Her er tipsene for deg som skal bruke elbil i påsken. Nytt av året: Mobile ladestasjoner til fjells.
Årets påskeutfart er like om hjørnet, og rekordmange elbiler skal etter alt å dømme ut på langtur, både til fjells og ellers i det ganske land.
Hvis du er en av dem, og attpåtil er fersk som elbilist, kan du ha nytte av å lese Elbilforeningens sak om hurtiglading for dummies.
Men husk allerede nå noe vi alle kan bidra med for å redusere hurtigladekøer i påsken: Avslutt ladingen når du har ladet opp til 80 prosent. De færreste vil ha behov for å fullade batteriet med de siste prosentene, det tar uforholdsmessig lang tid og blir ditto uforholdsmessig dyrere – og vil fort kunne skape unødige køer og frustrasjoner.
Last ned Elbilforeningens app
Har du prøvd appen til Norsk elbilforening? Den kan komme godt med når du skal ut på langtur, og er lastet ned av rundt 40.000 medlemmer.
Appen har en lang rekke funksjoner knyttet til lademuligheter underveis, ruteplanlegging, rekkevidde og mye annet du vil ha nytte av som elbilist.
Er du medlem, men mangler appen? Last ned siste versjon på App Store for iPhone eller på Google Play for Android. Eller meld deg inn i Elbilforeningen for å få tilgang.
Påskedebut for midlertidige ladestasjoner
Noe vi etter alt å dømme vil se mer av i tiden fremover, er midlertidige, mobile ladestasjoner som settes opp på ulike steder i forbindelse med festivaler og andre større arrangementer.
Men slike ladestasjoner kan også komme godt med under utfartshelger og ferier, og denne påsken vil de første ladestasjonene av dette slaget dukke opp på tre ulike lokasjoner i Buskerud med stor tilstrømning av påsketurister:
Ved Skistua på Norefjell og på Medalen camping på Haglebu settes det begge steder opp seks midlertidige ladepunkter, med betalingsløsning fra Easypark.
Også på Tosseviksetra på Vikerfjell blir det satt opp to ladepunkter, her med betalingsløsning fra Visa.
– Provisoriske ladere er ikke noe helt nytt. Men etter hva vi vet er det ingen i Norge som har levert en midlertidig ladeløsning i et fjellområde for å håndtere økt behov i en ferieperiode. Som regel er det ikke de beste muligheter for å lade til fjells, og derfor ønsker vi å teste ut konseptet nå, sier Joar Taraldsten Brunes i Nettservice Ringerike, som står bak de mobile ladestasjonene.
Spent på «påskeladerne»
Brunes forteller at de tidligere har levert provisoriske ladeanlegg til byggeplasser, men at dette er første gang prøver seg på påskefjellet.
– Å sy sammen løsninger som er enkle å håndtere og som samtidig ikke krever store investeringer for kunden, er hovedfokuset vårt, så nå er vi selvsagt spent på å se hvordan påskeladerne blir tatt imot av elbilistene der ute.
Det er verdt å merke seg er at ladeeffekten på ladestasjonene på Norefjell er på 22 kW, og altså ikke regnes som hurtigladere, som forutsetter minimum 50 kW, men de har likevel høyere tilgjengelig effekt enn ordinære ladestasjoner, som typisk har en ladeeffekt på 3,6 kW.
Den midlertidige ladestasjonen på Medalen byr for øvrig på 7,4 kW per ladepunkt.
De mobile ladestasjonene på Norefjell blir stående til 23. april, mens de to andre antakelig blir stående noen måneder også etter påske.
Bruk av hurtigladere
Det finnes dessverre ikke én oppskrift på hvordan man lader på de ulike hurtigladepunktene, fordi fremgangsmåten varierer en del. Du må dermed alltid følge instruksjonen som står på laderen.
Det er imidlertid et par ting som kan være greit å vite før man setter i gang med hurtiglading:
- Du trenger ikke å ha med egen kabel.
- Ladingen kan startes med Elbilforeningens ladebrikke, eller du kan bruke
hurtigladeoperatørenes egne apper eller ladebrikker. Du kan også starte ladingen med SMS, men det er noe dyrere enn ved å bruke app og ladebrikke.
PS: Langt fra alle vil trenge å hurtiglade underveis i påsken, for eksempel vil mange som debuterer på langtur med sin Tesla Model 3 finne ut at de klarer seg greit uten.
Men hvis du er blant dem som regner med å få behov for å hurtiglade i påsken, kan du kanskje like gjerne plukke opp noen tips her om hvordan du hurtiglader billigst mulig.