Peugeot 508 GT – siste mote

 

Norge henger etter det internasjonale markedet hvor en slank sedan er siste mote innen karosseridesign. Audi A5 sportback, VW Arteon, Mazda 6 og Opel Insignia er eksempel i så måte. Peugeot 508 satser i dette segmentet som står i sterk kontrast til det høyreiste SUV-segmentet.

 

Peugeot 508 har hengt med i modellutvalget siden 2011. Denne førstegenerasjonen ble produsert frem til 201, og nå er det klart for en oppgradering til neste generasjon av Peugeot 508. Oppgraderingen medfører blant annet en 70 kg vektreduksjon takket være EMP2 plattformen Peugeot 508 deler med SUV-ene 3008 og 5008.

 

 

 

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Norge henger etter det internasjonale markedet hvor en slank sedan er siste mote innen karosseridesign. Audi A5 sportback, VW Arteon, Mazda 6 og Opel Insignia er eksempel i så måte. Peugeot 508 satser i dette segmentet som står i sterk kontrast til det høyreiste SUV-segmentet.

 

Peugeot 508 har hengt med i modellutvalget siden 2011. Denne førstegenerasjonen ble produsert frem til 201, og nå er det klart for en oppgradering til neste generasjon av Peugeot 508. Oppgraderingen medfører blant annet en 70 kg vektreduksjon takket være EMP2 plattformen Peugeot 508 deler med SUV-ene 3008 og 5008.

 

Interiøret i vår 508 GT er blitt riktig lekkert, den brede midkonsollen passer inn, men reduserer den luftige følelsen rundt høyre bein til fører.

 

 

Peugeot 508 er også et barn av Peugeots prisbelønte merkevare med sin patenterte i-Cockpit®. I Interiør løsningen i-Cockpit finner man ingen unødvendige knapper og det lille rattet som merkevare. i-Cockpit blir forøvrig også lansert i Peugeots nyttekjøretøy.

Dette spesielle interiøret får på en måte full uttelling i nye Peugeot 508. Førermiljøet virker moderne og påkostet med sin brede midtkonsoll med flere knapper, oppbevaringsplass, to koppholdere og plass til mobil for trådløs ladning.

 

Takluken var på plass i vår velutstyrte GT-utgave.

 

 

Tre kjøreprogram

Utvendig er også linjene moderne og moteriktig. 508 blir lagt merke til på veien med et sporty design. Kjøreopplevelsen er også sportslig. Det lille rattet gir god veikontakt via 18 tomms hjul og passer meget godt til vår sporty GT-utgave.

Helt nye 508 gir deg en artig kjøreopplevelse som oppleves moderne. Det er forresten bare brukt tre deler fra den gamle utgaven i årets modell, resten er nytt og nyutviklet.

 

Testbilen var også levert med elektronisk justerbart understell (aktiv komfortfjæring). Siden kjøreprogrammene virker på motor og automatgir, samt understell, får man tre forskjellige kjøreopplevelser i samme bil. En liten ventil justerer veskeflyten i støtdemperne og dermed oppleves Peugeot 508 myk og behagelig i vanlig trafikk og på motorveien i Comfort-modus.

 

GT-emblemene burde vært mer synlig når man velger topputgaven, bare to diskre merker på siden viser at dette er en GT.

 

 

På svingete veier hadde vi nok ønsket et strammere oppsett. Et lite trykk på bryteren i midtkonsollen kopler inn Sport-modus og det er nok til at motor og girkasse gir bedre respons. Understellet strammes opp med langt hardere demping. Dette programmet passer godt når vi tester ut grensene.

Denne GT-utgaven er med ett en helt annen bil, hvor styringen er meget presis og lynrask. Motoren jobber i øverste del av turtallsområdet og Converter automaten – med åtte-trinn – veksler markant. Det er lett å like Peugeot 508, for bilen er lav med skrå frontrute så vindsus i motorveishastighet er nærmest fraværende. Vår lille 1,6-liter på 225 hk liker turtall og er med på å gi en opplevelse av å kjøre aktivt. Dette er første gang på svært lenge vi benyttet muligheten til å gire manuelt via hendler på rattet.

 

Sportslig blir det med rammeløse dører.

 

 

Sikkerhet

Nytt av året er satsning på forbedret sikkerhet i nye Peugeot 508. Det infrarøde frontkameraet er utstyrt med Night Vision-teknologi som hjelper deg å få øye på fotgjengere eller dyr i veien når det er mørkt eller ved dårlig sikt opp til 200 meters avstand.

Kombinasjonen Night Vision og radaren i støtfangeren foran, sammen med kamera øverst på frontruten og den adaptive cruisekontrollen med Stop & Go-funksjon, bidrar til forbedret sikkerhet.

 

De med ønske om en rimeligere 508 enn vår topputgave har mulighet til dette. Prisen på Peugeot 508 starter på kr. 342.400, – med dieselmotor og manuelt gir. Vi tror de fleste vil velge bensinmotor i kombinasjon med åtte trinns automatgir. Denne kombinasjonen koster kr. 422.400, -.

 

Tøff, lav og vakker. Likevel er det plass til 487 liter i bagasjerommet.

 

 

Konklusjon

Lekre Peugeot 508 er laget etter seneste mote innen bilindustrien. Designet vant «Coyote Car 2019» i Paris og linjene på 508 bør studeres. 508 er helt nyutviklet fra innerst til ytterst i år og denne nye generasjonen Peugeot 508 er dermed godt rustet til å ta opp kampen i dette segmentet. Vi må igjen trekke fordelen med justerbart understell som tilpasser bilen alle underlag.

 

Man behøver ikke å være skeptisk til takhøyde for baksetepassasjerer, Peugeot har laget ekstra plass ved at innvendig tak har en utsparing eller bue om du vil som gir ekstra høyde.

 

 

Fakta Peugeot 508 GT

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 1.6-liter
  • Effekt: 225 hk
  • Moment: 300 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100: 7,3 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk blandet: 0,57 l/ mil
  • Co2 utslipp: 131 g/mil
  • Egenvekt: 1420 kg
  • Tilhengervekt: 1600 kg
  • Lengde: 4,75 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,40 m
  • Akselavstand: 2,79 m
  • Utstyrsnivå: GT
  • Bagasjerom volum: 487 liter
  • Pris fra: Kr 342,400, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 560,000, –

 

 

Lekker og lav Sedan er seneste mote internasjonalt, det blir spennende å se om denne trenden når oss også.

 

Kjøreprogrammene i vår GT innvirker på motor, girkasse og understell slik at bilen er stram på svingete veier og myk og behagelig på motorvei via de forskjellige kjøremodusene.

 

 

God lyd er viktig, Peugeot satser på FOCAL- lydanlegg med full pakke inkludert Subwoofer.

 

Trådløs ladning for mobil finner vi skjult under midtkonsollen, plasseringen er ikke lett tilgjengelig ,dette for at mobilen skal være mest mulig bortgjemt under kjøring.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen