Porsche-eiere mest fornøyd

Christian Hem, daglig leder hos Porsche Senter Son, gleder seg over de gode tilbakemeldingene de får fra Porsche-eiere.

 

Av Tom Helgesen

 

For 13. året på rad troner Porsche på toppen av rankingen over biler med de mest fornøyde eierne. 

 

Det gleder Christian Hem, daglig leder hos Porsche Senter Son langt inn i hjerteroten.

-Å jobbe med Porsche, er en ære, sier han i en kommentar.

 

Årlig studie

Det amerikanske analysebyrået J.D. Power presenterte nylig sin årlige APEAL-studie (Automotive Performance, Execution and Layout), en rangering av bilmerkene med de mest fornøyde kundene.

Det var den…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Christian Hem, daglig leder hos Porsche Senter Son, gleder seg over de gode tilbakemeldingene de får fra Porsche-eiere.

 

Av Tom Helgesen

 

For 13. året på rad troner Porsche på toppen av rankingen over biler med de mest fornøyde eierne. 

 

Det gleder Christian Hem, daglig leder hos Porsche Senter Son langt inn i hjerteroten.

-Å jobbe med Porsche, er en ære, sier han i en kommentar.

 

Årlig studie

Det amerikanske analysebyrået J.D. Power presenterte nylig sin årlige APEAL-studie (Automotive Performance, Execution and Layout), en rangering av bilmerkene med de mest fornøyde kundene.

Det var den 22. undersøkelsen i rekken, og for trettende gang på rad troner Porsche øverst. Porsche 911, Cayenne og Macan vinner også sine respektive kategorier.

 

Mange områder

Nær 70.000 bileiere har deltatt i undersøkelsen som omfatter 243 modeller fra 33 produsenter. Her blir de spurt om hvor fornøyde de er med sin nye bil etter tre måneders eierskap innenfor kategoriene eksteriør, interiør, kjøredynamikk, utsyn og sikkerhet, seter, motor/transmisjon, lagringsmulighet og plass, varme, ventilasjon og aircondition, audio, kommunikasjon, underholdning og navigasjon – og drivstofføkonomi.

Undersøkelsen viser også at bileierne generelt er mer fornøyd med sine biler enn noen gang før.

 

Sterk merkevare

– Porsche er ikke bare en bil, det et konsept og en livsstil som skaper stolthet hos eierne. Denne undersøkelsen viser at de har skapt noe unikt, bevisst bygd opp over lang, lang tid.

Hem kan fortelle at de har tidenes største ordrereserve på nybil i Son, som bekrefter Porsches popularitet også her hjemme.

– Vi har fire ukers ventetid på verkstedet. Ikke fordi vi er færre ansatte, men fordi kunder fra hele landet velger at vi skal skru på bilen deres her hos oss. Også det nylig åpnede Classic-senteret er blitt godt tatt i mot. Ikke bare fra regionen, men både nasjonalt.

– Og det er hyggelig å registrere at folk fra mange europeiske land legger veien innom oss på sin norgesferie. Det er en god bekreftelse på at vi har gjort mye riktig, sier han.

 

BMW og Audi

Hyundais luksusbil Genesis, kommer på andreplass i undersøkelsen i den første undersøkelsen de deltar i. Deretter følger BWW og Audi. Sistnevnte for øvrig fire plasser opp fra fjorårets undersøkelse. På femte, følger Mercedes-Benz.

– Vi lever etter mottoet med fokus på «kvalitet i alle ledd», og Audi Dahles Auto ligger nå helt i Norgestoppen hva gjelder kundetilfredshet på både salg og service, og vårt mål er selvfølgelig og bli der, sier salgssjef Dag-Øyvind Andresen.

– Alle våre selgere og kundemottagere er på kurs i Tyskland flere ganger i året for å etterstrebe Audi-konsernet sine enorme kvalitetskrav og for at vi skal kunne gi kunden den forventede Audi-standarden. Dette innebærer at alle som jobber hos oss innehar spisskompetanse på sine fagfelt. Vi er nøye med å gjøre en god behovsanalyse i forkant og selvfølgelig følge opp kundene under hele prosessen til bilen er levert ut, og i etterkant, påpeker han.

 

Blir glad bak rattet på en BMW

Slik forklarer daglig leder Thomas Andersen hos Stamsaas i Sarpsborg, årsaken til kundetilfredsheten hos BMW-eiere:

– BMW har en lang og god historie med et solid brand. De er kjent som et bilmerke med utmerket kjøreegenskaper med et sportslig preg.

– De har vært og er veldig innovative og kommer stadig med flere modeller, som treffer. Både plug-in hybrider, el biler og veldig utslippsvennlige diesel og bensin modeller, sier han.

– I dag leverer de biler i alle prisklasser. Fra 250.000 til 2.500.000,-. Så her finnes det noe for alle. Det at bilene er veldig gode og kjøre, gir en god kvalitetsfølelse og har dyktige skolerte ansatte, tror vi er nøkkelen til tilfredse kunder.

– Man blir rett og slett glad når man sitter bak rattet i en BMW!

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen