Volkswagen Arteon – Ny mote

Arteon er en helt ny modell som ikke har noe til felles med gamle CC eller Passat selv om interiøret minner om sistnevnte modell.

 

Stasjonsvogn har vært foretrukket i dette landet i motsetning til kupé i resten av verden. Nå begynner også nordmenn å kjøpe kupé igjen, som for eksempel Volkswagen Arteon.

Dermed passer det bra at VW lanserer Arteon som sitt nye flaggskip. Dette er en relativt stor kombikupé, 486 centimeter lang. VW har tidligere hatt en linjelekker kupé i form av CC som ble lansert i 2008. VW CC hang med til 2014 før det var slutt. Mange antar at Arteon er en videreutvikling av denne modellen med en liten smak av Premium-segmentet.

 

 

 

 

Helt feil

Antagelsen er…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Stasjonsvogn har vært foretrukket i dette landet i motsetning til kupé i resten av verden. Nå begynner også nordmenn å kjøpe kupé igjen, som for eksempel Volkswagen Arteon.

Dermed passer det bra at VW lanserer Arteon som sitt nye flaggskip. Dette er en relativt stor kombikupé, 486 centimeter lang. VW har tidligere hatt en linjelekker kupé i form av CC som ble lansert i 2008. VW CC hang med til 2014 før det var slutt. Mange antar at Arteon er en videreutvikling av denne modellen med en liten smak av Premium-segmentet.

 

 

Interiøret blir riktig så trivelig med R-line og nappa skinninteriør.
Førersete med 14- veis elektriske innstillinger, legg merke til den lange sitteputen.

 

 

Helt feil

Antagelsen er feil, for Volkswagen Arteon er en helt ny bil uten felleskap med gamle CC. Enkelte likhetstrekk med VW Passat er det dog interiørmessig, men egentlig føles ikke Volkswagen Arteon lik noen av disse på veien, så det blir feil å sammenligne med de to tidligere omtalte modellene.

Arteon bygges som nesten alle personbiler fra VW på den fleksible MQB-plattformen og skal være en spydspiss innen VW-konsernet, for å vise frem det ypperste de har å by på blant folkelige modeller. Da passer det godt at vi denne gang låner topputgaven av Arteon med 280 hesters TSI bensinmotor, 4×4 og R-line utstyrsnivå. I tillegg er bilen utstyrt med ekstrautstyr for kr. 124.000,- inkludert lekre 20 Tomms Rosario aluminiumsfelger.

 

 

 

Kjekt med digitale instrumenter som medfører at du kan velge informasjon selv. Vi valgte kart mellom turteller og speedometer.

 

Lav taklinje

Nye Volkswagen Arteon har et klassisk design med en lav taklinje, faktisk ikke ulik nye Opel Insignia som vi testet i forrige nummer av Motormagazinet. Siden bilen er lav i tillegg til den omtalte lave taklinjen var vi spent på plassutnyttelsen i baksetet.

Vanligvis har biler i kupé-klassen problem med takhøyden bak. Først justeres førerstolen til en behagelig sittestilling. Deretter prøvesitter heg passasjersetet bak. Beinplassen er meget god takket være lang akselavstand. Taket heller markant, likevel er det god plass uten noen form for kompromiss. I praksis betyr dette at man må være betydelig over 1,90 før man får problem med bakseteplassen eller ha usedvanlig lang rygg for ikke kunne sitte bak. Dermed er det ikke lenger noen ankepunkt for å velge en vakker kupé til fordel for en mer tradisjonell stasjonsvogn.

Ser vi på bagasjeromskapasitet med 563/1557 liter rommer Volkswagen Arteon 33 liter mer enn BMW 5 Serie med bakseteplassen i behold. Ved å legge ned setene har man hele 1557 liter til rådighet, da er det ikke langt opp til de store stasjonsvognene. Kia Optima har 1.686 liter bagasjerom.

 

 

Arteon er en helt ny modell som ikke har noe til felles med gamle CC eller Passat selv om interiøret minner om sistnevnte modell.

 

 

280 hk

Vår Volkswagen Arteon var utstyrt med 4×4 og største bensinmotor på hele 280 hester. Likevel er det noe klassisk over kjøreopplevelsen. 0-100 går på respektable 5,6 sekunder helt uten rykk og napp, nærmest en jevn og behagelig akselerasjon.

Motoren drar bra helt fra 1500 omdreininger og det er lett å glemme at det bare er en 2-liter under panseret. Ute på veien får man litt av den samme følelsen som i Porsche Panamera. Nesten samme bredde med lang akselavstand gjør bilen veldig stabil i høyhastighets svinger. I de aller krappeste hårnålssvingene er selvsagt lang akselavstand en ulempe, men i en så elegant bil med en følelse av luksus foretrekkes stabilitet og en behagelig komfort. Det er her likheten med Panamera kommer frem.

Sittestillingen er lav dermed har fører også god kontakt med veibanen og vi føler godt ujevnhetene i asfalten gjennom understellet og opp i bilen. Det er vel ingen hemmelighet at vi benytter kjøreprogrammet sport på svingete veier, motoren gir bedre respons, girskiftet er mer markant og understellet strammes opp i sport. Siden Volkswagen Arteon er utstyrt med adaptivt understell som skal være optimalisert for denne bilen av Porsche-ingeniørene bytter vi til komfort på motorveien. Der er bilen i sitt rette element med meget god støydemping, vindsus er nærmest eliminert, men hjulstøy ville blitt lavere om vi ikke kjørte på 20 Tomms felger som er tilleggsutstyr. Man får lide litt for skjønnheten, er et gammelt ordtak, som passer godt på dekkvalget. Når dette er sagt må man konkludere med at Arteon er en linjelekker bil som kler store felger.

 

 

 

Denne motoren er et godt eksempel på hvor raskt bilene har utviklet seg, i 1980 fikk de ut 90 hester av min Mazda 626 med 2-liters motor, nå leverer Arteons 2-liter 280 hester.

 

Tiden er over for dårlig plassutnyttelse på biltypen kupé. Langt praktisk bagasjerom med hele 563/1557 liter til rådighet dekker de fleste behov.

 

Flere valg

På utstyrsfronten leveres to utstyrsvarianter i form av vår R-line og Eleganse hvor Eleganse er rimeligst med innstegspris på kr. 543.700,-. Alle Arteon- utgavene leveres sammen med 7-trinns DSG automat, men man har valgmulighet innen diesel og bensinmotorer samt 4MOTION firehjulsdrift.

Innstegsmodellen har 150 hk og forhjulsdrift, men denne toppmodellen fra Volkswagen fortjener en potent bensinmotor under panseret. Av ekstrautstyr er det verdt å nevne Lydanlegget DYNAUDIO Confidence som gir surroundlyd skreddersydd for bilens interiør. Anlegget består av tolv høyttalere, inkludert senterhøyttaler og subwoofer, med en samlet utgangseffekt på 700 Watt.

Siden dette er en stor bil kan det være greit å krysse av for Parkeringsassistenten Park Assist som beregner om bilen får plass i en konkret luke også.

 

 

Lydanlegget DYNAUDIO Confidence (ekstrautstyr) gir surroundlyd skreddersydd for bilens interiør og består av tolv høyttalere.

 

 

Konklusjon

Tesla fikk fart på kupé salget i Norge. Volkswagen Arteon er en linjelekker kupé som nesten er like praktisk som stasjonsvogn. Baksetepassasjerer på 1.90 fungerer fint, god bagasjeromsplass og sofistikerte kjøreegenskaper trekker opp på bilen som er en spydspiss for VW- konsernet. Arteon viser frem det ypperste VW har å by på for øyeblikket.

 

 

Svært romslig beinplass er det også, men de over 1.90 vil få problem med takhøyden.

 

 

Fakta Volkswagen Arteon

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 280 hk
  • Moment: 350 Nm
  • Gir: 7-trinns DSG automat
  • 0-100 km/t: 5,6 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk blandet: 0,73 l/mil
  • Co2 utslipp: 164 g/km
  • Egenvekt: 1.641 kg
  • Tilhengervekt: 2.200 kg
  • Lengde: 4,86 m
  • Bredde: 1,87 m
  • Høyde: 1,45 m
  • Akselavstand: 2,84 m
  • Utstyrsnivå: R-line
  • Bagasjerom volum: 563/1557 liter
  • Pris fra: Kr 543.700,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 722.500,-

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen