Mercedes A-klasse – Teknologibombe

 

A-klasse har den yngste kundegruppen som er opptatt av innovasjon og på det viset passer det helt utmerket med ny teknologi i Mercedes A-klasse.

 

Nye Mercedes A-klasse er helt unik siden denne rimelige modellen henter teknologi fra de dyreste modellene. Rattet og kommunikasjonsløsningene er hentet fra S-klassen og vil senere bli tilgjengelig i andre Mercedes-modeller.

Oppgraderingen vi er vitne til denne gang medfører også forbedringer på en rekke fronter. Nye A-klasse er fornyet helt fra bunnen av, bygget på ny plattformkonstruksjon. Hver gang en bil får ny plattform merkes betydelige forbedringer, fordi da har man mulighet til å…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

A-klasse har den yngste kundegruppen som er opptatt av innovasjon og på det viset passer det helt utmerket med ny teknologi i Mercedes A-klasse.

 

Nye Mercedes A-klasse er helt unik siden denne rimelige modellen henter teknologi fra de dyreste modellene. Rattet og kommunikasjonsløsningene er hentet fra S-klassen og vil senere bli tilgjengelig i andre Mercedes-modeller.

Oppgraderingen vi er vitne til denne gang medfører også forbedringer på en rekke fronter. Nye A-klasse er fornyet helt fra bunnen av, bygget på ny plattformkonstruksjon. Hver gang en bil får ny plattform merkes betydelige forbedringer, fordi da har man mulighet til å gjøre om på bilens karosserikonstruksjon.

 

Nye Mercedes A-klasse vokser med hele 12 centimeter, innvendig plass er også romligere fordi akselavstanden har økt med 3 centimeter.

 

 

Bedre støydempet

Gamle kunder, som i dag kjører med forrige generasjon A-klasse, vil merke stor forskjell når de nå hopper over i den nye fjerde generasjon A-klasse med betegnelse W177. Bilen er bedre på nærmest alle områder, støydemping er en av disse.

Store biler har vanligvis bedre støydemping på grunn av plass til mer støydempende materiale. Under prøve kjøring av Mercedes A-klasse merker vi et støynivå på høyde med klassen over. A-klasse er også denne gang utstyrt med støyisolert fjæring.

 

Lav og vakker Mercedes A-klasse som oppleves sporty på veien.

 

 

Perfekt

Absolutt alt av brytere og betjeningsløsninger har gjennomgått en lang utvikling gjennom mange år, slik at denne bilen er perfekt. Ingeniører og designere går hand i hand for å lage en funksjonell design.

Head-up displayet, som vanligvis projiseres på en plastskive i konkurrerende modeller, er ikke særlig estetisk. Dette har Mercedes løst ved å projisere bildet rett på frontruten. Det er faktisk vanskelig å påpeke forbedringer. Slik er det ofte med tysk Premium, perfeksjon til fingerspissene.

 

Rattet er hentet fra S-klasse, det styrer blant annet den store 10,25” doble berøringsskjermen via små pekeputer lik din PC. Glimrende løsning med tanke på trafikksikkerhet også siden berøringsskjermen er rett i synsfeltet noe som gir oversikt over kjørebanen samtidig.

 

 

A-klasse vokser

Nykommeren er også en tanke større. Akselavstanden vokser med tre centimeter og lengden med hele 12 cm. Bagasjerommet er utvidet med 29 liter og rommer totalt 370 liter.

Utviklingen med å senke luftmotstand går ufortrødent videre. Det er installert lameller i grillen, som lukkes ved behov. Dette minsker luftmotstand og reduserer drivstofforbruk.

 

Berøringsskjermen er like enkel å bruke som din mobiltelefon siden brukermønsteret er likt, men man kan også benytter merkeplaten på rattet og i midtkonsollen.

 

 

Ny teknologi

Takket være nye LINGUATRONIC hører nye A-Klasse hva du sier, menen den gjør langt mer enn det: Bilen forstår uten å måtte lære seg kommandoer på forhånd. Og den kommuniserer med deg, riktig nok på engelsk, men det burde ikke være noe problem siden nordmenn er høyt oppe på statistikken over engelsktalende som ikke har språket som morsmål.

Opplesning, diktering eller sending av SMS fungerer også uten problemer. Bilen sjekker også været på bestemmelsesstedet, skifter radiokanal eller sørger for at du kommer deg raskest mulig hjem. Det holder med to ord: «Hei Mercedes». Så er du i gang.

Etter å ha etterlatt fingermerker over hele den nye berøringsskjermen, som faktisk er like enkel å betjene som din mobil, må vi bare teste ut talestyringen. Hello Mercedes- Navigation please. Da dukket kartet opp i synsfeltet og dette systemet virker. Man kan bruke det til en rekke funksjoner og gardinen til soltaket er også stemmestyrt.

 

Dette er bare den ene halvdelen av den store 10,25” doble berøringsskjermen, siden all informasjon er digitalt kam man selv velge innhold.

 

 

Sporty

Nye Mercedes A-klasse er så lav at man senker seg ned i setene. Det blir klart under prøvekjøring at Mercedes denne gang satser på sporty kjøreegenskaper.

Gassrespons krever tilvenning. Bilen har nemlig en tendens til hjulspinn ut av veikryss fordi vi er litt for hard på gassen, muligens for sporty for de over 70, men til den ungdommelige kundegruppen passer A-klasse meget godt.

Egentlig er ikke dette et problem, for som sjåfør venner man seg raskt til bilen og da er det artig å utforske A-klasses potensiale.

Vår A 200, med 163 hesters bensinmotor i kombinasjon med DCT 7-trinns automatgir, oppleves kvikk i vanlig trafikk. En liten vektreduksjon fra foregående modell medvirker også. Vi skal ikke se bort fra at man kan velge en litt rimeligere A 180 AMG Edition – med 136 hk motor – til kr. 399.900,- isteden. Kjøreopplevelsen burde ikke være vesentlig forringet med dette motoralternativet.

 

En større A-klasse får naturlig nok større bagasjerom, lastevolum er økt med 29 liter fra utgående modell.

 

 

Konklusjon

Nye Mercedes A-klasse har fått overført design og teknologi fra sine langt større og dyrere søsken. Multibeam LED-frontlykter med 18 individuelle lysdioder er eksempel. Rattet med små pekeplater som styrer den store 10,25” doble berøringsskjermen er også hentet fra storebror S-klasse. 2019-oppgraderingen medfører en helt ny bil som er vesentlig forbedret på alle punkter.

 

Ønsker man å blende lyset fra soltaket styres blende gardinen via stemmen. Gi bilen en ordre og bilen utfører ditt ønske.

 

 

 

Fakta Mercedes A-klasse

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 1.3-liter
  • Effekt: 163 hk
  • Moment: 250 Nm
  • Gir: DCT automat
  • 0-100 km/t: 8,0 sekunder
  • Toppfart: 225 km/t
  • Forbruk blandet: 0,56 l/mil
  • Co2 utslipp: 128 g/km
  • Egenvekt: 1.375 kg
  • Tilhengervekt: Ikke oppgitt
  • Lengde: 4,42 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Høyde: 1,44 m
  • Akselavstand: 2,73 m
  • Utstyrsnivå: AMG +
  • Bagasjerom volum: 370 / 1210 liter
  • Pris fra: Kr 337.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 493.743,-

 

Vår demobil ble sporty med 163 hesters motor, vi skal ikke se bort fra at det er smart å gå for A 180 til lavere pris i stedet, kjøreopplevelsen blir ikke særlig forringet med mindre motor.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen