Helt ny BMW i7 xDrive60 – Kongelig luksus

 

 

BMWs flaggskip blir elektrifisert, men viderefører likevel arven fra eldre utgaver med udiskutabel kjøreglede. Helt nye BMW i7 byr i tillegg på en ny tolkning av design og luksus.

 

Vanligvis låner vi pressebil fra importør i denne prisklassen, men nå stilte en bilinteressert sarping sin privatbil til disposisjon. Praktisk for oss, men også meget lærerikt siden man får et unikt innblikk på hvorfor akkurat denne bilen blir valgt.

 

Slottet også
Sarpingen er tydeligvis i godt selskap, for i desember fikk kongefamilien en av de første eksemplarene av BMW i7 på norsk jord med kjennemerket A6.…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

BMWs flaggskip blir elektrifisert, men viderefører likevel arven fra eldre utgaver med udiskutabel kjøreglede. Helt nye BMW i7 byr i tillegg på en ny tolkning av design og luksus.

 

Vanligvis låner vi pressebil fra importør i denne prisklassen, men nå stilte en bilinteressert sarping sin privatbil til disposisjon. Praktisk for oss, men også meget lærerikt siden man får et unikt innblikk på hvorfor akkurat denne bilen blir valgt.

 

Slottet også
Sarpingen er tydeligvis i godt selskap, for i desember fikk kongefamilien en av de første eksemplarene av BMW i7 på norsk jord med kjennemerket A6. Kongehuset har som mål å bytte til biler drevet frem av fornybar energi, og elektriske BMW i7 passer utmerket til formålet.

I baksetet kan du velge såkalt «Executive Lounge», som i praksis betyr at passasjersetet foran kan skyves helt frem og som har en hylle bak du kan hvile føttene på, i tillegg til at en ekstra lårstøtte felles opp fra baksetet.

 

Personlige favoritter
Denne løsningen ble behørig testet, innstillingene styres fra touchpanelene i dørene. Velger man BMW Theater Screen, som felles ned fra taket, får man en ultrabred 31 tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning. Skjermen forvandler baksetene til en eksklusiv, privat kinosal hvor passasjerene eksempelvis kan velge sine personlige favoritter fra en rekke ulike strømmetjenester.

Senere vil man også eksempelvis kunne bruke Curved Display fremme for YouTube-strømming når bilen står stille. Det eneste man nå mangler er en privatsjåfør, som kjører deg til din private hangar på Oslo lufthavn hvor Learjet-en venter….

 

Personlig tilpasset
Undertegnede må nøye seg med å kjøre selv, og vi legger kjapt merke til at BMW har meget høy gjenkjennelsesfaktor. Nærmest uansett modell, og slik har det vært i mange år. BMW i7 er intet unntak.

I disse tider med variasjon i leveringstid har dette en klar fordel siden man kan reservere bilen uten å vente på demobil til prøve kjøring. Eier av vår demobil denne gang fulgte dette prinsippet og bestilte bil med farge og utstyr etter egen smak uten å vente på demobil.

 

Økt sporvidde
Seneste generasjon BMW i7 bygges over samme lest som forgjengeren, men likevel er alt nytt.

BMW i7 vokser i lengden til 5391 millimeter, bredden er 1 950 millimeter, høyden er 1 544 millimeter og akselavstand 3 215 millimeter. Tidligere generasjoner ble levert med to forskjellige lengder, nå er det altså kun én.

Sporvidden er økt både foran og bak. Dette betyr i praksis en bil satt opp for komfort. Med batteripakken i bunnen av bilen, har man laget en bred plattform med lavt tyngdepunkt for stabilitet på motorvei og svinger. Vår utgave har i tillegg økt komfortnivået ved å krysse av for alt tilgjengelig utstyr, inkludert luftfjæring og firehjulstyring.

Vi merker svært lite til bilens lengde på nesten 5,40 meter i parkeringshuset og ute i bytrafikk takket være at også bakhjulene svinger.

 

Uforglemmelig kjøreopplevelse
Vi liker godt, at man kan betjene de viktigste funksjonene fra midtkonsollen og rattet. Ny generasjon i7 har velkjent betjening, må vi likevel innrømme at man bommer enkelte ganger. Vanen med å benytte dørhåndtak til å åpne døren innenfra er innarbeidet, i nye BMW i7 åpner man døren via en knapp og elmotoren lukker opp for deg.

Etterhvert som vi blir kjent med denne bilen, blir det klart at nærmest alt man kan drømme om av løsninger er på plass og likevel er ikke teknologien det som man fester seg ved. Selve kjøreopplevelsen kommer i første rekke.

 

Dynamiske egenskaper
Ufattelig behagelig fremdrift, nesten lydløs i alle hastigheter og måten bilen ligger på veien har vi ikke et godt norsk ord for å beskrive. Engelskmenn benytter ordet «handling» og det er det beste vi kommer på i farta er «dynamiske kjøreegenskaper i kombinasjon med ren luksus», hvor man finner en helt spesiell ro på veien.

Trykker man inn Boost-knappen og akselererer, så merker man kreftene ved at hodet blir trykket tilbake i nakkestøtten, men det er mer en nok å vite kreftenes tilstedeværelse. Langt viktigere å nyte kjøreopplevelsen uten noen form for distraksjon. Hele kjøreturen går uten musikk fra Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 39 høyttalere og 1965 watt effekt, hvor lydbildet er komponert av Hans Zimmer. Han er kjent for å ha produsert musikken til en rekke ikoniske filmer.

 

Konklusjon
BMW forbedrer seneste generasjon BMW i7, ikke bare på ny teknologi, men også kjørekomfort. Bilen gir deg en uforglemmelig kjøreopplevelse som setter seg i ryggmargen. Lista er lagt meget høyt for de andre konkurrentene i Premium-markedet. En enda raskere utgave lanseres i 2023, toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med over 600 elektriske hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment.

 

Fakta BMW i7 xDrive60

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 544 hk
  • Moment: 745 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,7 sekunder
  • Toppfart: 240 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 590 – 625 km WLTP
  • Forbruk blandet: 18,4 kWh til 19,6 kWh
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.715 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 5,39 m
  • Bredde: 1,95 m
  • Høyde: 1,54 m
  • Akselavstand: 3,21 m
  • Utstyrsnivå: –
  • Bagasjeroms volum: 500 liter
  • Pris fra: Kr 1.427,050. –
  • Pris prøvekjørt utgave: ca Kr 2.200,000. –

 

En lysende BMW frontgrill “Iconic Glow” dominerer fronten, lysene er omgitt av Swarovski-krystaller, ofte kalt syntetiske diamanter. Diamant tema finner vi igjen innvendig også.
4 meter og 2,7 tonn ruver virkelig i terrenget, men til tross for størrelsen er BMW i7 lettkjørt i bytrafikk.
Bakdører med intrigert berøringsskjerm, gir deg mulighet til å kontrollere informasjonssystemet og bilens hjemmekino.
«Excecutive Lounge» kan velges av de som virkelig vil strekke på bena i baksetet.
Forskjellig stemningsbelysning kan velges, denne fargen ble brukt for å synes lettere på bildet før vi valgte en mer diskre stemming under kjøreturen.
Myke materialer går igjen overalt, inkludert i matter.
Man er helt avhengig av gode bremser, disse tar godt, men så er også bilen godt skodd med 245/50 R19 105 Y XL foran og 245/50 R19 105 Y XL bak.
Velkjent betjening trekker opp, de mest brukte funksjonene styres fra midtkonsollen.
Helt nye BMW i7 er en typisk BMW 7-serie, med en ny tolkning av design og luksus.
Skiluka er på plass, det er også femte generasjon eDrive-teknologi for en sikker fremferd vinterstid.
Også i taket finner vi materialer med utsøkt kvalitet.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen