1946 Chevrolet 3100 – restaurert

1946 Chevrolet 3100 3/4-tonn pickup, denne bilen blir ombygget med moderne kjøreegenskaper.
1946 Chevrolet 3100 3/4-tonn pickup, denne bilen blir ombygget med moderne kjøreegenskaper.

 

Detroit Cars-medlem Henrik Pedersen har lang fartstid i bilmiljøet. Best kjent er Henriks strøkne 1967 Pontiac GTO, og nå begynner en Pickup å ta form i garasjen. 1967 Pontiac GTO hadde en artig «fødsel». GTO-ens designer er verdenskjent via «Tilbake til fremtiden -filmene» med Michael J. Fox.

 

Tidlig i sin karriere ble designer DeLorean inspirert av Ferrari 250 GTO i forbindelse med sin jobb hos Pontiac. Dermed var GTO-navnet født og med en slik fargerik motorhistorie i bakhodet, skulle man tro de fleste ønsket å…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
1946 Chevrolet 3100 3/4-tonn pickup, denne bilen blir ombygget med moderne kjøreegenskaper.

 

Detroit Cars-medlem Henrik Pedersen har lang fartstid i bilmiljøet. Best kjent er Henriks strøkne 1967 Pontiac GTO, og nå begynner en Pickup å ta form i garasjen. 1967 Pontiac GTO hadde en artig «fødsel». GTO-ens designer er verdenskjent via «Tilbake til fremtiden -filmene» med Michael J. Fox.

 

Tidlig i sin karriere ble designer DeLorean inspirert av Ferrari 250 GTO i forbindelse med sin jobb hos Pontiac. Dermed var GTO-navnet født og med en slik fargerik motorhistorie i bakhodet, skulle man tro de fleste ønsket å beholde muskelbilen Pontiac GTO original.

 

Bilen har holdt seg usedvanlig godt med tanke på alder, legg merke til grillen som ble produsert mellom 41`til 47`.

 

 

Kjørbar veteranbil

Henrik Pedersen har derimot forandret litt på konseptet siden han ønsket moderne kjøreegenskaper. Dette er helt i tråd med moderne filosofi. Ford Mustang fra 1967 kan man for eksempel kjøpe med helt nytt karosseri og moderne motor.

Henriks Pontiac var i utgangspunktet en Le Mans, som er en litt rimeligere variant av samme bil. Under restaurering kom det frem mengder med rust og mye av bilens karosseri måtte byttes ut, derfor bestemte han seg for å oppgradere hele bilen til en GTO.

Det tekniske fikk samtidig en oppgradering med moderne understell og motor. En 2001-modell LS1 helaluminium, 5,7liter V8 med tilhørende 4L60e 4-trinns automatkasse m/overdrive. Resultatet er en fortreffelig kombinasjon av klassisk muskelbil med moderne kjøreegenskaper.

Pontiac-en ble invitert til å stille ut på kåringen Bilsports «vakreste bil» på Fredriksten festning. Dette er et hedersbevis hvor bare de 10 beste bilene blir invitert hvert år.

 

Det er spennende å kjøpe en bil via bilder, heldigvis svarte Henriks 1946 Chevrolet 3100 til forventningene.

 

 

Populær pickup

Muskelbiler har alltid vært populære, men mote er det også blant gammelbil-entusiaster. Noe av det hotteste nå er Pickup fra 40, 50 og 60-tallet, hvor kjøreegenskapene er ikke de beste originalt.

Henrik følger oppskriften fra sin Pontiac GTO under ombygging av et nytt prosjekt. En 1946 Chevrolet 3100 3/4-tonn pickup restaureres hjemme i garasjen på Lande. A-serien ble produsert mellom 41`til 47`, i 48`ble bilens karismatiske grill erstattet med rettskåren grill.

 

Elektriker

– Er det ikke et stort sprang fra elektronikkens verden med P = U x I formler til å regne på Caster og Cambervinkelen i garasjen? Du er jo elektriker av yrke.

– Jeg har lært mye underveis med amerikansk bilhobby. Bilkubben Detroit Cars og bilmiljøet i Sarpsborg har også en rekke medlemmer som hjelper til. Bil er for meg en artig hobby, hvor man ser resultater av arbeidet og medfører også bekjentskap med andre entusiaster, svarer Henrik.

 

En påbegynt restaurering er utført i USA ved å skjære et hull i døren og dekke til med tape, heldigvis finnes det entusiaster med bedre kunnskap, Henriks Pickup vil som ny, både innvendig og utvendig.

 

 

En liten del Jaguar

Vi er vitne til akkurat dette. På plass i garasjen er Jan Harder Hansen og Terje Hæren for å hjelpe til med å skille karosseriet fra rammen. Under åpenbarer det seg en spennende ramme.

– Rammen kan ikke være original. Tanken er å lage en bedre bil enn originalt og heldigvis er Biltilsynet med på denne planen. Rammen er plombert og jeg har laget en avstivnings boks mellom rammevegene og montert fram og bakaksel fra en 1986-modell Jaguar delebil. Dermed bygges bilen om med skivebremser, 350 cid V8 og 4-trinns girkasse med overdrive og delt fram og bakaksel. Moderne kjøreegenskaper er målet, forteller Henrik, og det er en fin bonus med lavt drivstofforbruk i tillegg.

 

God tid

-Når er bilen ferdig?

– Første steg er å gjøre klar rammen før sommersesongen starter. Rammen fjernes fra garasjen og bytter plass med min Pontiac GTO som er vinterlagret et annet sted. I sommersesongen kjører jeg GTO, til høsten bytter bilene plass igjen og da er forhåpentligvis karosseriet ferdig lakkert. Monteringen av alle deler og tilpasning begynner neste høst om alt går etter planen.

-Mange ting skal på plass, lastelem må bygges og bare en slik liten ting som fjærer i bakakselen må forandres fra donorbilens vekt til 3/4 tonns lastekapasitet. Tid er ikke viktig, det viktigste for meg er at bilen gjennomgår en omfattende restaurering slik at den blir bevart for fremtiden.

 

Henriks 1967 Pontiac GTO Convertible blir benyttet i sommersesongen, når Pickup-en blir ferdig restaurert får Henrik to nydelige klassiske biler å velge mellom.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen