Over 60.000 nordmenn eier allerede en Toyota Yaris. Nå forventer Toyota at 4 000 personer vil bytte til nykommeren i løpet av året.
Toyota Yaris har vært en formidabel suksess internasjonalt også. Seneste generasjon har solgt 208.000 eksemplarer i Europa under fjoråret. Nå kommer nye Yaris med en rekke forbedringer, som sikkert vil bidra til økt salg. Design, kvalitet, ytelse og sikkerhet er kjerneområder i oppdateringen vi skal stifte nærmere bekjentskap med.
Hva er nytt?
Vi begynner med utvendig design. Der må man kjenne Toyota Yaris godt for å se nyhetene. Nye lykter foran, nye lamper bak, i tillegg til små endringer på både bakluke og støtfanger er det hele. Innvendig er det heller ikke så store forandringene, men alle utgaver, bortsett fra innstegsmodellen, får nå en farge TFT-multiinformasjonsskjerm plassert i instrumentpanelet.
Skjulte detaljer som forbedret støydemping er ikke synlig, men merkes spesielt godt under akselerasjon. Alle versjoner er også utstyrt med Toyota Safety Sense aktive sikkerhetssystemer som standard, inkludert kollisjonsvern med autobrems, automatisk fjernlys, filskiftevarsling og skiltgjenkjenning.
Det er ikke lett og forstå at Toyota har brukt 90 millioner euro og introdusert mer enn 900 nye deler på denne facliften av Yaris, men kunsten er å forbedre Yaris uten å forandre design og varemerket siden kundene ønsker bilen akkurat slik den er. Dette er selvsagt Toyota klar over siden de er så forsiktige med store synlige forandringer. Et stort stabilt Yaris marked ønsker selvsagt ikke Toyota å ødelegge.
Over 90 prosent kjøper hybrid
Tidligere ble innstegsmodellen til Yaris kritisert for å være noe undermotorisert. Innstegsmotoren på 69 hester medfører 0-100 km/h på 15,3 sekunder og toppfart på 155 km/h. I år er denne motoren på 1-liter fremdeles med, men det kommer også et sterkere alternativ i form av en 1,5-liter fra Toyotas samarbeid med Mazda. Motoren leverer 10 prosent mer effekt enn 1.33-literen, som var tilvalg tidligere, og forbedrer også drivstofføkonomien med 12 prosent. Denne motoren var ikke med i vår prisliste denne gang, men vi får stole på at den dukker opp.
Hybrid
I Norge velger ikke mange innstegsmodellen med manuelt gir. Over 95 prosemt går for hybridutgaven med automatgir, siden lav avgift medfører at hybriden gir deg mest bil for pengene.
Store forandringer på hybridsystemet til 2017-modellen er det ikke, den har samme hybridpakke som tidligere. Systemet er for øvrig hentet fra forrige generasjon Prius. Dermed er det på papiret en bil ganske lik modellen fra fjoråret vi skal kjøre, men vår Toyota Yaris Hybrid er helt ny med Style utstyrsnivå samt enkelte tilvalg som skinnseter og Pearl Metallic lakk.
Bedre automatgir
Vi tar veien fatt med fabrikkens informasjon om 900 forbedringer av Yaris i bakhodet. I akselerasjonsfeltet på motorveien kommer den første indikasjonen på en oppdatert Yaris. Motoren ruser ikke opp like mye som tidligere, for den trinnløse automaten har et forbedringspotensial ovenfor tradisjonelt automatgir, men viser seg å være mer behagelig enn tidligere.
Motorstøyen er også vesentlig bedre dempet under akselerasjon og i vanlig trafikk. Nye motorfester, nye drivaksler, bedre støyisolert kupe og en akustisk frontrute medvirker til å dempe innvendig lyd på 2017-utgaven av Yaris.
Hybridens 100 hester er samme effekt som året før og det er ikke på grunn av motoreffekt man bytter til årets modell. Det er i bykjøring hybridsystemet er mest effektivt siden man kan lagre vesentlig mer bremseenergi i batteriet. Det er i byen Toyota hevder at nye Yaris skal benytte elektromotoren 50 prosent av tiden. Vi har ikke lykkes med å få frem informasjon om det er en programvareoppdatering som medfører at nye Yaris nå skal gå 50 prosent på elektrisk fremdrift med Co2 utslipp på bare 75 g/km, og 0,33 l/mil ved blandet kjøring. Det er i tilfelle bra.
Tallene for ren bykjøring er på ekte hybrid-vis lavere enn bladet kjøring med 0,33 l/mil. Rumlelyden på grov asfalt er også redusert, så kjøreopplevelsen i by og på landevei er bedre. Vi syntes også at styringen er blitt mer direkte og det viste seg at servostyring var et av de 900 punktene på listen over nye deler.
Konklusjon
Toyota Yaris har gjennomgått en omfattende facelift, selv om endringen ikke er lett å se med det blotte øyet. 90 millioner euro i kostnad og 900 nye deler er det på 2017-modellen. Vi skal ikke påstå et det er 900 grunner til å bytte in den gamle Yaris-en, men 2017-utgaven er bedre med nye sikkerhetssystemer på plass og bedre kvalitet på interiør.
Fakta Toyota Yaris
- Motor: bensin + elektrisk
- Slagvolum: 1.5-liter
- Effekt: 100 hk samlet
- Moment: 280 Nm samlet
- Gir: Trinnløs automat
- 0-100 km/t: 11,8 sekunder
- Toppfart: 165 km/t
- Forbruk blandet: 0,33/0,36 l/mil
- Co2 utslipp: 75/82 g/km
- Egenvekt: 1.090 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 3,94 m
- Bredde: 1,69 m
- Høyde: 1,51 m
- Akselavstand: 2,80 m
- Utstyrsnivå: Style
- Bagasjerom volum: 347 / 1119 liter
- Pris fra: Kr 183.000,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 273.200,-