Range Rover Sport P440e – Uslåelig kombinasjon!

 

Tredje generasjon Range Rover Sport lanseres som ladbar hybrid, i tillegg til diesel og bensin. Utslippsfri kjøring, kombinert med utmerkede egenskaper i terrenget, er en herlig kombinasjon.

 

Mest aktuell for Norge, blir utvilsomt den ladbare hybriden Range Rover Sport P440e med hele 31,8 kWh netto batterikapasitet. Batteriet innehar faktisk langt større lagringskapasitet enn første generasjon rene elbiler.

 

Et tilbakeblikk i arkivet, avslører at Nissan Leaf var utstyrt med 24 kWh batteri og Kia Soul Ev med 27 kWt. Range Rover Sport P440e lager en ny klasse i PHEV- markedet med hele 109 – 113 kilometer WLTP- rekkevidde…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Tredje generasjon Range Rover Sport lanseres som ladbar hybrid, i tillegg til diesel og bensin. Utslippsfri kjøring, kombinert med utmerkede egenskaper i terrenget, er en herlig kombinasjon.

 

Mest aktuell for Norge, blir utvilsomt den ladbare hybriden Range Rover Sport P440e med hele 31,8 kWh netto batterikapasitet. Batteriet innehar faktisk langt større lagringskapasitet enn første generasjon rene elbiler.

 

Et tilbakeblikk i arkivet, avslører at Nissan Leaf var utstyrt med 24 kWh batteri og Kia Soul Ev med 27 kWt. Range Rover Sport P440e lager en ny klasse i PHEV- markedet med hele 109 – 113 kilometer WLTP- rekkevidde på ren strøm.

 

Hurtigladingen
I praksis vil de fleste turer gå på ren strøm, men bensinmotoren på 3-liter og 440 hester systemeffekt vil alltid være klar til å overta ved forbikjøring eller utladet batteri. Ved bruk av hurtiglader med 50 kW effekt, skal det ta 40 minutter å oppnå 80 prosent kapasitet.
Det blir rimeligere å lade hjemme via veggboks.

I 2024 vil også Range Rover Sport lanseres som ren elbil. Karosseriet har allerede enestående aerodynamiske kvaliteter med en luftmotstandskoeffisient på lave 0,29.

 

Seneste generasjon
Vår ladbare hybrid med meget lang rekkevidde på strøm, er en etterlengtet modell. Alle utgaver av Range Rover Sport har gjennomgått et spennende generasjonsskifte. Annenngernasjon har hengt med siden 2013. På den nye biler er egentlig alt nytt.

Den siste generasjonen inkludert den nye og fleksible Modular Longitudinal Architecture plattformen (MLA). Nykommeren får den laveste luftmotstanden av alle luksusSUV-er. Dermed har årets utgave langt flere forbedringer i forhold til de kosmetiske løsningene som skiller årsmodellene fra hverandre.

Nå føles Range Rover Sport langt mer modern,e selv om de klassiske linjene er beholdt. Designelementene er godt ivaretatt, med korte overheng og store karosseriflater, men nytt er blant annet den stealth-liknende fronten og LED-frontlysene som skaper et særpreget kjørelys signatur, innfelte vinduer og dørhåndtak samt skjulte lister. Resultatet er et rent linjelekkert minimalistisk design, hvor man viderefører bilens DNA over til tredje generasjon.

 

Ekstreme egenskaper
Fremdeles utstråler bilen høy gjenkjennelsesfaktor for de som har ventet på seneste generasjonen Range Rover, og de er det mange av. Merket har vært den engelske overklassens favoritt hvor godseiere siden starten har vært tiltrukket av ekstreme terrengegenskaper kombinert med tidløs eleganse og luksus.

Her på berget henvender Range Rover seg til luksus-segmentet bestående av nordmenn med en aktiv livsstil. Mange entusiaster finner likesinnede via arrangement i regi av Norsk Land Rover Klubb som ble grunnlagt i 1975. (https://www.nlrk.no/).

 

Perfekt tilpasset
Vår utgave er særdeles lekker med Giola Green Metallic lakk og et herlig lyst interiør i Cloud/Ebon S- anilin. Hvorfor går ikke langt flere bilmerker for lyse interiørfarger er for oss en gåte. Mørke høst- og vinterkvelder blir langt triveligere med lyst interiør og ikke minst selv å kunne tilpasse belysningen etter humøret med 30 farger via Premium Cabin Lighting. Belysningen kommer i tillegg til glasstaket som også slipper inn lys slik at man faktisk blir i bedre humør allerede før man stiller inn førerstolen og begynner å gjøre seg kjent med betjeningsfunksjonene.

Endelig sitter vi i en bil vi rekker frem til berøringsskjermen uten å lene oss frem. Dermed er Range Rover Sport P440e enkel å betjene.

 

Enklere metode
Girvelger er designet slik at man kan bruke toppen til å støtte hånden når man bruker berøringsskjermen, en betydelig enklere metode enn med strak arm. Vi registrerer meget god plass. Akselavstand på hele 2,99 meter er utvilsomt en medvirkende årsak til at hele familien sitter behagelig.

Interiøret innbydende, man føler at bilen har gjennomtenkt materialvalg. Elegant i kombinasjon med minimalistisk design. Knapp for de forskjellige kjøreprogrammene har en praktisk plassering på midtkonsollen akkurat slik vi liker.

 

Mykere demping
Vår Range Rover Sport P440e er utstyrt med luftfjæring som medfører at kjøreprogrammene påvirker bilens understell samt motor og girkasse. Vi har som vane å bruke Dynamic kjøremodus på svingete partier og bytter til Komfort på motorvei for mykere demping i understellet, slik at man bare flyter over ujevnhetene. Dette er standard rutine, men ved å la bilen selv «lese» veien via auto kjøremodus, ble denne vanlige rutinen overflødig.

Bilens datamaskin og elektronikk er så god til å lese veibanen at bilen føles helt riktig på forskjellige underlag i auto.

 

Forbedret opplevelse
De som har kjørt Land Rover sport tidligere vil merke forskjellen i kjøreegenskapene i tredje generasjon Sport. Selv foretrakk vi e-modus, nærmest lydløs fremdrift hvor man bare nyter denne luksuriøse opplevelsen.

Bilen gir deg også en spesiell følelse, for på veien tenker man ikke på at Range Rover Sport P440e er en høyreist SUV på hele 2,6 tonn. Bilen gir deg også en god tilbakemelding på svingete partier med presis styring. Meget behagelig, er den beste beskrivelsen av Range Rover Sport P440e ute på veien.

På sedvanlig måte i dette luksus-segmentet, kan man skreddersy bilen med utstyr tilpasset individets behov. All Wheel Steering gir bedre stabilitet på veien og den fem meter lange bilen vil bli langt enklere å parkere i trange parkeringshus med sving på bakhjulene.

 

Samme terrengegenskapene
Seneste generasjon aktive støydemping filtrerer bort uønsket støy, slik at du kan nyte kjøreturen. Mikrofoner i hver hjulbue registrerer støy. Digitale prosessorer beregner lyden som kreves for å fjerne disse uønskede frekvensene ved hjelp av høyttalerne i kupeen og på hodestøtten.

Motormagazinet har ikke testet denne bilen i terrenget. Dette må gjøres under kontrollerte former med instruktør i passasjerstolen, slik vi har gjort ved flere anledninger i offroad i Skien. Der testet vi mange forskjellige modeller under Land Rover-paraplyen og disse bilene har så imponerende terrengegenskaper at fører gir opp før bilen. Hybriden innehar trolig de samme terrengegenskapene med Intelligent All-WheelDrive, og dynamisk luftfjæring.

 

Konklusjon
Range Rover Sport P440e er alt man ønsker en stor sporty familiebil skal være: Elegant, med behagelige kjøreegenskaper, men likevel fremkommelighet i særklasse til å takle det meste av utfordringer inkludert vade igjennom 90 cm dype vassdrag. Range Rover Sport P440e er ikke bare ny, men bygget på en helt ny generasjon med forbedrede kjøreegenskaper og bedre støydemping.

 

Fakta Range Rover Sport P440e

  • Motor: Bensin + Elektrisk
  • Slagvolum: 3,0-liter R6
  • Effekt: 440 hk
  • Moment: 750 Nm
  • Gir: 8-trinns Automat
  • 0-100 km/t: 5,8 sekunder
  • Toppfart: 225 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 109 – 113 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,16 l /mil
  • Co2 utslipp: 18 g/km
  • Egenvekt: 2.660 kg
  • Tilhengervekt: 3.000 kg
  • Lengde: 4,94 m
  • Bredde: 2,04 m
  • Høyde: 1,82 m
  • Akselavstand: 2,99 m
  • Utstyrsnivå: Dynamic
  • Bagasjeroms volum: 725 / 1.841 liter
  • Pris fra: Kr 1,421,849. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1,628,049. –

 

Vår demobil var lakkert i Giola Green Metallic lakk, en herlig farge som skiftet nyanse i forskjellig lys.
Utsøkt komfort med meget lavt støynivå godt hjulpet av seneste generasjon aktiv støydemping filtrerer bort uønsket støy slik at du kan fokusere på å nyte kjøreturen.
Gjennomtenkt betjening med de mest brukte knappene lett tilgjengelig, men sort pianolakk tiltrekker seg fingermerker.
I auto leser bilen veien og tilpasser understellet, myk på motorvei og mer sportslig på svingete partier. Systemet fungerer meget godt og man slipper selv å bytte kjøreprogram.
Tradisjonelle hjul og knapper trekker opp helhetsinntrykket.
Knapper med glatt pianolakk på rattet har ikke vært min favoritt, men disse har en liten forhøyning som gjør betjening enklere.
Enkelt og tidløst design med meget god kvalitetsopplevelse.
God plass i baksetet blir det med hele 2,99 cm akselavstand.
Terrengegenskapene er intakt med 90 cm vadedybde og ikke minst verdens første Adaptive Off-Road Cruise Control. Foto: Pressebilde Range Rover.
Kamera under panseret kan vise deg hindringer i form av store steiner offroad.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen