Ford Kuga – «MAKEOVER»

 

Ford Kuga har nylig gjennomgått en «makover», og nå lanseres en helt spesiell kombinasjon som selger godt i Østfold.

Noen vil nok huske at Motormagazinet var på plass i Athen for å kjøre første etappe på turen fra Athen til Nordkapp med en nylig oppdatert Ford Kuga. På dette tidspunkt var ikke denne spesielle motor/drivverk-kombinasjonen tilgjengelig, men nå er innstegsprisen på Kuga blitt mye lavere godt hjulpet av en mindre motor.

 

Uten 4×4

Hemmeligheten er å kombinere en 120 hk dieselmotor, med automatgir og forhjulsdrift, for dermed blir Kuga ifølge var lokale forhandler ca. 100.000 rimeligere enn topputgavene…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ford Kuga har nylig gjennomgått en «makover», og nå lanseres en helt spesiell kombinasjon som selger godt i Østfold.

Noen vil nok huske at Motormagazinet var på plass i Athen for å kjøre første etappe på turen fra Athen til Nordkapp med en nylig oppdatert Ford Kuga. På dette tidspunkt var ikke denne spesielle motor/drivverk-kombinasjonen tilgjengelig, men nå er innstegsprisen på Kuga blitt mye lavere godt hjulpet av en mindre motor.

 

Uten 4×4

Hemmeligheten er å kombinere en 120 hk dieselmotor, med automatgir og forhjulsdrift, for dermed blir Kuga ifølge var lokale forhandler ca. 100.000 rimeligere enn topputgavene med 4×4. Denne kombinasjonen passer spesielt godt til østfoldinger siden 4×4 vanligvis står for over 60 prosent av salget på landsbasis.

I Østfold er det motsatt. Der velger kun 40 prosent 4×4 hos våre lokale forhandlere. Østfoldingene går for en rimeligere utgave med forhjulsdrift og med dette valget er det penger å spare.

Demobilen er i så måte et godt eksempel økonomisk, 120 hk diesel, PowerShift automat og forhjulsdrift koster 414.000, men det er også med en god del utstyr på denne utgaven: Motor/kupevarmer, oppvarmet ratt, 10-veis elektrisk justert førersete, 6-veis på passasjersete, elektrisk innfellbart tilhengerfeste, designpakke, tonet glass, Adaptive bi-xenon hovedlys og metallic lakk. Vi må også nevne at bilen i eksempelet har toppnivået St-Line.

 

Velfungerende

Vi var naturlig nok mest spent på hvordan 120 hk dieselmotor med automat og forhjulstrekk ville fungere i praksis. Tidlige har vi kjørt topputgaver med henholdsvis 182 hk bensinmotor og 180 hk diesel, begge med 4×4. Lydbildet er omtrent det samme som på 180 hk når motoren starter selv om motoren er mindre volummessig. 1,5 liter og lavere effekt bidrar også til en god reduksjon i avgiftene i forhold til toppmodellen. Forskjellen er faktisk ikke så stor i praksis som det ser ut på papiret. Vi ble faktisk overrasket over hvor kvikk denne motor /girkasse kombinasjonen er i praksis.

Ute på veien trodde jeg kjøreprogrammet Sport var aktivert siden bilen gav så god respons. Det viste seg å være feil. Et lite trykk på Sport-knappen og vår Kuga ble enda litt skarpere med tanke på motorrespons og girskift. Man skulle tro at Fords PowerShift automatkasse er spesielt kalibrert til akkurat denne motoren siden man hele tiden har et godt «skyv». I vanlig trafikk merker man ikke mye til mindre motor, men i en forbikjøringssituasjon må man beregne noe bedre tid.

 

Forbikjøring

Sammenligner man med 180 hk dieselmotoren i Kuga akselererer denne fra 0-100 på 10,0 sekunder mot 12,4 for vår 120 hk, toppfarten er også noe bedre med største motor, 171 km mot 202 km for største motor.

Minstemann på 120 hk vinner det tapte igjen på lavere drivstofforbruk. 0,48 for 120 hk mot 0,52 for 180 hester ved blandet kjøring. Det eneste problemet jeg kommer på er de som er fullstendig avhengig av å trekke tung henger. Største dieselmotor trekker 2100 kg mot 1200 for minste diesel. Samme utstyrsnivå et tilgjengelig på 120 hk som de med stor motor, likeledes stemmestyrt SYNC 3, kjøreassistenter og alt det andre som ble tilgjengelig ved siste oppgradering, men du må velge større motor for å få med 4×4.

 

Konklusjon

Nye Ford Kuga med 120 hk dieselmotor, PowerShift automatgir og forhjulstrekk er godt tilpasset østlandsområdet hvor saltbilene dominerer trafikkbildet vinterstid, de uten behov for 4×4 kan få en velutstyrt og velfungerende Ford Kuga til under 450.000. Topputgaven ST-line har en startpris på 389.000.

 

Faktaboks

 

  • Motor: Diesel
  • Slagvolum: 1.5-liter
  • Effekt: 120 hk
  • Moment: 300 Nm
  • Gir: 6-trinns PowerShift-automat
  • 0-100 km/t: 12,4 sekunder
  • Toppfart: 171 km/t
  • Forbruk blandet: 0,48 l/mil
  • Co2 utslipp: 124 g/km
  • Egenvekt: 1.516 kg
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,53 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,70 m
  • Akselavstand: 2,69 m
  • Utstyrsnivå: ST-Line
  • Bagasjerom volum: 456 / 1603 liter
  • Pris fra: Kr 330.000,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 414.400,-

 

St-Line er topputgaven av Ford Kuga, St-Line har tøffere designelementer, men leveres også med et strammere sportslig understell.
1,5-liters dieselmotor på 120 hk gir lav vekt og et forbruk på 0,48-liter pr mil ved blandet kjøring.
Bagasjerommet er klart godkjent med sine 456 / 1603 liters oppbevaringsplass.
Som en del av SYNC 3-systemet med stemmekontroll og 8-tommers berøringsskjerm, har nye Ford Kuga et fullt ut integrert satelittnavigasjonssystem med DAB-lyd.
Dinamica semsket skinnseter preger interiøret i St-Line.
Kombinasjonen 120 hk dieselmotor, automatgir og forhjulsdrift medfører at Kuga får lave avgifter, dermed er denne kombinasjonen et smart kjøp.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen