Ford Capri – Helelektrisk SUV-coupé

Det er nesten umulig å være bilinteressert uten å ha et forhold til Ford Capri. Det var ungdomsbilen mange drømte om, spesielt utgavene med 2,8 V6- eller 3-liters motor.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Disse eksemplarene fra 70- og 80-tallet er svært ettertraktet på bruktmarkedet og kan koste like mye som en ny bil. Nå skal navnet Capri leve videre i form av en elektrisk bil med et nytt og moderne design.

 

Tysk produsert
Den elektriske Ford Capri har mye til felles med Ford Explorer, som vi testet i høst. Begge er bygget på MEB-plattformen, som er dedikert til elbiler og spesielt tilpasset elbilens komponenter. Der stopper imidlertid likheten. Ford Capri følger den gamle oppskriften og satser på sportslige egenskaper og coupé-design med lav taklinje og et litt strammere understell.

 

Jeg hadde stor sans for Capriens friske rødfarge på 70-tallet, og designavdelingen har valgt flere spennende farger for årets elektriske modell. Vivid Yellow er en hyllest til den originale Capri-fargen Daytona Yellow, mens Rapid Red Metallic også sørger for god synlighet i trafikken. Capri var Europas svar på Ford Mustang da den ble lansert i 1969, og den samme tradisjonen videreføres. Den nye romslige SUV-coupéen produseres ved Fords toppmoderne elbilfabrikk i Tyskland, Ford Cologne Electric Vehicle Center.

 

Vinterbil
Ford Capri er ikke den lave modellen vi hadde forventet. Ved nærmere inspeksjon har bilen faktisk en høy bakkeklaring (19 cm), og de som velger 4×4, får en bil som takler vinterføre godt. Traction-kjøreprogrammet er perfekt tilpasset vinter- og snøforhold. Dermed kan Ford forsvare navnet SUV-coupé, der god bakkeklaring er et kjennetegn. Capri er også en komplett modell fra dag én. Det er ingen lansering av utgaven med bakhjulsdrift først og introduksjon av 4×4 senere, slik vi ofte har sett fra konkurrenter ved lansering av nye modeller.

 

Alle de fire utgavene er tilgjengelige fra start, og man kan velge mellom en rimeligere bakhjulstrekkvariant med Standard Range-batteri, eller en variant med større batteri og en rekkevidde på 627 km. Ford Capri leveres i to velutstyrte varianter – Capri og Premium – med seks eksteriørfarger.

 

Vår demobil var, som vanlig, toppmodellen med Premium-utstyrsnivå og AWD. Det store batteriet var på plass sammen med 4×4-systemet, men et høyere strømforbruk reduserte rekkevidden til 560 km i vår utgave. I tillegg var det krysset av for flere tilvalg på utstyr, noe som gjør at vår demobil koster 617.110.

 

Meget god styringsrespons
SUV-coupé-konseptet innebærer ofte redusert takhøyde for baksetepassasjerer. Etter at førersetet er justert til min favorittposisjon, setter jeg meg bak meg selv i baksetet. Ingen problemer med verken takhøyde eller beinplass for mine 1,88 meter. Innvendig er det velkjent – samme betjeningsløsning som Ford Explorer – og det er bare å nyte kjøreturen.

 

Når man kjører bilen for første gang, skjer det noe udefinerbart. Bilen føles langt mer sporty enn andre biler med samme 340 hk motor og bygget på samme plattform. Tilbakemeldingen Capri gir, er trolig en kombinasjon av coupé-designet, sportssetene og den meget responsive styringen som gir god tilbakemelding til fører på svingete veier. Sammen gir disse elementene bilen karakter.

 

Denne bilen hadde passet perfekt i fargen Vivid Yellow, og det ville vært helt i tråd med hvordan ungdommen på 80-tallet kjørte Capri med nedfelt vindu og armen nonchalant hengende ut av vinduet. Bilen er en fornøyelse å kjøre, og Ford har gjort en god jobb med å justere VW MEB-plattformen til å bli Capri. De har laget en sporty utgave av en familiebil uten å gå i den fellen at den skal være en sportbil med et for stramt oppsett. Det er en perfekt balanse mellom komfort og sport. Dermed passer Capri til en bred kundegruppe, selv om den ikke har mye til felles med originalen uten navnet. Det er nok her de har mest å hente, gjennom årlige oppgraderinger – kanskje en mer retro Ford Capri, rett og slett.

 

Rask hurtiglading
På teknologisiden finner vi Ford SYNC med turplanlegger og navigasjon. Løsningen for å forvarme batteriet før det tar imot maksimal effekt fra hurtigladeren, er også innebygget. Bilen støtter opptil 185 kW før ladekurven synker. Varmepumpe er ekstrautstyr, men også i denne modellen er det fortsatt berøringsfølsomme betjeningsdeksler eller glideknapper som kan være vanskelige å bruke, spesielt når vinterveien er preget av brøytebilens kjettinger og gjør det til et vaskebrett.

 

Konklusjon
Ford henter frem gamle modellnavn til nye biler, og dermed får de gratis markedsføring – nesten alle kjenner til Capri, Mustang og Puma. Capri føles mer sporty enn Explorer, og den er 17 cm lengre. Selv om de er bygget på samme plattform, er de forskjellige. Coupé-designet med lav taklinje gir et strømlinjeformet og lekkert design, som minner om Polestar.

 

Fakta Ford Capri AWD Extended Range

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 340 hk
  • Moment: 679 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 5,3 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 560 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,58 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.100 kg
  • Tilhengervekt: 1.400 kg
  • Lengde: 4,63 m
  • Bredde: 1,87 m
  • Høyde: 1,62 m
  • Akselavstand: 2,76 m
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjeroms volum: 622-1.505 liter
  • Pris fra: Kr 437,000. –
  • Pris prøvekjørt: 617.110.-

 

SUV-coupé med lav taklinje, men god plass til baksetepassasjerer.
14,6-tommers justerbar berøringsskjerm i kupéen.
Den særnorske skiluken er på plass.
Trommelbremser bak – ikke uvanlig på elbiler, og bedre beskyttet mot rust enn skiver som sjelden brukes.
Panorama glasstak (tilvalg for 12.500, -).
Praktisk rom under bagasjeromsgulvet for ladekabel.
Mega konsoll med opptil 17 liters bagasjeplass, men Capri mangler Frunk under panseret.
Berøringsløsning som følger MEB-plattformen, langt enklere enn tidligere løsninger.
Sportsseter med integrerte hodestøtter og elektrisk justerbart førersete med korsryggmassasje.
Lys og mørk fargekombinasjon på interiøret.
Blendingsfrie Matrix LED-lykter med ikonisk design, og utmerket hjelp ved kjøring i mørket.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen