Peugeot Rifter – praktisk flerbruksbil

 

Ny familiebil med skyvedører og en fenomenal plassutnyttelse til rimelig pris burde passe de fleste. MPV-en Peugeot Rifter leveres med 5 eller 7-seter og er altså en praktisk flerbruksbil.

 

Vi ble litt forvirret ved møte med Peugeot Rifter, for selve karosseriformen med skyvedører indikerte varebil ombygget til personbil. Faktisk er det motsatt.

Rifter er bygget på Peugeots fleksible EMP2-plattform som personbil. Modulplattformen er også tilpasset hybrid drivlinje og vi vil se at de fleste nye biler i mellomklassen fra PSA vil lages på denne grunnplattformen. Lokale eksperter på innredning og ombygging, kan likevel bygge om Peugeot Rifter til…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ny familiebil med skyvedører og en fenomenal plassutnyttelse til rimelig pris burde passe de fleste. MPV-en Peugeot Rifter leveres med 5 eller 7-seter og er altså en praktisk flerbruksbil.

 

Vi ble litt forvirret ved møte med Peugeot Rifter, for selve karosseriformen med skyvedører indikerte varebil ombygget til personbil. Faktisk er det motsatt.

Rifter er bygget på Peugeots fleksible EMP2-plattform som personbil. Modulplattformen er også tilpasset hybrid drivlinje og vi vil se at de fleste nye biler i mellomklassen fra PSA vil lages på denne grunnplattformen. Lokale eksperter på innredning og ombygging, kan likevel bygge om Peugeot Rifter til varebil. Markedet vil imidlertid være begrenset siden Peugeot innehar en velfungerende portefølje av varebiler i forskjellige størrelser.

 

Skyvedører er utrolig praktisk med tanke på tilgjengelighet, og også innlasting av bagasje med nedfelte seter.

 

 

Kundens ståsted

Peugeot Rifter kan faktisk være litt vrient å sette i bås. Rifter har SUV-design og hele 20 cm bakkeklaring. Innvendig er Rifter romslig med alle de fleksible løsningene til en flerbruksbil.

Vi sitter så høyt at kjøreopplevelsen kan sammenlignes med en SUV. Her får man altså full pakke, selv om kasseformen muligens ikke er det vakreste rent estetisk. Derimot får man en formidabel plassutnyttelse med denne løsningen.

Kasseformen medfører meget god innvendig plass til passasjer og Rifter svelger lett storvokste karer på over 1,90 cm sammen med all bagasje til en tre ukes ferie, eller et par golfbagger bak. Barnevognen trilles rett i bagasjerommet og tre isofix-seter på rad to gir plass til trillinger.

Baksetet er forresten nedfellbar med Magic Flati-funksjon, og via et ekstra innvendig speil kan man overvåke smårollingene fra førersetet. Rifters skyvedører gjør tilkomsten enkel uten å komme i konflikt med andre kjøretøy på trange parkeringsplasser. Kundegrunnlaget vil dermed favne meget bredt.

 

Romslig førerplass og med alle kjøreassistenter man forventer i en ny bil.

 

 

Selgere også

Andre yrkesgrupper kan også benytte 5-seters Rifter, for høyden på bagasjerommet medfører en meget praktisk lagringsplass. Bagasjerommet rommer fra 775 til 3.500 liter avhengig av setekonfigurasjon. Den lange versjonen (L2) rommer hele 4.000 liter når den som fem-seter er lastet til taket.

I denne bilen kan altså mange forskjellige grupper med fleksibelt plassbehov føle seg hjemme. Bilen rommer også en overveldende mengde synlige og skjulte oppbevaringsrom. Du finner dem overalt; under seter, plass til PC, enormt hanskerom osv. I Peugeot Rifter gjelder det å huske hvor du har lagt alle dine eiendeler…

 

Glasstak med tøft design passer godt til Peugeots prisvinnende i-Cockpit®.

 

 

Franske følelser

Peugeot Rifter blir man raskt glad i. Bilen innehar en meget god fjæringskomfort hvor veiens ujevnheter blir behagelig dempet. Peugeot har en tendens til å lage komfortable biler med vekt på å ta seg fra A til B på en behagelig måte, og kombinasjonen høy sittestilling med SUV-ens oversikt over veien og understell i den myke en del av skalaen, er tiltalende.

I bykjøring må Rifter betegnes som lettkjørt. PEUGEOT i-Cockpit® er en suksess også i RI parkeringshus er det enkelt å manøvrere rundt til tross for det lille rattet, som er en del av i-Cockpit® merkevaren. Ute på landevei tar Lane assist over og bilen styrer selv. Sikkerheten er godt ivaretatt via en rekke assistenter. I denne bilen har man lagt vekt på sikkerhet for aktive familier.

 

Ekstra lagringsplass dukker opp overalt i denne bilen, disse smarte oppbevaringsplassene fant vi under førersete.

 

 

Godt lyddempet

Høy bil fanger vanligvis mye luft på motorvei med sjenerende vindsus. Vi opplevde Peugeot Rifter godt lyddempet med lite sjenerende vindsus og tror at den skrå vinkelen på frontruten er medvirkende. Sitteputen på fører og passasjerside burde ha tilt-funksjon for å skape bedre støtte for undersiden av låret. Kun de med over 34” i jeanslengde vil savne denne funksjonen.

 

Fra 775 til 3.500 liter får plass i bagasjerommet avhengig av sete konfigurasjon. Topphengslet bakdør kan brukes til mangt, et tak er godt å ha en regnværsdag når bilen skal lastes opp til ferien.

 

 

Automat tilgjengelig

Motorutvalget består av bensin og diesel i kombinasjon med 5 eller 6-trinns manuelt gir, også 5 og 8- trinns automatgir, er tilgjengelig. Både 110 hk bensin og 100 hk dieselmotor har samme pris med Allure utstyrsnivå. Kr 329.400 for begge. Da snakker vi om kort 5-seters utgave av Peugeot Rifter.

De med ønske om lang utgave med 7-seter, vil finne en 130 hk dieselmotor under pansere sammen med 6-trinns manuell eller 8-trins automatgir. For førstnevnte må du ut med kr. 372.400,- . siden oppgradering til automat er rimelig, vil vi anta at de fleste går for dette alternativet.

4×4 er ikke i prislisten, men en pressemelding påpekes det at samarbeidet med 4×4 spesialisten Dangel fortsetter også for Rifters vedkommende.

 

Meget god bakseteplass i Rifter, denne bilen passer godt til storfamilien.

 

 

Konklusjon

Nye Peugeot Rifter starter livet på en personbilplattform og det er akkurat slik denne bilen føles på veien med Peugeots unike personbilkomfort. Rifter er likevel en blanding av SUV / Crossover med flerbruksbilens praktiske løsninger.

 

Fakta Peugeot Rifter

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 1.5-liter
  • Effekt: 100 hk
  • Moment: 300 Nm
  • Gir: 5-trinns manuell
  • 0-100 km/t: 12,2 sekunder
  • Toppfart: 175 km/t
  • Forbruk blandet: 0,41 l/mil
  • Co2 utslipp: 108 g/km
  • Egenvekt: 1.430 kg
  • Tilhengervekt: 1.300 kg
  • Lengde: 4,40 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,87 m
  • Akselavstand: 2,78 m
  • Utstyrsnivå: Allure
  • Bagasjerom volum: 775 / 3.500 liter
  • Pris fra: Kr 329.400, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 329.400,-

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen