Motormagazinet testet tidligere Kia EV6, med RWD og største batteripakke på 77,4kWt, i fargen Yacht Blue. Vi foretrekker drift på bakhjulene i nærmest alle elbiler siden elmotorens kraftige dreiemoment har en tendens til å trekke i rattet under akselerasjon. Dette ønsket ble innfridd i Kia EV6 med RWD (bakhjulsdrift).
Utgaven med bakhjulsdrift ble lansert først, og nå lanseres modellene med firehjulsdrift. Dermed har får Kia et komplett modellutvalg, som dekker alle kundegrupper siden hele sortimentet har blitt tilgodesett med firehjulstrekk inkludert minste batteripakke på 58 kWh.
Det var god grunn til å være lit spent på hvordan toppmodellen Kia EV6 GT-Line, med elmotorer på begge aksler, ville oppføre seg på veien. Rent teknisk har alle utgavene med firehjulstrekk nesten 100 hester ekstra, og i vår topputgave med GT-Line utstyrsnivå går 0-100 på 5,2 sekunder.
GT-design
Topputgaven GT-line nyter også godt av et sportsligere design med forandret front og hekk. Den allerede maskuline fronten virker sintere med nye oppdateringer og bakenden har blitt mer racing-inspirert, ikke ulik kommende Kia EV6 GT, som ikke må forveksles med utstyrsnivået GT-Line.
Kia EV6 GT er en rendyrke sportsbil, med hele 585 hester, dermed går 0-100 på vanvittige 3,5 sekunder. Vi får håpe at importøren setter av en dag på Rudskogen til media, slik at vi får testet denne under optimale forhold.
Kia EV6 GT er forresten klar til bestilling. Mens vi venter på godbiten, får vi konsentrere oss om den nest tøffeste Kia EV6 GT-Line. Innvendig i GT-Line er det blitt forandringer fra Kia EV6-utgaven vi kjøre tidligere. Det er seter med varme og ventilasjon i sort kunstskinn i kombinasjon med lyse kanter og samme farger går igjen i interiøret, som er riktig lekkert.
GT-Line er som kjent topputgaven, som er spekket med alt av tenkelig utstyr. Utvendig farge i Runway Red (CR5) kler bilen meget godt og fremhever sortlakkerte detaljer utvendig.
Tysk design
På veien merker man ikke stort til overgang til 21″ felger på GT-Line siden vi kjører på relativt myke Nokian Hakkapeliitta vinterdekk. Bilen vil trolig oppleves litt strammere med hardere sommerdekk, men dekkvalg er individuelt, men det er derimot ikke understellet.
På veien kan man faktiske føle de dynamiske kjøreegenskapene BWV er kjent for. Denne følelsen har en helt spesiell grunn siden ansvarlig designer for understellet, Albert Biermann jobbet i BMW tidligere.
Hele Kias designteam er forresten tysk. Kia EV6 er nærmest en tysk bil produsert i Sør Korea til glede for oss som har lange europeiske kropper. Gode seter med lange sitteputer og meget god plass er noe skandinaver liker.
Hypermoderne arkitektur
Bilens kjøreegenskaper blir bare enda bedre i utgaven med firehjulsdrift og 325 hester. De to elmotorene jobber godt samstemt, slik at bilen heller ikke drar i rattet under akselerasjon. Med dette forsvant bekymringen vi luftet innledningsvis i artikkelen.
Det er nærmest synd at man må slippe opp høyre fot for tidlig under akselerasjon for å holde seg under fartsgrensen, akselerasjon er faktisk ikke det morsomste med Kia EV6 GT-Line. Derimot den spesielle følelsen bilen gir deg på svingete partier er bare herlig, lavt tyngdepunkt via batterier plassert i bilens bunn og relativt moderat vekt til å være elbil bidrar. Også styringsfølelsen er nærmest perfekt.
Mulig at KIAs nye E-GMP plattform også bidrar positivt til kjøreopplevelsen, men bilen består av hypermoderne arkitektur man ikke forventer fra en bil i denne folkelige prisklassen. Ny dedikert E-GMP plattform, 800 Volt batteriteknologi med lynhurtig lading på inntil 239 kW, slik at rekkeviddeangst nærmest blir utryddet.
Med sin unike 800 V batteri krymper Kia EV6 den fordelen diesel og bensinbil har ved et kort drivstoffstopp. Hurtiglading fra 10-80 prosent går på bare 18 minutter. Rekkevidden blir stipulert til inntil 484 km. Her har vi kombinasjonen lang rekkevidde og kort ladestop ved langtur i samme bil.
Kia EV6 GT-Line har også en fordel på vinterføre med firehjulstrekk. Kia EV6 GT-Line er trolig den beste bilen Kia har laget så langt.
Årets bil 2022
Med ny plattform har man også mulighet til å tilføre nye teknologi. En romsligere kupé, lang akselavstand og god plass i baksetet er positive utslag av ny plattform, men også moderne teknologi. Nå kan du lade elsykkelen eller bruke hele 3,6 kW strøm etter eget ønske på campingturen direkte fra bilens batteri. Vi liker også det nye Head-Up Displayet, som viser navigasjon rett i synsfeltet.
Sikkerhet har blitt første, andre og tredje prioritet i Kia sammen med 7 års garanti og denne bilen er spekket med assistenter. Selv om denne modellen er ny med nytt design, vil du kjenne igjen knapper og betjening, Vi syns det er enklere med knapper med en distingvert tilbakemelding fra trykk i forhold til en fast berøringsknapp, hvor tilbakemelding er lyd.
Det er trolig alle punktene vi har fremhevet i artikkelen som bidrar til at Kia EV6 er kåret til årets bil i Europa 2022. Car of the Year er en egen organisasjon, med profesjonelle jurymedlemmer fra flere europeiske publikasjoner bestående av flere titalls biljournalister, som har bestemt at det er EV6 som er årets bil i Europa 2022.
Konklusjon
Kia EV6 GT-Line er trolig Kias beste bil til nå. Om vi kommer frem til samme slutning når sportsbilen Kia EV6 GT er på plass skal være usagt, men uansett hvilken utgave man velger, er det greit å vite at Kia EV6 er kåret til årets bil i Europa.. Lynrask hurtiglading med 800v batteriteknologi, sporty kjøreegenskaper og ikke minst et meget tiltalende design, trekker opp. Det samme gjør prisen.
Fakta Kia EV6 GT-Line
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 325 hk
- Moment: 605 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 5,2 sekunder
- Toppfart: 185 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 484 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,8 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.015 kg
- Tilhengervekt: 1.600 kg
- Lengde: 4,68 m
- Bredde: 1,88 m
- Høyde: 1,55 m
- Akselavstand: 2,90 m
- Utstyrsnivå: GT-Line
- Bagasjerom volum: 511 liter
- Pris fra: Kr 424.300, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 556.800, –

I tillegg til nesten 100 hester ekstra har GT-Line også 21″ felger.

Kia er kjent for enkel betjening, vi finner nærmest samme bruksmønster i denne utgaven selv om endel knapper blitt erstatter med touch-knapper.

Meget enkel betjening, man bare trekker bildet med fingeren slik at man får akkurat den oversikten man ønsker.

På med blinklyset, dermed vises et bilde av dødvinkelen rett i synsfeltet, praktisk og brukervennlig sikkerhet.

Mørk og lys kontrast blir aldri feil, heller ikke lyden fra hele 14 høyttalere.

Seter med varme og ventilasjon i sort kunstskinn i kombinasjon med lyse kanter var en positiv overraskelse, stoffet minner om Alcatera og har en myk og behagelig overflate. Setene han faktisk forvandles til et hvilested ved å felle de bakover.

Bakseteplassen er meget god med hele 2.90 meter akselavstand, men de langbeinte vil mangle lårstøtte siden batteriene opptar plass der brønnen til føttene vanligvis befinner seg.

God rekkevidde, 4×4 og den tradisjonelle skiluka vitner om en modell tilpasset norske forhold.

Kjøreprogram velges via en praktisk hendel på rattet, sport er naturligvis vår favoritt.

GT-Line utstyrsnivå har en del av de oppgraderingene vi vil finne på Muskelbilen GT, en langt tøffere front er resultatet.