BYD HAN – Stor bil til «liten» pris

 

BYD lanserer nye modeller på løpende bånd. Motormagazinet kjørte BYD Atto3 i utgave åtte i fjor. Nå er også en BYD HAN med 4×4 på plass i RSAs portefølje.

 

Spesifikasjonene er imponerende i forhold til pris på kr. 614.900, -. Inkludert intropakken. Det er ca. 50.000 under søstermodellen BYD TANG i pris.

 

BYD HAN er en meget stor bil til «liten» pris med andre ord. Modellen måler 4,99 meter i lengden og leveres med 4×4. To elmotorer på for og bakaksel, yter til sammen 509 hester med 700 Nm i dreiemoment. Det betyr i praksis 0-100 på…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

BYD lanserer nye modeller på løpende bånd. Motormagazinet kjørte BYD Atto3 i utgave åtte i fjor. Nå er også en BYD HAN med 4×4 på plass i RSAs portefølje.

 

Spesifikasjonene er imponerende i forhold til pris på kr. 614.900, -. Inkludert intropakken. Det er ca. 50.000 under søstermodellen BYD TANG i pris.

 

BYD HAN er en meget stor bil til «liten» pris med andre ord. Modellen måler 4,99 meter i lengden og leveres med 4×4. To elmotorer på for og bakaksel, yter til sammen 509 hester med 700 Nm i dreiemoment. Det betyr i praksis 0-100 på 3,9 sekunder.

Bladebatteriet på 85,4 kWt, gir denne store bilen en rekkevidde WLTP (kombinert / urban) på 521 km – 662 km. Sistnevnte, urban rekkevidde er i praksis stipulert under bykjøring.

 

iF Design Award Winner
Designmessig er BYD HAN forskjellig fra SUV-en BYD TANG. Bilen er lav, sporty sedan med dristig fallende taklinje. Bakenden er også lav med et lite merke med tallene 3,9, langt mer diskre enn Burt Reynolds Trans Am i den første «Smokey and the Bandit» filmen med 6,6 liter tydelig merket på scoopet.
Den gangen var motorvolum i fokus. For BYD HAN vedkommende, er tallet 3,9 myntet på akselerasjon fra 0-100.
Forfra møter vi en «sint», futurisk aerodynamisk front dominert av et lavt LED-lys. Grillen som ser ut til å lede luften igjennom to store luftinntak bare forsterker den sporty følelsen.

 

En suksess
BYD HAN selges også som ladbar hybrid på det kinesiske markedet, da med grill, men EV-utgaven vi kjørte har langt vakrere design etter vår mening. iF Design falt tydeligvis også for designet siden BYD HAN ble kåret til deres designvinner
BYD HAN er ikke bare en suksess designmessig, BYD var det mestselgende merket i Kina i november med 83 prosent økning i forhold til samme måned året før.

 

Suksessen har trolig sammenheng med BYD sin egenutviklede Blade-teknologi, som regnes for å være et av bransjens sikreste elbilbatterier. På grunn av sin struktur, økes plassutnyttelsen av batteripakken med over 50 proent sammenlignet med konvensjonelle litium-jernfosfatbatterier. I tillegg er batteriet koboltfritt.

 

Interiørsammenligning
Det er nærmest umulig å ikke sammenligne interiøret med SUV-en BYD TANG. HAN innehar mer raffinerte designelementer, som igjen trekker opp helhetsinntrykket. Justerbar belysning på dashbordet, en 15,6″ hovedskjerm til infotainmentsystemet vi kjenner fra ATTO3, men uten mulighet til å justere horisontal eller vertikal visning, slik det var på ATTO3.

Midtkonsoll med knapper er velfungerende, men vi savner justering av klima fra samme sted. Nå må man inn på berøringsskjermen, som forøvrig har fornuftig plassering slik at virekker frem, oversiktlig gode menyer er også positivt. Bilen leveres med eksklusive, Premium skinnseter med 8-veis justerbart førersete med memoryfunksjon, og 4-veis justerbart passasjersete.

Setene er både ventilerte og oppvarmede.

Et stort panorama glasstak sørger for mye naturlig lys i kupeen og lyser opp vårt lysebrune interiør i ekte skinn. På interiørsiden finner vi også pakkeløsning innen fargevalg. Dersom du velger blå, rød eller grå eksteriørfarge på bilen, leveres den med mørkebrunt interiør med treverk. Svart eller hvit eksteriørfarge derimot kommer med lysebrunt interiør. Vi savner derimot rødt som er vist på enkelte pressebilder. Når man velger en sprek bil, så burde det våre mulig å velge spenstig farge også.

 

Beregnet for Norge
Ute i akselerasjonsfeltet er det bare å trykke høyre fot i bunn og vi blir trykket tilbake i setet i noen korte sekunder før vi må slippe opp. Det er et herlig trykk i bilen fra 509 hester. 4×4-systemet sørger for akselerasjon uten hjulspinn.

 

Designet og en formidabel effekt, indikerer en meget sporty bil. Vi var derfor spent på hvordan understellet taklet motorvei. Den største overraskelsen under prøvekjøring, var at vi bare fløt av gårde mykt og behagelig. Kombinasjonen sporty design, sammen med relativt mykt understell, fungerer godt i BYD HAN uten at det går nevneverdig ut over svingegenskapene.

 

Batterier i bunn av bilen, sørger for lavt tyngdepunkt på en allerede lav bil med lang akselavstand. Brembo-bremsene tar også godt. Tester viser at bilen stopper på 32,8 meter fra 100 km/t.

 

Siden det var is enkelte steder, utførte vi en 4×4 test, hvor vi plasserte bilen med to hjul på grus og to på is. Forhjulet spant og bakhjulene ble øyeblikkelig aktivert, sammen med antispinn. Systemet fungerer, men det er også et eget kjøreprogram via knapp på midtkonsollen for snø/ og glatte forhold, hvor altså 4×4 systemet er permanent innkoplet.

Dette er en kinesisk bil beregnet på norske forhold, er inntrykket som fester seg etter prøveturen.

 

Konklusjon
En bil som kombinerer luksus, design, pris, komfort og ytelse. Ett utstyrsnivå er tilgjengelig, bare toppnivå med alt utstyr inkludert panoramasoltak, er på plass. Meget behagelig bil å kjøre og ikke minst fornuftig plassering av bilens betjening trekker opp. Under skallet ligger BYDs Bladebatterier som skal være de sikreste på markedet.

 

Fakta BYD HAN

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 509 hk
  • Moment: 700 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 3,9 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 521 km WLTP
  • Forbruk blandet: Ikke oppgitt
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.250 kg
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,95 m
  • Bredde: 1,91 m
  • Høyde: 1,49 m
  • Akselavstand: 2,92 m
  • Utstyrsnivå: Intro Pack
  • Bagasjeroms volum: 410 liter
  • Pris fra: Kr 614,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 614,900. –

 

Emperor Red er vår personlige favoritt farge som skifter nyanse i lyset.
Multimediesystemet består blant annet av en 15, 6 tommers HD-skjerm, som inneholder flere app- og kjøretøyfunksjoner. Todelt ryggekamra gir deg meget god oversikt.
3,9 S gir bilene bak et lite hint om at bilen foran ikke er en sinke i trafikken.
Designdirektør Wolfgang Egger følger trenden med innfelte dørhåndtak.
Jeg liker enkle menyer som ikke forandrer seg ved oppstart av bilen, her velger man innstillinger for chassis.
Enkle velfungerende løsninger er de beste, et riflet hjul justerer volum uten at man behøver å fjerne øynene fra veien.
Ringtesten avslører utstrakt bruk av myke eksklusive materialer.
Slik skal man lage en velfungerende betjening med kjøremodus og alle viktige knapper lett tilgjengelig, inkludert eget kjøreprogram for Snø/is.
Baksetene kommer også med egen 7-tommers skjerm innebygd i midt armlenet, hvor man kan kontrollere temperatur og luftstrøm, panoramasoltak og et utvalg av ulike atmosfærelys.
Den særnorske skiluka er på plass, bagasjerommet rommer for øvrig 410 liter.
To interiørfarger er tilgjengelig, velger man Emperor Red får man mørkebrunt interiør, men jeg savner virkelig det røde interiøret som vi oppdaget på pressebilder fra Kina.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen