Ford Mondeo hybrid – Avansert

 

Ford Mondeo hydrid har ikke fått den oppmerksomheten den fortjener. Dette skal Motormagazinet rette opp nå!

Vi nærmest drukner i hybrid-pressemeldinger om dagen, nesten alle merker skal lansere hybrider i tiden som kommer, men Ford har allerede sin Mondeo. Dermed satte vi av en dag for å bli nærmere kjent med hybridutgaven av Mondeo.

Rent utseendemessig er bilen lik sine søsken, bare et lite Hybridmerke skiller. Under skallet derimot skjuler det seg avansert teknikk i form av elmotor, batterier og bensinmotor. Sammen gir denne pakken 187 hester.

 

 

 

 

Meget lavt forbruk

Ford Mondeo er en av…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ford Mondeo hydrid har ikke fått den oppmerksomheten den fortjener. Dette skal Motormagazinet rette opp nå!

Vi nærmest drukner i hybrid-pressemeldinger om dagen, nesten alle merker skal lansere hybrider i tiden som kommer, men Ford har allerede sin Mondeo. Dermed satte vi av en dag for å bli nærmere kjent med hybridutgaven av Mondeo.

Rent utseendemessig er bilen lik sine søsken, bare et lite Hybridmerke skiller. Under skallet derimot skjuler det seg avansert teknikk i form av elmotor, batterier og bensinmotor. Sammen gir denne pakken 187 hester.

 

 

Fronten til Mondeo har et klassisk bildesign, tankene går til Aston Marin.

 

 

Meget lavt forbruk

Ford Mondeo er en av Fords klassikere. Vi skal derfor ikke gå nøye inn på selve modellen siden den burde være velkjent for de fleste. Fokuset blir på hybriddriftens fordeler i nettopp Ford Mondeo.

På plass i vår utgave med Titanium utstyrsnivå legger vi merke til nye symboler på instrumentpanelet i form av batteriindikator. Drivstoffloggen viser 0,48 liter pr.mil over de siste 10 kjørte mil. Dette er usedvanlig lavt for en bil på Mondeos størrelse, dermed er vi usikker på om denne bilen har blitt kjørt usedvanlig forsiktig.

For å få et svar på dette spørsmålet, blir loggen blir nullstilt og vi tar landeveien fatt. Først i vanlig bytrafikk med den sedvanlige hakkete kjørestilen rundkjøringer medfører. Det får oss til å undres over hvor mye drivstoff bilistene ville spart på å slippe å bremse ned og akselerere igjen etter rundkjøringen på landsbasis, hvis man benyttet forkjørsvei og vanlige veikryss isteden.

På vår Mondeo benyttes bremsene i liten grad til nedbremsing. Over 90 prosent av all bremseenergi blir tilbakeført til batteriet siden bilen benytter elmotor til brems. Således er disse rundkjørings-irritasjonene ingen ulempe for vår bil. Vi følger vanlig trafikk i byen og tar fatt på landevei med 60 og 70-soner, hvor bensinmotor og elektromotor skifter sømløst på fremdriften. Lange strekninger går på ren strøm, men i motbakker starter bensinmotoren opp.

Siste test er motorvei, hvor vi ligger i fartsgrensen på 110 km/t. Faktisk kjører bilen med ren el drift i perioder her også, helt opp til 120 km/t virker elmotoren. Computeren viste 0,41 l/mil på vår test. Det er eksepsjonelt bra i vår store Ford Mondeo.

 

 

 

Bilens lengde er på 4,87 meter, dermed blir det god plass også i baksetet.

 

Prisbombe

Det er for meg uforståelig hvorfor ikke hybriden er mestselgende utgave av Ford Mondeo når vi også tar med prisnivået. Vi skal sammenligne priser og begynner med vår Ford Mondeo Hybrid med Titanium utstyrsnivå til kr. 351.000,-.

Siden vi snakker bensinmotor er nærmeste motoralternativ 1.5-liter på 160 hester med samme utstyrsnivå til kr. 438.000,- i søstermodellen. Prisdifferansen i hybridens fordel er på kr. 87.000,- og hybriden har både større motorvolum og flere hester. Den eneste ulempen er noe mindre bagasjerom i hybriden.

 

 

Slik ser Ford Mondeo Hybrid ut innvendig med Titanium utstyrsnivå.

 

 

Kjøreopplevelse

Det er ikke stor forskjell på kjøreopplevelsen mellom de to forskjellige utgavene av Mondeo. Hybriden blir litt tyngre bak uten at det merkes nevneverdig i vanlig trafikk. Derimot har hybriden en fordel siden en lydløs elektrisk motor sørger for fremdriften og man har hele 187 hester til disposisjon i en forbikjøringssituasjon hvor elmotor og bensinmotor samarbeider.

Fra før er Mondeo en støysvak bil hvor komfortnivået er meget bra, mykt og behagelig understell svelger de fleste ujevnhetene i veibanen og vindsus er nesten eliminert. For Hybrid-utgaven av Mondeos vedkommende blir disse egenskapene forsterket når bilen går på ren strøm, hybriden kan da sammenlignes med en elbil uten rekkeviddeangst. På veien får man ikke følelsen av å kjøre en bil til drøye 350.000 kroner. Vi drister oss til å påstå at Ford Mondeo Hybrid er komfortkongen i Ford-porteføljen.

 

 

Bagasjerommet har en liten kasse som skjuler batterier, men legger man ned baksetet ser man at lastehøyden er helt rett vinkel.

 

 

Konklusjon

Hybridutgaven av Ford Mondeo har mange fordeler og en liten ulempe. Hybriden er meget prisgunstig i innkjøp og får lave driftskostnader på grunn av lavt drivstofforbruk. Vi syntes også at hybriden er mer behagelig på veien siden elmotoren bringer deg lydløs frem når batterinivået tilsier dette. Ulempen er at Mondeo hybrid bare kommer som sedan og har noe mindre bagasjeromskapasitet.

 

 

God oversikt over energiflyten i bilen, man kan se om fremdriften går via el motor eller bensinmotor, vekslingen mellom drivkildene går helt sømløst.

 

 

Fakta Ford Mondeo Hybrid

  • Motor: R4 bensin + el
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 187 hk
  • Moment: 173 Nm
  • Gir: automatgir
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Toppfart: 187 km/t
  • Forbruk blandet: 0,42 l/mil
  • Co2 utslipp: 99 g/km
  • Egenvekt: 1.654 kg
  • Tilhengervekt: 1.650 kg
  • Lengde: 4,87 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: ikke oppgitt
  • Akselavstand: ikke oppgitt
  • Utstyrsnivå: Titanium
  • Bagasjerom volum: 383 liter
  • Pris fra: Kr 351.000,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 351.000,-

 

 

 

Kjørecomputeren sto på gjennomsnitt 0,48 l/mil de siste 10 milene når vi startet kjøreturen. Lusekjøring tenkte vi og nullstilte instrumentet. Vi brukte bare 0,41 l/mil i by, landevei og på motorvei. Det er lavere enn fabrikkens offisielle tall.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen