kunder av nye Hyundai KONA electric. Et trykk på telefonen så blir bilen varm og isfri, selv uten å være tilkoplet strøm. Høyspent-batteriet sørger for varm…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Hyundai KONA electric har hengt med en stund, men ventelistene har vært lange. Leveringsproblematikk deler de med en lang rekke elbiler, men endelig ser det ut til å løsne. Norge skal prioriteres med biler. Det betyr ikke bil på dagen riktig ennå, men langt kortere ventetid enn tidligere. Dette er gode nyheter, samtidig er Kona oppgradert med telefonapp til å forvarme bilen.

 

 

Ladeluken er lokalisert i fronten, en utsatt plassering hvor det lett samler seg snø vinterstid.

 

Problematikken med nedisete vinduer er nå over for kunder av nye Hyundai KONA electric. Et trykk på telefonen så blir bilen varm og isfri, selv uten å være tilkoplet strøm. Høyspent-batteriet sørger for varm bil på hvilken som helst parkeringsplass uten tilkopling av strøm. Med tilkoplet lader, er det nettstrøm som sørger for oppvarming slik at rekkevidden ikke blir forringet.

Denne prosessen medfører også at batteriet blir forvarmet og man reiser av gårde med optimal batteritemperatur vinterstid.
For de som er redd for å bruke denne varme-funksjonen, må det nevnes at Konas batterikapasitet er på hele 64 kWt. Vår test av forvarmingsappen viste at 3,6 kW benyttes forvarming av kupeen, ved normal oppvarming på 30 min bruker man bare 1,8 kWt av batteriets 64 kWt kapasitet. Forvarming blir dermed også langt rimeligere enn spraye rutene med kjemikalier for å fjerne is, Varm bil får dere på kjøpet.

 

Bagasjerommet har et eget rom under det flate gulvet til å oppbevare ladekablene.

 

 

App
Hyundai KONA electric nye app kalles Bluelink og medfører at Kona er online med tilgang til oppdatert informasjon nærmeste ladestasjon, ladepriser, trafikk, vær og interessepunkter. Du får også hjelp til å finne parkeringsplasser langs veien og i parkeringshus, Hyundai-forhandlere og varsel om fotobokser.

 

Automatisk nødanrop har blitt integrert og en knapp for manuelt nødanrop øker sikkerheten ved ulykke. Nytt er også Hyundais infotainment system med 10,25-tommers skjerm og navigasjon. Informasjonssystemet har full støtte for telemetri med Bluelink® og eCall.

 

Dyreste utstyrsnivå koster 30,000 over Kona Trend, med da har du alt av utstyr inkludert 11 kw ombordlader. Soltak og metallic lakk koster ekstra.

 

Forbedret rekkevidde

Det er ingen forandring på kjøreegenskapene, Kona electric er rask ut av lyskryssene med 204 hester. Bilen er relativt liten og blir derfor snerten og morsom å kjøre, og det helt uten rekkeviddeangst ved hjelp av det store batteriet.

Nytt av året er også forlenget rekkevidde. Biler som produseres fra og med mars 2020 vil nemlig leveres med nye Michelin Primacy 4-dekk, og det får effekt på rekkevidden. Den øker nemlig fra 449 til 484 kilometer WLTP. Hvordan de nye dekkene slår ut på kjøreegenskapene kan vi ikke svare på. Vi kjørte på piggfrie vinterdekk denne gang, men har også kjørt samme bil på sommerdekk uten nevneverdig forandring. Dermed blir det trolig bare en fordel med Michelin Primacy 4 dekk.

 

Krell lydanlegg med 8 høyttalere og 400w effekt er på plass i vår Kona Electric med Premium utstyrsnivå.

 

 

Raskere hjemmelader
Kombinasjon av forlenget rekkevidde og langt hurtigere lading hjemme, vil gjøre denne elbilen enda mer attraktiv.
11 kW ombordlader er ny i år og vil senke ladetiden til 7t og 30 min fra helt tomt batteri. Desidert rimeligst er det å lade hjemme, men på langtur er det greit å vite at batteriet lades fra 0-80 prosent på 54 min via en 100 kW hurtigladestasjon.

 

Stor berøringsskjerm er ny av året, nytt er også bilens nett-tilkopling.

 

 

Konklusjon
Leveringsproblematikken er over for Hyundai KONA electric. Det lover godt, og samtidig kommer bilen med lengre rekkevidde på 484 kilometer WLTP, langt raskere ombordlader og tilkopling til 4G- nett med telefon-app som styrer en rekke funksjoner på bilen inkludert forvarming.

 

Koppholdere mellom baksetene er praktisk.

 

 

Fakta Hyundai KONA electric

  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 204 hk
  • Moment: 395 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 7,6 sekunder
  • Toppfart: 167 km/t
  • Forbruk blandet: 1,54 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.760 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,18 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Høyde: 1,55 m
  • Akselavstand: 2,60 m
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjerom volum: 332 – 1,114 liter
  • Pris fra: Kr 309.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 365.900, –

 

De viktigste fusjonene betjenes med knapper logisk plassert, mye enklere enn å gå via en berøringsskjerm.

 

Kabel for å lade fra vanlig 10 A stikk føler med sammen med andre ladekabler.

 

Min mobil ladet på ladeplaten selv om den er utstyrt med et tykt deksel. Det er faktisk en del biler hvor jeg må fjerne dekselet før ladingen fungerer så dette var positivt.

 

Ladestasjonene er enkle å finne frem til med bilens navigasjon, kjøreruten tar deg frem til nærmeste ladepunkt.

 

Head-up display er standard på vår topputgave.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen