Toyotas bestselger har hengt med siden 1994. Nå er siste generasjon her. En bil som er totalt fornyet.
Toyota RAV4 var med på å starte det meget populære SUV-segmentet og fremdeles velger nordmenn disse høyreiste bilene fra Toyota. Kjør hvor du vil, når du vil og på all slags føre benyttes til markedsføring av Toyota RAV4. Mange ønsker også å sitte høyt med god oversikt over trafikkbildet. Nye Toyota Rav4 oppfyller alle disse kravene, men er i tillegg mer moderne enn utgående modell.
Generasjonsskifte
Et generasjonsskifte er den største hendelsen i bilens kretsløp, som varer i omkring ått år. Da avløses modellen av en ny generasjon. I mellomtiden vil bilen få små oppdateringer for å skille årsmodellene fra hverandre. I år er Toyota RAV4 helt ny og lages på Toyotas New Global Architecture (TNGA) plattform.
Den nye moderne byggeprosessen medfører markante forbedringer. Et lavere tyngdepunkt og signifikant bedre karosseristivhet, forbedrer bilens kjøreegenskaper og kjørekomfort. Kunder med eldre utgaver av RAV4 vil merke at 2019-modellen er moderne og mer behagelig på veien.
Design
Designavdelingen har laget et langt friskere design ved å innprente elementer fra Toyota C-HR i nye RAV4. Dette er en smart strategi. Nesten samme strategi har Toyota valgt på interiørfronten ved å benytte dyrere og mer eksklusive materialer innvendig.
Setene i den nye modellen kan senkes helt ned mot gulvet slik at du får følelsen av å kjøre stasjonsvogn eller høyt opp, da får man SUV-oversikt. Valget er ditt.
Fullt trykk
Mange har ventet på denne bilen og de vil ikke bli skuffet. På veien merkes oppgraderingen godt, en sterk bensinmotor i kombinasjon med elmotoren som igjen blir styrt av fjerde generasjon Hybrid Dynamic Force teknologi.
Komponentene samarbeider lang bedre enn tidligere modell og gir bedre effekt, men med lavere drivstofforbruk. Nykommerens 218 hester merkes godt i bykjøring, hvor man slipper å vente til motoren ruser opp før bilen akselererer. Tidligere var forsinkelsen merkbar, nå er det godt trykk fra lavt turtall.
I bykjøring virker hybridsystemet best med opptil 50 prosent av tiden med elektrisk framdrift. Elektrisitet kan også brukes på motorvei. I slakke nedoverbakker kjører bilen på ren strøm, men bensinmotoren starter igjen ved moderat gasspådrag.
Typisk Toyota
Toyota har godt voksne kunder og disse vil trolig like at understellet er kalibrert for å være komfortabelt til vanlig kjøring. Men likevel føler vi at vi får en noe mer sportslig opplevelse siden overhenget foran og bak er redusert sammen med lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt. Forbedringene gir mer stabile svingegenskaper.
Vi merket også et lavere støynivå. Støydempingen er oppgradert på nykommeren, særlig støy fra bakhjulene er redusert og dette er helt typisk ved et generasjonsskifte.
Romsligere utgave
Nærmest alle konkurrenter forbedrer også innvendig plass ved et generasjonsskifte, Toyota er intet unntak. Bagasjerommet er større og har et helt flatt gulv. Lengden er økt med seks centimeter og volumet er økt med 79 liter til 580 liter.
Til våren dukker også utgaver med 4×4 opp. Motormagazinet kommer tilbake med test.
Konklusjon
Nykommeren Toyota RAV4 vil trolig bli merkets bestselger. Den gamle utgaven av RAV4 har opparbeidet seg et godt rykte, men nykommeren med helt ny plattform er blitt en langt bedre bil med tanke på kjørekomfort, plass og ikke minst interiørkvalitet. Sterkere motor medfører vanligvis høyere avgifter, på RAV4 senkes avgiftene takket være mindre utslipp og drivstofforbruk.
Fakta Toyota RAV4
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2,5-liter
- Effekt: 218 hk
- Moment: 221 Nm
- Gir: Trinnløs Automat
- 0-100 km/t: 8,4 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Forbruk blandet: 0,45 l/mil
- Co2 utslipp: 102 g/km
- Egenvekt: 1.590 kg
- Tilhengervekt: 800 kg
- Lengde: 4,60 m
- Bredde: 1,85 m
- Høyde: 1,65 m
- Akselavstand: 2,69 m
- Utstyrsnivå: Executive
- Bagasjerom volum: 580 liter
- Pris fra: Kr 339.300, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 518.300, –