Ladbar hybrid som kombinerer elbilens driftskostnad med bensinbilens rekkevidde. Det er Volvo V90 T8. Bilvalg er ikke enkelt: Bensin, diesel, hybrid, ladbar hybrid, ren elbil eller hydrogen? Det er fort gjort å gå seg vill i jungelen av betegnelser og flere kombinasjoner vil også dukke opp i fremtiden.
Familiens bruksmønstre er viktig å ta med i betraktningen når man velger bil. Volvo V90 T8 går 35-38 km på ren strøm før bilen går over i hybridmodus og vil således regenerere all bremseenergi tilbake til batteriet som igjen benytter energien til fremdrift.

På jobb
Virkelig effektiv blir Volvo V90 ved å kjøre på ren el. Har man rundt 3,5mil til jobb med mulighet til å lade på arbeidsstedet vil bilen ta deg utslippsfri frem og tilbake.
Siden vi ikke har kjørt V90 T8 tidligere var vi spent på hvordan Volvo har kombinert el og bensinmotor. Vi savner ikke lyden til Otto-motoren når vi glir nesten lydløst av gårde i bytrafikk, men om vår bil var utstyrt med V8 ville nok savnet bli raskt korrigert.
Volvo har en annen strategi, de går for Premium uten hverken V6 eller V8 i motorporteføljen, isteden satser de på å kombinere bensin med elmotor og dermed har de 407 hester via sin Twin Engine. Man merker godt kreftene ved fullt pådrag. 0-100 går på 4,8 sekunder og endelig er det mulig å nyte en bil med god effekt uten voldsomme avgifter. Reg-avgiften på T8 koster kunden kroner 32.240, sammenligner vi med T6-utgaven av V90 koster de 310 hestene kroner 286. 809,-.

Smart valg
T8 blir dermed det smarteste valget på motorfronten. Det gjelder ikke bare Volvo V90, men alle modeller med denne motorkombinasjonen. Hybridteknologien medfører også en meget behagelig kjøreopplevelse, og faktisk føles T8 bedre på veien enn med dieselmotoren vi har kjørt tidligere.
Volvo V90 frakter oss behagelig rundt i byen ved hjelp av en nesten lydløs elmotor og igjen imponerer denne lave bilens understell på utfordrende underlag som humpete brostein. Ute på et virkelig krevende område med svingete veier merker vi en meget stabil bil. Vi så for oss en annerledes oppførsel siden denne bilen har tunge batterier om bord, men batteriene er plassert helt i bunn langs bilens senter linje og medvirker til gode svingegenskaper. Elektromotoren på bakakselen medvirker også positivt til lavt tyngdepunkt.

Liten forskjell
Den største utfordringen til Volvo er å tilpasse bensinmotor og elmotor på bakakselen ved bruk av innstillingen AWD som medfører 4×4. Ingen av konkurrentene vi har kjørt til nå – med dette systemet – har klart dette like godt som et tradisjonelt permanent 4×4-system med 60 / 40 fordeling. Volvo V90 er intet unntak.
Bilen tar seg greit frem på vinterføre, men man mister den gode følelsen av fram og bakaksel i perfekt harmoni siden to forskjellige drivkilder styrer akslene. Dette er vel og merke når vi provoserer maksimalt. Ved vanlig kjøring merker man liten forskjell mellom systemene.
Volvos sikkerhets detaljer skal vi ikke gå videre inn på. Trygghet på veien har vært Volvos kjennemerke siden starten. For Volvo V90 T8 vedkommende hopper man over det rimeligste utstyrsnivået Kinetic og går rett på Momentum som første valgmulighet til kroner 674.900, -. R-Design og toppmodellen Inscription er på plass sammen med utstyrspakker som igjen personaliserer din bil ytterligere.

Konklusjon
Volvo V90 T8 er en fantastisk bil. Volvo V90 T8 eller andre T8- utgaver er et meget godt kjøp akkurat nå med dagens avgifter. Sterk motor, stillegående og den ladbare hybridens lave driftskostnader kombinert med kjent Volvo sikkerhet.

Fakta Volvo V90 T8
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 407 hk
- Moment: 400 Nm
- Gir: 8-trinns-automat
- 0-100 km/t: 4,8 sekunder
- Toppfart: 250 km/t
- Forbruk blandet: 0,21 l/mil
- Co2 utslipp: 47 g/km
- Egenvekt: 1.967 kg
- Tilhengervekt: 2.100 kg
- Lengde: 4,93 m
- Bredde: 1,87 m
- Høyde: 1,44 m
- Akselavstand: 2,94 m
- Utstyrsnivå: Inscription
- Bagasjerom volum: 560 / 1526 liter
- Pris fra: Kr 674.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 814.900,-

