Mercedes Sprinter har gjennomgått en kontinuerlig utvikling siden starten i 1995. Tredje generasjon dekker alle behov med sitt meget brede utvalg og konfigurasjons-løsninger. Hele 1700 med smått og stort for å være nøyaktig.
Man kan velge mellom varebil, lastebil, rullende chassis, taxi, minibuss, eller skapbil. Entreprenører og bedriftskunder kan også velge mellom for-, bak-, eller firehjulstrekk samt en mengde smarte transportløsninger.
Det omfattende utvalget av moderne utstyr lar deg skreddersy alt fra økonomiske startmodeller (for eksempel med forhjulsdrift) til varebiler og lastebiler med full pakke.

Generasjonsskifte
Et bredt utvalg av konfigurasjons-løsninger er Sprinters store styrke, men i år har altså bilen gjennomgått et generasjonsskifte. Dette er uten tvil den største hendelsen i en bilmodells livssyklus, da starter man med en ny produksjonslinje på fabrikk og ombygningen medfører en rekke forbedringer.
Mercedes Sprinter er helt ny fra innerst til ytterst i år. Nytt design er på plass. Ikke bare design, men selve designkonseptet med navn Sensual Purity preger endelig dette arbeidsjernet for første gang.
Gorden Wagener, Daimlers designsjef lanserte Sensual Purity designet tilbake i 2012 og nå preger merkevaren hele segmentet, inkludert Mercedes Sprinter. De smarte løsningene er mange, og det intelligente betjenings- og visningskonseptet, det modulbaserte oppbevaringssystemet og en rekke multimedie- og assistentsystemer, kan tilpasses dine bruksformål.

Stabile priser
Selv om dette er en helt ny bil med samme merkenavn vil prisene holde seg stabile på nykommeren. Det samme gjelder garantivilkårene: Fem år / 250.000km gjelder fortsatt.
Samme fleksible løsninger på transportsiden videreføres også. Med tre kjøretøylengder, to takhøyder og inntil tre seterader byr nye Sprinter på et imponerende mangfold. Med dette dekkes også de fleste behov i forhold til lastevolum.
På plass
Fra førerstolen legger vi merke til det modulbaserte oppbevaringskonseptet og keyless-start. Nøkkelfri start innehar en stor fordel for de med lange bein.
I en bedrift hvor bilen blir benyttet av mange forskjellige ansatte, både i størrelse og vekt, er dette en klar fordel. I tillegg kan man stille inn seteryggvinkel og komforthodestøttenes posisjon individuelt. Det gir også en god sittestilling. Bilens komfortseter eller setebenk, om du vil, er også ny.

Ny teknologi
På teknologisiden finner vi Mercedes-Benz lydanlegg med inngang for USB og Bluetooth®, multimediesystem med stor, høyoppløselig berøringsskjerm og rask harddisknavigasjon, 3D-kart og integrering av smarttelefon. Også her kan bilen skreddersys kundens teknologibehov med tilvalgs utstyr.
Med multifunksjonsrattet kan du betjene kjørecomputer, bilfunksjoner og multimediesystemer på en enkel måte ved hjelp av berøringsbrytere eller taster, uten å ta hendene av rattet. Mercedes Sprinter er også klargjort for permanent internettforbindelse i bilen. Dette legger til rette for bruk av dagens og fremtidige Mercedes PRO-tjeneste.

Gode hjelpere
Kombinasjonen av yrkesbil og rullende kontor er, som leseren vil forstå, på plass sammen med kjøreassistenter i vanskelige trafikksituasjoner. Utvalget spenner fra sidevindassistent (standard) til aktiv bremseassistent og kjørefeltassistent. De to sistnevnte er standard på biler med tillatt totalvekt på mer enn 3500 kg.
Tre kamerasystemer, fra ryggekamera med skjerm på det innvendige speilet til 360°-kamera, sørger for enda bedre sikt fra førerplassen. LED High Performance-lykter leveres som tilleggsutstyr.

Bedre på veien
Tredje generasjon er blitt mye bedre på veien. Understellet svelger ujevnheter på en måte vi ikke er vant til i en så stor kassebil. Bilen er behagelig og kjøreturen blir forsterket av den nye 9-trinns automatiske girkassen, som sørger for at vår 143 hk dieselmotor jobber i det mest effektive turtallsområdet. Sammen sørger de for en behagelig fremdrift i vår forhjulsdrevne utgave. Denne kombinasjonen er også ny av året.
Uten mellomaksel til bakhjulstrekk blir lasterommet åtte cm lavere enn tidligere. Dette letter innlastingen i vår bil med fremdrift på framhjulene. De som har kjørt utgående generasjon Mercedes Sprinter vil merke store forbedringen i årets modell.
Støydempingen i motorveishastighet er også god. Litt vindsus er ikke til å unngå med store speil og karosseriflater, men motorstøy er fraværende. Siden det er mange praktiske oppbevaringsplasser i bilen er det bortkastet å bruke penger på koppholdere i midten foran. Disse er bare i veien både for fører og passasjerer. Bilen er tilkoplet skyen og live trafikkinformasjon er følgelig på plass.

Konklusjon
Mercedes Sprinter store styrke er utvilsomt et bredt utvalg og konfigurasjons-løsninger som tilpasses kundens ønsker og behov. 2019- modellen utvikles videre med mulighet for forhjulsdrift og ni-trinns automat. På komfortsiden tar Mercedes Sprinter et stort skritt videre.
Fakta Mercedes Sprinter
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2,1-liter
- Effekt: 143 hk
- Moment: 330 Nm
- Gir: 9-trinns Automat
- 0-100 km/t: ikke oppgitt
- Toppfart: ikke oppgitt
- Forbruk blandet: 0,79 l/mil
- Co2 utslipp: 208 g/km
- Egenvekt: 2.2090 kg
- Tilhengervekt: 2.000 kg
- Lengde: 5,93 m
- Bredde: 2,71 m
- Høyde: 2,63 m
- Akselavstand: 3,92 m
- Utstyrsnivå: –
- Laste volum: 5,5 m2
- Pris fra: Kr 496.100, – ink. Mva
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 690.000 ink. Mva
