Verdenspremiere i Shanghai: ID. ROOMZZ

Volkswagen arrangerer «Brand SUV night» kvelden før bilutstillingen i Shanghai åpner. Der presenteres det nyeste medlemmet i ID.-familien: ROOMZZ. Det er en multivariabel allroundmodell – en helelektrisk SUV i femmetersklassen – som er rettet mot både forretnings- og familiebehov.

 

  • Helelektrisk SUV med tre seterekker
  • Produksjonsutgaven kommer på markedet i Kina fra 2021
  • Åpent interiør: Med helt ny setekonfigurasjon, kan ID. ROOMZZ bli til en mobil lounge
  • IQ.DRIVE-system fusjonerer: Konseptbilen kan kjøre autonomt, uten aktiv fører, i «ID-Pilot»-modus.

– Denne SUV-en er som en monolitt, tilsynelatende frest ut av en eneste blokk. Og ID. ROOMZZ beveger seg med…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen arrangerer «Brand SUV night» kvelden før bilutstillingen i Shanghai åpner. Der presenteres det nyeste medlemmet i ID.-familien: ROOMZZ. Det er en multivariabel allroundmodell – en helelektrisk SUV i femmetersklassen – som er rettet mot både forretnings- og familiebehov.

 

  • Helelektrisk SUV med tre seterekker
  • Produksjonsutgaven kommer på markedet i Kina fra 2021
  • Åpent interiør: Med helt ny setekonfigurasjon, kan ID. ROOMZZ bli til en mobil lounge
  • IQ.DRIVE-system fusjonerer: Konseptbilen kan kjøre autonomt, uten aktiv fører, i «ID-Pilot»-modus.

– Denne SUV-en er som en monolitt, tilsynelatende frest ut av en eneste blokk. Og ID. ROOMZZ beveger seg med elektrisk letthet – lydløs og utslippsfri, sier Claus Bischoff, Volkswagens sjefsdesigner.

I ID. ROOMZZ kombineres de kommende IQ.DRIVE-systemene: Bilen kan om ønskelig rulle helautomatisk gjennom trafikken (nivå 4). Interaktive lyssoner gir de reisende informasjon.

Det helt nye interiørkonseptet kan individualiseres, og viser stor variabilitet. De ulike setekonfigurasjonene, kan ikke bare tilpasses personlige ønsker, men også den aktuelle kjøremodusen.

Velger føreren helautomatisk modus, kan setene vinkles 25 grader innover. Det gir en lounge-lignende atmosfære, og legger til rette for kommunikasjon. Ved helautomatisk kjøring kan også «ID. Pilot Relax»-modus velges, der hver passasjer innretter seg individuelt. I denne modusen kan setet justeres trinnløst helt ned til liggeposisjon.

Et konvensjonelt dashbord finnes ikke i ID. ROOMZZ. I den manuelle modusen «ID. Drive», vil det heller virke som om «Digital Cockpit» og rattet svever foran føreren. «Digital Cockpit» er en heldekkende glassflate, og det digitale rattet er i konseptbilen en integrert del av flaten.

Også materialene i interiøret er uvanlige. Her finnes for eksempel setetrekk i AppleSkin® – et nytt produkt av naturlige og fornybare råstoff. I «ID. Light»-områdene i dørene blir det brukt spesielt bearbeidede trefinerer. Det aktive filtersystemet «Clean Air» sørger dessuten for at inneluften holdes rein, selv om den utvendige luften ikke skulle være det.

Batteriet på 82 kWh gir en rekkevidde på opptil 450 km etter WLTP-standarden. Konseptbilen kan hurtiglades med 150 kW (DC), noe som gir 80% lading på rundt en halv time.

To elektriske motorer med til sammen 306 hk (225 kW) gir elektrisk 4MOTION firehjulsdrift. ID. ROOMZZ akselerer til 100 km/h på 6,6 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/h.

Publikum kan se ID. ROOMZZ på bilutstillingen i Shanghai 2019, som er åpen mellom 18. og 26. april.

 


 

Tekniske data for ID. ROOMZZ

 

Teknisk basis                                              Modulær elektrisk plattform (MBE)

Status                                                           Konseptbil

Kjøremodus (manuell / autonom)                 ID. Drive/ ID. Pilot

Karosseri/ interiør

Lengde:                                                         4.915 mm

Bredde:                                                         1.890 mm

Høyde:                                                          1.760 mm

Akselavstand:                                               2.965 mm

Sporvidde foran:                                           1.597 mm

Sporvidde bak:                                             1.573 mm

Dekkdimensjon:                                           265/40 R22

Variabelt interiør „Open Space“                   Fire integralseter

Fremdriftssystem/ Rekkevidde / Kjøreytelser

Fremdrift:                                                     Bak og 4MOTION firehjulsdrift

Elmotor foran:                                              75 kW / 102 hk; 140 Nm

Elmotor bak:                                                150 kW / 204 hk; 310 Nm

Systemytelse:                                              225 kW / 306 hk

Batterikapasitet:                                           82 kWh

Rekkevidde (WLTP / NEFZ):                       450 km / 475 km

Hurtiglading:                                                150 kW (DC)

Ladetid, 80 % av 82 kWh:                            ca. 30 min

0-100 km/h:                                                  6,6 s

Toppfart:                                                      180 km/h (elektronisk begrenset)

Artikkelen fortsetter under annonsen