Subaru Impreza – TØFF OG SPORTY

 

Subaru XV og Forrester er storselgerne til Subaru, men vi skal ikke glemme Impreza. Subarus nye globale plattform har medført forbedrede kjøreegenskaper.

 

Tidligere var også Impreza en artig bil med sporty egenskaper. Bilen er nærmes udødeliggjort av Peter Solberg i rally, men få tenker over at det faktisk er Subarus meget spesielle DNA som gjør bilen forskjellig i forhold til konkurrentene.

Subaru har ingen konkurrenter vi kan sammenligne med når det gjelder måten bilen er bygget på. Flat boksermotor i front skyver kreftene linjert ut i midten av bilen, og bakover til bakakselen. Det betyr i praksis at…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Subaru XV og Forrester er storselgerne til Subaru, men vi skal ikke glemme Impreza. Subarus nye globale plattform har medført forbedrede kjøreegenskaper.

 

Tidligere var også Impreza en artig bil med sporty egenskaper. Bilen er nærmes udødeliggjort av Peter Solberg i rally, men få tenker over at det faktisk er Subarus meget spesielle DNA som gjør bilen forskjellig i forhold til konkurrentene.

Subaru har ingen konkurrenter vi kan sammenligne med når det gjelder måten bilen er bygget på. Flat boksermotor i front skyver kreftene linjert ut i midten av bilen, og bakover til bakakselen. Det betyr i praksis at man får tyngden av motor, girkasse og drivverk linjert i midten av bilen. I tillegg medfører den helt flate motoren et meget lavt tyngdepunkt og dermed kan høyreiste Subaru SUV-er få gode kjøreegenskaper uten tradisjonell krengning i svinger.

 

Impreza er lav og leken, likevel liker den seg godt på snødekte hytteveier med sin permanente firehjulsdrift.

 

 

Forsterket kjøreopplevelse og sikkerhet

For lave Subaru Imprezas vedkommende blir inntrykket av en sporty bil bare forsterket med denne byggeteknikken og siden nye Subaru Impreza er bygget på en helt ny vridningsstiv plattform, har bilen tatt enda et steg i riktig retning med tanke på kjørekomfort og veigrep.

Nå er det ikke bare en ny plattform vi er vitne til, men en helt ny bil. Ny bremsecaliper på alle hjul gir enda bedre bremseeffekt, stivt karosseri gir enda mindre krengning i skarpe svinger enn utgående modell og i tillegg kommer nye Subaru Impreza med det anerkjente førerassistansesystemet EyeSight og den avanserte sikkerhetspakken som hjelper deg å forebygge kollisjon.

 

Plassmessig går Impreza rett inn i Golf-klassen, men denne bilen er helt unik, således har den ingen konkurranse med tanke på boxermotor og permanent firehjulsdrift med 60 % bak og 40 % foran.

 

 

Et toppnivå

Subaru Impreza leveres med et utstyrsnivå, importøren har valgt Sport Premium med alt utstyr og siden dette er Subaru får man dermed også full norgespakke i form av automatgir og permanent symmetrisk 4×4. Impreza har derimot to valg på motorfronten, 1.6-lites bensinmotor på 114 hk og en 2.0-liter på 156 hester.

Begge motoralternativ er for øvrig vanlige sugemotorer, motorene har ikke samme bunndrag som de med turbo, men motorene passer godt til denne sportslige bilen som kler et høyere turtall godt. Subaru Impreza befinner seg størrelsesmessig i Golf-klassen og har dermed et stort antall potensielle kunder.

 

Veien til lavt tyngdepunkt og gode kjøreegenskaper går via den helt flate boxermotoren. Subaru er enerådende på markedet med denne måten å bygge biler på.

 

 

Store forbedringer

I motsetning til Subarus SUV-er hvor du setter deg rett inn, eller klatrer opp, smyger man seg ned i Subaru Impreza. Kontakten med veibanen blir således god. Det er faktisk artig å sitte så lavt igjen, for det har vært testet en endeløs rekke høyreiste biler i det siste. Vi merker raskt store forandringer på denne bilen. Utgående modell føles gammeldags på veien i forhold, i motorveishastighet er det lett å merke et lavere støynivå.

Fabrikken har også gjort en god jobb med å dempe vibrasjoner og de som ofte benytter bilen på landevei eller motorvei vil sette pris på forbedret retningsstabilitet på 2018-modellen. Nykommeren er betydelig bedre lydisolert, har færre vibrasjoner og stivere karosseri takket være den nye globale plattformen.

De som leste Motormagazinets test av Subaru XV vil huske at også Subaru XV er bedre støydempet siden XV og Impreza er de første bilene utbygget på en ny plattform som også vil benyttes til rene el og hybridbiler fra Subaru senere. I krappe svinger er Impreza suveren, bedre bremser samt forbedret fjæring og enda lavere tyngdepunkt enn tidligere medvirker også positivt på svingegenskapene. Den helt store Petter Solberg opplevelsen får du dog ikke i denne bilen. Understellet er mer enn godt nok, men motoreffekten er bedre tilpasset vanlig kjøring.

 

Bagasjerommet rommer 385 / 1290 liter.

 

 

Konklusjon

Nye Subaru Impreza har fått et betydelig løft i både kjøreegenskaper og ny teknologi, Subaru Impreza leveres med det anerkjente førerassistansesystemet EyeSight og den avanserte sikkerhetspakken, som hjelper deg å forebygge kollisjon.

 

Fakta Subaru Impreza

  • Motor: Bensinboxer
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 156 hk
  • Moment: 196 Nm
  • Gir: trinnløs automat
  • 0-100 km/t: 9,8 sekunder
  • Toppfart: 205 km/t
  • Forbruk blandet: 0,70 l/mil
  • Co2 utslipp: 152 g/km
  • Egenvekt: 1.379 kg
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,46 m
  • Bredde: 1,75 m
  • Høyde: 1,48 m
  • Akselavstand: 2,67 m
  • Utstyrsnivå: Sport Premium
  • Bagasjerom volum: 385 / 1290 liter
  • Pris fra: Kr 384,800, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 404.800,-

 

Bare et utstyrsnivå er tilgjengelig og det er topputgaven, ser man nøye på instrumentene i midten vil veimerkingen lyse opp når bilen styrer selv.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen