Audi e-tron GT quattro – Drømmebilen

 

Audi e-tron GT quattro har bare navnet til felles med Norges mestselgende elektriske SUV, GT-utgaven har langt mer til felles med Porsche Taycan siden Audi e-tron GT er bygget som en rendyrket GT. En drømmebil.

 

GT eller Gran Turismo ble utviklet på 50-tallet. Bilene ble laget for å kjøre i høy hastighet over en lang distanse, perfekt til racing og mange av standardbilene ble også kjørt på bane.

 

GT- begrepet brukes den dag i dag om de mest ettertraktede modellene. Audi e-tron GT danner nærmest en mal for hvordan en ekte GT skal bygges. Akselavstanden er hele…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Audi e-tron GT quattro har bare navnet til felles med Norges mestselgende elektriske SUV, GT-utgaven har langt mer til felles med Porsche Taycan siden Audi e-tron GT er bygget som en rendyrket GT. En drømmebil.

 

GT eller Gran Turismo ble utviklet på 50-tallet. Bilene ble laget for å kjøre i høy hastighet over en lang distanse, perfekt til racing og mange av standardbilene ble også kjørt på bane.

 

GT- begrepet brukes den dag i dag om de mest ettertraktede modellene. Audi e-tron GT danner nærmest en mal for hvordan en ekte GT skal bygges. Akselavstanden er hele 2,90 meter, og bilens lengde er 4,99 meter. Bredden er på 1,96 meter, mens høyden er senket til 1,42 meter. Et bagasjerom bak på 405 liter kombineres med 81 liter ekstra volum foran. Bred, lav bil med lang akselavstand, er perfekt til å forsere høyhastighetssvinger.

 

Helt riktige linjer
Vi brukte overskriften «Norges vakreste elbil» om Audi e-tron Sportback 55 under test av denne modellen, men når man studerer linjene på GT-utgaven, så er det ingen tvil hvem som går av med seieren på vellykket design. Det er også lenge siden vi har fått så mye oppmerksomhet under fotografering.

 

For å sette bilen inn i rett miljø ble pit lane på Rudskogen lånt. Man ville tro at de som besøkte banen var blaserte med tanke på tøffe biler, men denne Audien vekket virkelig oppsikt.

 

Komfortabel landeveisracer
Kjøreopplevelsen er forresten helt annerledes enn vi trodde på forhånd. Med feite lavprofildekk og lav bil forventet vi en meget stiv bil som er utrolig underholdende å kjøre de første ukene før man ønsker litt bedre komfort. Vår topputgave av Audi e-tron GT derimot var utstyrt med Adaptiv luftfjæring med tre kammer og trinnløst adaptivt dempersystem på alle fire hjul, slik at understellet tilpasser seg veien via bilens kjøreprogram.

 

I Comfort er bilen faktisk så komfortabel på motorvei at man får lyst til å kjøre på virkelig langtur. Dette er intet problem med tanke på ladestopp heller. Audi e-tron GT er utstyrt med seneste teknologi innen batteriteknikk, med 800 volt ladespenning lader man ca. 10 mil på fem minutter. Vi snakker om superlading på hele 270 kW og rekkevidde på 483 km WLTP. Dette betyr i praksis lang kjøredistanse før en meget kort ladestopp.

 

En herlig kombinasjon
Ute på svingete partier bytter vi over til Dynamic Kjøreprogram via Audi drive select knappen. Bilens understell strammes opp og man får følelse av å kjøre en helt annen bil. Bil og fører er i perfekt harmoni med de tilbakemeldingene man ønsker fra ratt og understell, samspillet gir deg en utrolig kjøreglede. Vi tenker ikke bare på den voldsomme akselerasjonen fra 530 hester via boost-funksjonene, men hvor perfekt bilen oppleves med tanke på kombinasjonen, motoreffekt og veiholdning i sving og også bremseeffekt. Disse egenskapene har man på et forunderlig vis kombinert med komfort også.

 

De med behov for en enda raskere utgave, bør bestille GT RS. Denne modellen lanseres senere med 646 hk boosteffekt, 0-100 går på 3,3 sekunder og da får dere enda større behov for nakkestøtten under akselerasjon, for bakhodet blir trykket inn i puten på vår utgave også.

 

Bestill pakkeløsning
Vår utgave var naturligvis topputgaven og for de som ikke ønsker å skreddersy med eget utstyr finnes tre pakker. Denne bilen fortjener luftfjæring, derfor ville vi gått for Pro-pakken, som blant annet inkluderer Matrix LED lys, Adaptiv luftfjæring og Bang & Olufsen høyttalersystem.
Prisen med denne utstyrskombinasjonen lander på rett side av én million kroner. Da har man en drømmebil med alt man behøver av moderne utstyr- Bilen er faktisk ganske velutstyrt i grunnversjon til kr. 899.900, – også, men de fleste kunder så langt velger Plus eller Pro-pakken.

 

 

Konklusjon
Audi e-tron GT quattro er selve malen på hvordan en ekte elektrisk GT skal bygges. Lav, bred med en herlig kombinasjon av komfort og Performance. Det er lenge siden vi har kjørt en så vakker velfungerende bil man kan bruket til daglig og likevel er klar for bane. Her har vi alt man kan drømme om av design og effekt.

 

Fakta Audi e-tron GT quattro

  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 530 hk
  • Moment: 630 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,1 sekunder
  • Toppfart: 245 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 483 km WLTP
  • Forbruk blandet: 2,1 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.254 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,99 m
  • Bredde: 1,88 m
  • Høyde: 1,42 m
  • Akselavstand: 2,90 m
  • Utstyrsnivå: Quattro Pro
  • Bagasjerom volum: 405 liter
  • Pris fra: Kr 899.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1. 134.790, –

 

Audi e-tron GT quattro er bygget for en kombinasjon av vei og bane, på Rudskogen er bilen i sitt rette element.
Svært mange vil mene at dette er Norges vakreste elbil, det er vanskelig å være uenig.
Klassisk lekkert design på detaljer i dørene.
Det er faktisk plass til 405 liter bagasje i denne linjelekre modellen.
Lavt design reduserer som oftest bakseteplass, men med nesten 3 meter akselavstand ble det plass til meg bak meg selv.
En mal på hvordan man bygger et velfungerende førermiljø, rett og slett perfekt fra førers ståsted.
kryss av for Adaptiv luftfjæring, da blir understellet påvirket av Audi drive select kjøreprogrammene. Myk på motorvei eller stramt på svingete partier, man kan også programmere bilen etter egen kjørestil.
Dette er en bil som krever god sidestøtte i setene når G-greftene virker sideveis, nakkestøtten er også god å ha under akselerasjon, hodet blir av naturlige årsaket trykket bakover …
Når man kjører Audi e-tron GT quattro og dette bildet dukker opp så marker man pulsen stiger, veien heter Motorsportveien og da er de fleste klar over hvor vi befinner oss.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen