Mercedes EQS SUV – Hvilken luksus!

 

På årets først vårdag, med strålende so,l passer perfekt til å stifte bekjentskap med helt nye Mercedes EQS 450 4MATIC SUV.

 

Sol og kombinasjonen lyst nappaskinn Macchiato interiør, gir oss den gode følelsen av velvære. Mercedes EQS 450 4MATIC SUV utstråler luksus og eksklusive materialer møter enhver potensiell kunde som tar plass i denne store bilen.

 

Megastor siden EQS 450 4MATIC SUV måler 5,2 meter og leveres med 5 eller sju seter. Egenvekten er på ca. 2,8 tonn avhengig av utstyr.

 

Kjørestøynivået
Følelsen av høy egenvekt er faktisk fraværende ute på veien, man finner en indre ro hvor man bare nyter å flyte av gårde via AIRMATIC luftfjæring med kontinuerlig demperregulering. Man kan selvsagt bytte kjøreprogram som også påvirker understellet.

 

I tillegg til ECO, COMFORT, SPORT og INDIVIDUAL, tilbyr 4MATIC-versjonene et annet DYNAMIC SELECT-kjøreprogram: Med OFFROAD tilpasses bilen til terrengkjøring. Kjøretøynivået heves med 25 mm., ved hastigheter over 80 km/t senkes det tilbake til normalt nivå.

 

I komfortmodus
Ved å teste ut de forskjellige kjøreprogrammene på motorvei trykket vi en ekstra gang til venstre og dermed rett inn i Offroad-kjøreprogram. Bilen overstyrte vårt valg ved ikke å heve bilen til offroad-nivå ved et uhell. Men de fleste av kjøreprogrammene er nærmest overflødig til vanlig kjøring.

 

Denne bilen bør nytes i komfortmodus og med lavt støynivå og ikke minst hvordan bilen flyter langs veien uten noen form for stress, men pass på fartsgrensen for man merker ikke hastigheten og underveis føltes faktisk 80 km som ca. 60 km/t.

 

På svingete partier lar vi bare bilen flyte av gårde uten noen form for trang til aktiv kjøring. Hvordan man opplever bilen er individuelt, for vår del gir den en indre ro hvor man bare skal nyte komforten. Man kan også lytte til en ren og klar lyd fra bilens Burmester® surround-soundsystem, hvor man kan velge mellom ulike Sound Experiences for individuelt akustisk oppsett. Den innvendige kjørelyden tilpasser seg førerens kjørestil og samhandling med bilen.

 

Godt utstyrt som standard
Mercedes har denne gang valgt å utstyre Mercedes EQS 450 4MATIC SUV med et høyt nivå av standardutstyr, blant annet er AIRMATIC luftfjæring standard, der systemet er kombinert med adaptive ADS+ dempere. Dersom det er behov for en høyere bakkeklaring, kan EQS SUV løftes 25 millimeter.

 

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er også standard, men kan som tilleggsutstyr bestilles med en styrevinkel på opptil 10 grader.

 

Innvendig vil du finne elektrisk justerbare komfortseter med minnefunksjon foran, elektrisk justerbar andre seterad og panoramasoltaket som standard. Videre er kjøreassistentpakke Plus, parkeringspakke med 360-graders kamera, det herlige Burmester surround sound system vi var inne på tidligere, navigasjon, head-up display og DIGITAL LIGHT inkludert.

 

Offroad kapabel
Man kan selvsagt forvandle Mercedes EQS 450 4MATIC SUV fra å være en komfortabel milsluker til en terrenggående bil via Offroad-kjøreprogram. Bilen er testet under slike forhold. Vi gjør det ikke med en demobil fra forhandler, men denne topputgaven har en aktiv kundegruppe som ofte har hytte både på fjellet og ved sjøen. Bilen er faktisk bygget for å takle langt mer utfordrende kjøring enn en hullete traktorvei til hytta.

 

Når vi er inne på fleksibiliteten til Mercedes EQS 450 4MATIC SUV, må vi nevne at de som ofte benytter bilen til bykjøring og trange parkeringshus, kan velge bakakselstyring med hele 10° styrevinkeltilpasning som tillegg, og reduserer svingradiusen betydelig. Bilen fremstår dermed nesten like smidig som en kompaktbil når du manøvrerer i trange bygater. Svingradius blir på 11 meter, klart godkjent for en bil på hele 5,2 meter.

 

Inntil 616 km rekkevidde
Vi har kjørt de fleste bilene i Mercedes EQ-serie tidligere og man gjenkjenner familielikheten i Mercedes EQS 450 4MATIC også. Bilen er meget enkel å betjene siden det meste er velkjent.

 

Modellen vi ble betatt av i utstillingslokalet med lyst interiør og Hyperscreen var ikke den vi kjørte, men vi ønsket å vise frem begge varianter interiør og vanlig kontra Hyperscreen. Dette er en tredelt skjerm som dekker nærmest hele fronten med OLED-teknologi. Skjermen gir et krystallklart bilde og et underholdningssenter for de på passasjersiden. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe.

 

Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent. Sjåføren og passasjeren foran, kan justere temperatur og ventilasjon direkte, men skjermen koster ca. kr. 75.000 ekstra.

 

Personlig preg
Vår demobil var utstyrt med vanlig skjerm og Nappaskinn black interiør. Som vanlig i det øverste Premium segmentet er muligheten til å tilpasse bilen et personlig preg relativt enkelt via tilleggsutstyr. Denne kundegruppen ønsker seg det beste på markedet og da må også rekkevidden være riktig.

 

Med inntil 616 km rekkevidde kan man unngå et ladestopp på vei til hytta i påsken. Mercedes EQS 450 4MATIC SUV er overraskende energieffektiv til å veie 2,8 tonn, rekkevidden får den fra et stort batteri på 108,4 kWh netto batterikapasitet. Det aerodynamiske “Purpose Designet” medvirker også positiv til at forbrukstallene ligger på 2,41 – 1,99 kWh /mil WLTP avhengig av ekstrautstyr og felgvalg.

 

Plass for opptil syv personer
Motormagazinet har tidligere testet en rekke biler med tre seterader, hvor de to bakerste setene nærmest fremstår som nødseter for barna i familien. Med 3,21 m akselavstand i vår Mercedes EQS 450 4MATIC SUV, blir det langt lettere å få plass til 7-seter og akseptabel plass helt bakerst. I tillegg har man laget en smart EASY-ENTRY-funksjon, hvor tilgang til bakerste seterad åpnes opp via en knapp. Denne løsningen gjør det enkelt å gå inn og ut av bilen.

 

Elektrisk Justerbar er også andre seterad med opptil 130 millimeter i lengden som standard. Som et resultat av dette er kneplassen i andre seterad på et komfortabelt nivå. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og 4 grader bakover.

 

Konklusjon
EQS 450 4MATIC viser frem hva Mercedes kan levere av en luksuriøs opplevelse innen interiør og komfort. En herlig kjøremaskin perfeksjonert til minste detalj med et materialvalg helt i henhold til den øverste delen av Premium-segmentet.

 

 

Faktaboks

  • Mercedes EQS 450 4MATIC SUV
  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 360 hk
  • Moment: 800 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,0 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 515 – 616 km km WLTP
  • Forbruk blandet: 2,41 – 1,99 kWh /mil WLTP
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.730 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Lengde: 5,12 m
  • Bredde: 1,95 m
  • Høyde: 1,71 m
  • Akselavstand: 3,21 m
  • Utstyrsnivå: AMG
  • Bagasjeroms volum: 645 – 2 100 liter
  • Pris fra: Kr 1.288,000. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.548,000.-

 

Dørhåndtakene felles automatisk ut når du nærmer deg bilen med nøkkel i lommen.
To valgmuligheter innen berøringsskjerm, denne er standard, men ønsker man MBUX hyper screen koster dette valget kr 75,000, -.
Mercedes EQS 450 4MATIC er en herlig opplevelse på veien, setene medvirker også til den positive opplevelsen.
Velg mellom 5 eller 7-seters utgave. Vår demobil var utstyrt med 3-seterader.
Med tredje seterad nedfelt får man et flatt gulv.
Interiør i lyst nappaskinn macchiato med EASY-ENTRY-funksjonen som gjør det enkelt å gå inn og ut av bilen.
Velg mellom en utgave med fem eller sju seter.
Usedvanlig lekkert interiør i nappaskinn macchiato.
MBUX hyper screen ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe, et herlig tilvalg på en allerede perfekt bil.
En sensor aktiverer vår MBUX hyper screen på passasjersiden, dermed har passasjeren en egen underholdningskanal.
En sensor aktiverer vår MBUX hyper screen på passasjersiden, dermed har passasjeren en egen underholdningskanal.

 

 

 

 

Related posts