Peugeot e-208 – Ny generasjon

 

Peugeot 208 vant tittelen årets bil i Europa 2020, ingen dårlig prestasjon med blant annetTesla 3 og Porsche Taycan blant konkurrentene.

 

Peugeot 208 leveres med tre forskjellige drivliner globalt, men bare to i Norge. 208 er bygget over samme lest, så kåringen årets bil gjelder både den fossile og elektriske utgaven. Den europeiske kåringen av årets bil er prestisjefylt med noen av de mest kjente motorjournalistene i Europa, en nordmann er også med i juryen. Rune Korsvoll, kjent fra Autofil, Dinside/Motor, Dagbladet Bil.

 

 

 

34 mil rekkevidde

Peugeot e-208 er førstemann ut av en helt ny…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Peugeot 208 vant tittelen årets bil i Europa 2020, ingen dårlig prestasjon med blant annetTesla 3 og Porsche Taycan blant konkurrentene.

 

Peugeot 208 leveres med tre forskjellige drivliner globalt, men bare to i Norge. 208 er bygget over samme lest, så kåringen årets bil gjelder både den fossile og elektriske utgaven. Den europeiske kåringen av årets bil er prestisjefylt med noen av de mest kjente motorjournalistene i Europa, en nordmann er også med i juryen. Rune Korsvoll, kjent fra Autofil, Dinside/Motor, Dagbladet Bil.

 

Fronten er bare lekker med passe stor grill.

 

 

34 mil rekkevidde

Peugeot e-208 er førstemann ut av en helt ny generasjon rene elbiler fra Peugeot som vil danne mal for andre modeller. Peugeot starter meget bra ved å inkludere de mest moderne og etterspurte egenskapene vi behøver i en elektrisk bil.

 

Rekkevidde på 340 km er mye lenger enn de fleste kjører til daglig. Tallene varierer, men forskjellige kilder melder om alt fra 38 til 55 km vanlig kjørelengde per dag. Peugeot e-208 er dermed langt innafor for å si det på den måten, selv om vi tipper i overkant av 25 mil rekkevidde på motorvei under de kaldeste vinterdagene. På langtur lades batteriet fra 0-80 prosent på 30 minutter.En et kort stopp medfører over 20 mil ekstra effektiv rekkevidde.

 

Nye e-208 er både lengre, lavere og bredere enn utgående 208-modell.

 

Varm bil hele vinterhalvåret
Batterigarantien er utvidet til åtte år og 160.000 km. Batteriet er tilkoplet varmepumpe for rett temperatur under kjøring og hurtiglading. Siden strøm fra batteriet med 50 kWt (brutto) brukes til å varme kupeen med 5 kW vinterstid, er det også en klar fordel med varmepumpe.

MyPeugeot-Appen på telefonen kan brukes til så mangt, det viktigste for meg er at man kan forvarme bilen fra telefonen og komme ut til en isfri bil under vinterhalvåret.

 

To-lags hologram var ekstremt vanskelig å fotografere, fullstendig effekt må oppleves på plass i bilen.

 

 

Fleksibel plattform
Peugeot 208 bygges på PSAs seneste modulære plattform CMP (Common Modular Plattform). Denne plattformen er tilpasset både elektriske biler og biler med forbrenningsmotor. Det betyr i praksis at den seneste utvikling innen kjørekomfort er oppdatert og plattformskifte medvirker til at nye e-208 er både lengre, lavere og bredere enn utgående modell.

 

I tillegg til eksisterende farger leveres 208 i tre nye. Det er Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir med effektlakk som skaper refleksjoner. I-Cockpit er selvsagt på plass, men denne gang er e-208 oppgradert med en skjerm over rattet som viser informasjon i et to-lags hologram. Du har to lag med informasjon hvor det som til enhver tid er viktigst vises nærmest sjåføren. Sekundærinformasjonen ligger i hologrammet bakenfor.

 

Peugeot e-208 er komplett med tanke på valgmuligheter innen lading, her ser vi kabel til veggboks og vanlig 10 A stikkontakt.

 

 

Småbil
Siden Peugeot 208 er kåret til åres bil skal vi gå igjennom denne bilen med lupe for å danne et helt eget bilde av bilen. Peugeot benytter ordet bybil i pressemeldingen om helt nye elektriske e-208 og siden dette er en bil i småbilklassen med lengde på 4,05 meter må dette være med i betraktningen.

 

Vi legger merke til lange sitteputer, det er bra. Enkelte savner muligens uttrekkbar sittepute, men det er ikke vanlig i småbilklassen.
I vår GT-Line er det også meget god sidestøtte for rygg. Det eneste vi ønsker i forbindelse med sittestillingen er en tilt på førersete, i tillegg til høydejusteringen. Men våre 1,88 cm., er ikke helt i målgruppen til småbilen Peugeot e-208. Forsøket med en person på 1,80 cm., fungerte perfekt.

 

I-Cockpit er patentbeskyttet slik at man hindrer kopiering.

 

 

To-lags hologram
I-Cockpit® er en glimrende interiørløsning med lite ratt og lett tilgjengelige knapper. Normal girspak uten hjul er også en fordel. Ett ekstra trykk og man bytter fra Drive til B med kraftig motorbrems, som vi foretrekker å bruke til bykjøring. Kjøreprogrammene (Sport) 136 hk / (Normal) 109 hk / (Eco) 82 hk velges ved en bryter samme sted med tydelig beskjed i det nye To-lags hologrammet på dashbordet.

 

Hologram gir en artig effekt, men de gamle instrumentene gir deg omtrent samme informasjon. Karbon-detaljer derimot passer perfekt til interiøret, selv om det er en etterligning laget av et mykt dempende materiale.

 

Interiøret har detaljer som minner om Karbon fiber, det er en etterligning i et mykt materiale.

 

 

Riktig valg
Ute på veien merker vi en meget skarp styring. Heldigvis er ikke understellet for stramt selv om denne bilen ser sporty ut. Følelsen av Peugeot-understell kommer med en gang, Peugeot har som oftest en anelse annerledes oppsett enn konkurrentene med tanke på å dempe ristning fra hull og veier i oppløsning. Dette er videreført i e-2008 også.

 

Bilen tar oss frem lydløst i byen og med lavt støynivå på motorvei. Enkelte vil trolig stille spørsmål ved batterikapasiteten på 50 kWt, for enkelte konkurrenter leverer større batteri. Kanskje dette er et rett valg i småbilklassen, for større batteri vil bruke opp sårt tiltrengt plass, gjøre bilen tyngre med et langt høyere strømforbruk per mil. Og ikke minst vil bilen koste mer siden prisen på batteriet ligger godt over 1 500 kroner pr kWt.

 

Alcantara interiør i GT-utgaven er en god grunn til å velge denne.

 

 

Lav vekt
Det er minst tre ulemper ved å gå for større batteri, men også med tanke på kjøreegenskaper er denne batteripakken riktig. Peugeot e-208 veier inn på lave 1 445 kilo, og med batteriene i bunn av bilen ,er faktisk Peugeot e-208 artig å kjøre på svingete veier. Husk at lav vekt forbedrer alltid svingegenskapene.

 

Det eneste jeg ønsker meg i denne bilen er tilt på fører og passasjersete slik at de langbeinte får lårstøtte hele veien frem til enden av sitteputen. Skinnstripen i midten av sete stikker litt opp og har en egen evne til å hekte seg sammen med sømmen i venstre baklomme på vei ut og inn av bilen. Dermed vil jeg gå for GT-utstyrsnivå med Alcantara interiør uten denne kombinasjonen, da får du toppmodellen med alt utstyr også.

 

(Sport) 136 hk / (Normal) 109 hk / (Eco) 82 h er valgmuligheter innen kjøreprogram, Eco leverer naturligvis lengst rekkevidde, men Sport er mitt førstevalg.

 

 

Konklusjon
Årets bil produseres på ny plattform med nye forbedrede kjøreegenskaper, fornuftig batteristørrelse, inkludert alle moderne tilkoblingsmuligheter. I tillegg en oppdatert I-Cockpit med To-lags hologram var trolig det som gjorde utslag for juryen denne gang. Startpris på kr. 264,600, – trekker opp, men de fleste går for en velutstyrt modell, topputgaven koster 311.600.

 

Skinnstripen i midten av sete er førhøyet og er ikke venn med sømmen rundt venstre lomme i jeansen på vei inn og ut av bilen. Synd at GT-setene ikke kan velges i ST-Line også.

 

 

Fakta Peugeot e-208

  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 136 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: Automatgir
  • 0-100 km/t: 8,1 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Forbruk blandet: ikke oppgitt
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.445 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,05 m
  • Bredde: 1,74 m
  • Høyde: 1,43 m
  • Akselavstand: 2,54 m
  • Utstyrsnivå: GT-Line
  • Bagasjerom volum: 265 liter
  • Pris fra: Kr 264.600, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 313.800, –

 

Et trykk på mobilen så har du varm og isfri bil vinterstid, eller kald bil om sommeren.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen