Styreleder Hermod Johnsen og sekretær/kasserer Bård I. Ileby i Østfold Bilbransjeforening, med Norges Bilbransjeforbunds nettside som har en rekke tips og råd og mye nyttig informasjon til medlemmene.
Av Øivind Karlsen
68 bedrifter i Østfold er tilsluttet Østfold Bilbransjeforening, og dermed også Norges Bilbransjeforbund. Vi arbeider aktivt med å få enda flere til å være med, for det er absolutt en fordel å være medlem, sier styreleder Hermod Johnsen og sekretær/kasserer og kontaktperson Bård I. Ileby.
-Selv om 68 medlemsbedrifter er ganske bra, er det likevel noen som ikke er med. Grunnen er nok mest økonomisk betinget. Ved å være medlem må man automatisk også være medlem og betale medlemsavgift i NHO, der vår organisasjon er tilsluttet som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon. . Kontigenten man skal betale avhenger av omsetning og lønnsutgifter. Noen synes dette blir for mye. Men vi er ganske overbeviste om at det lønner seg å være med, mener Johnsen og Ileby.
Fagavdeling
Organisasjonen taler bilbransjens sak -og er den samlede organisasjonen for aktører både innenfor lette- og tunge kjøretøy. Her organiseres merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere og for disse er det mange medlemsfordeler å ta del i. NBF har en egen fagavdeling , som gjør at de kan håndtere alle relevante fagområder i bilbransjen. Innenfor hvert fagområde er det etablert faggrupper, som sikrer en grundig behandling av bransjesaker. En egen kunnskapsbase finnes også. Den inneholder nyttige skjemaer, maler til avtaler, artikler og nyheter.
Løser felles utfordringer
-Det er liten tvil om at en samlet bilbransje står sterkt, og vi slåss for bedre rammevilkår. Som medlem er man med og løser felles utfordringer. Medlemmer har muligheten til å påvirke i mange sammenhenger. I Østfold arrangeres tre medlemsmøter i året -og gjennom å komme på disse møtene har man muligheten til å ha innflytelse på agendaer og få med seg hva som skjer både lokalt og sentralt. Interessante foredragsholdere er også som regel på besøk.
-Det er mange viktige oppgaver å ta tak i. Kundeklager rydder medlemmene gjerne opp i selv, men vi bistår med fagfolk når det for eksempel er vanskelige personbehandlingssaker å håndtere. Dessuten er det vår plikt å følge med og rydde opp blant useriøse aktører. Her kan vi gå videre og varsle Statens vegvesen, som vi har et dialogmøte med to ganger i året. Det er viktig å tolke regelverk og gjøre saksbehandlingen riktig. ØBF har et meget godt samarbeid med Statens vegvesen.
Fadderordning
– I dag jobber vi en del med rekruttering. Det er et satsingsområde. Vi har en spennende fadderordning gjennom opplæringskontoret, som gjør at elever kommer ut i en bedrift og får prøvd seg. Da finner man gjerne ut om dette er noe å satse på i fremtiden, og noen velger yrket bort, før de eventuelt blir lærlinger. Flere får også lærlingeplasser på grunn av denne ordningen. Fremover ser vi det som nødvendig med enda mer skolering av mekanikere og lærlinger. Læreplanen i dag har mer fokus på energikilder og datanettverk. Skolering hele veien er nødvendig i en bransje som er i rask forandring og utvikling, sier Hermod Johnsen og Bård I. Ileby.