Motormagazinet testet Maxus Euniq 7 seters elbil fra RSA. En praktisk elbil, som passer norske forhold helt utmerket.
SAIC Motor produserer bilmerket Maxus. SAIC Motor er den største bilprodusenten i Kina, faktisk så stor at de er rangert på Fortune Global 100-lista sammen med verdens største bedrifter. SAIC Motor er dermed ingen ukjent bilprodusent med 5,6 millioner produserte biler i 2020, men når vi begynner å gå 7-seteren nærmere i sømmene forsvinner følelsen av kinesisk bil. Det er nesten som man har tenkt på norske forhold under prosjekteringen av Maxus Euniq.
Dedikert elbil
Maxus Euniq er bygget som dedikert elbil og deler dermed ikke en fleksibel plattform som er vanlig blant elbiler. Dermed er det langt enklere å utnytte plassbesparelsen elmotoren gir i bytte med bedre innvendig plass.
Maxus Euniq er understellsbehandlet på ankomst kai i Norge, slik at bilen ikke skal være utsatt for salt på transport ut til forhandler og kunde.
Batteripakken er på 52,5kWt. Batteriet er plassert på vanlig måte i bunn av bilen og gir deg opp til 356 km urban rekkevidde eller 260 km etter WLTP kombinert kjøresyklus. Hurtiglading fra 30-80 prosent er stipulert til 30 minutter fra CCS-standard hurtiglader. Maxus Euniq kan også lades fra Wallbox via bilens 7kW ombordlader eller medfølgende nødlader på 10A.
Mange har trolig lest om problemer med hurtiglading på enkelte ladestasjoner. Problemet er løst ved at ny programvare er på plass, slik at bilen nå kommuniserer med alle ladestasjoner.
Fleksibel innvendig
Innvendig finner vi tre seterader, alle seter er utstyrt med lange sitteputer etter nordisk standard.
Bakerste seterad har begrenset plass for de langbeinte, grensen for å sitte greit lengre turer går trolig ved ca.1,75 meter, men også bakerste rad har fullverdige seter og kan ikke sammenlignes med korte «nødseter». Alle seter kan skyves frem og tilbake på skinner i gulvet, slik at det er enkelt å utnytte plassen maksimalt.
De fleste vil nok kjøre Maxus Euniq som 5-seter til daglig, men mulighet for 7-passasjerer åpner opp for å dekke et langt bredere transportbehov både for storfamilien og alle andre. Det eneste vi savnet innvendig er tilt på førerstolens sittepute og mulighet for å løfte ut setene med et enkelt håndgrep. Da kunne vi ha forvandlet 7-seteren til 2-seter med et enormt bagasjerom.
Uslåelig pris på kr 399.900, -.
Interiøret er flott og vi trodde det var i tofarget kunstskinn, men interiøret viste seg å være i ekte skinn med elektrisk justerbart førersete, men uten tilt på sitteputen, som tidligere nevnt.
Motormagazinet prøvekjører ofte Premium-merker med kunstskinn innvendig, dermed er det bemerkelsesverdig at en meget prisgunstig Maxus Euniq leveres med ekte skinn.
Humøret stiger også betraktelig av et panorama soltak, som slipper et herlig lys inn bilen. Panoramataket har en annen effekt i kalde nord også, solstrålene vår og høst øker temperaturen i kupe og bidrar til et redusert behov av å hente varme fra batteri. Det blir mer energi til bilens fremdrift istedet.
Den 12.3 tommers store berøringsskjermen inneholder informasjon om alle førerassistenter og sikkerhetssystem, skjermen er også kompatibel med Apple Carplay. De fleste av funksjonene vi bruker til daglig, inkludert klima har tradisjonelle knapper, praktisk og brukervennlig.
Alt utstyr og skinninteriør koster ikke en krone ekstra. RSA importerer kun toppmodellen med alt du behøver av utstyr, kun vinterdekk kommer i tillegg.
Komfortabel på veien
På veien merker vi at understellet er satt opp relativt mykt og dermed byr Maxus Euniq på en komfortabel kjøretur.
Understellet demper ujevnheter og passer meget godt til en 7-seters familiebil. Vi får heller ikke følelsen av å kjøre en ombygget kassebil, men at dette er en personbil fra bunn av, selv om man kan velge en varebilutgave også.
Høy sittestilling og god oversikt over kjørebanen, er bare et ekstra pluss.
Hjulstøy er lite skjemmende i lave hastigheter. Ute på motorvei derimot merker vi hjulstøy, elektromotoren derimot er lydløs. Bilen oppleves enkel i bruk med tradisjonell girspak, enkel betjening av skjerm, knapper på rett plass.
Konklusjon
Maxus Euniq gir deg mye elbil for pengene. Ekte skinn i alle 7-seter, meget godt utstyr med moderne sikkerhetssystemer og kjøreassistenter. Led hovedlys og moderne tilkoblingsmuligheter med Apple Carplay via bilens store12.3 tommers berøringsskjerm. I Maxus har man lagt vekt på komfort fremfor sportslige kjøreegenskaper.
Fakta Maxus Euniq MPV 7-seter
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0 -liter
- Effekt: 177 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 9,5 sekunder
- Toppfart: 160 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 260 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,6 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.810 kg
- Tilhengervekt: 400 kg
- Lengde: 4,82 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,77 m
- Akselavstand: 2,80 m
- Utstyrsnivå: Eksklusiv pakke
- Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 399.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 399.900, –

Kasseformen bak utnytter innvendig plass maksimalt.

Ladeporten finner vi innfelt i grillen, designmessig riktig, men utsatt for is vinterstid.

Enkel betjening, filholderassistenten blir permanent deaktivert.

Ringtesten avslører at myke materialer er brukt, på dørene er det bare undersiden som er dekket med hardplast.

12,3 Tomms berøringsskjerm med Apple Carplay dominerer et ryddig førermiljø, men legg også merke til at interiøret er i ekte skinn.

Setene kan skyves frem og tilbake for fleksibel plassutnyttelse, men jeg savnet en løsning hvor man kan løfte ut setene ved et håndgrep for å forvandle bilen til 2-seter med stort bagasjerom ved behov.

Bakerste seterad har ikke nødseter, men helt normale seter med lange sitteputer.

Et meget stort panorama soltak er også inkludert i prisen, på taket er det også mulighet til å montere takboks.

Slik vil trolig de fleste velge å kjøre til daglig, med bakerste seterad nedfelt og et stort bagasjerom tilgjengelig.

En blanding av analog og digital informasjonsskjerm hvor man kan velge informasjon.

Lange sitteputer passer oss perfekt, men jeg savnet tilt på førerstolen som også har 6-veis elektrisk regulering.

Understellsbehandling for norske forhold er inkludert pakkeprisen, kr 399.000, – for komplett bil med alt utstyr.