Peugeot 508 SW – Lekkert!

 

Vi testet vakre Peugeot 508 sedan i Motormagazinet i utgave nr.2 i år. Peugeot har nå overført disse lekre linjene til stasjonsvognen SW.

 

Peugeot 508 SW er en helt ny og videreutviklet bil. På sedanutgaven var det bare benyttet tre deler fra den gamle utgaven, resten var ny-konstruert inkludert produksjonslinje. Vi regner med at det er det samme for stasjonsvognen siden den blir bygget på samme plattform og konsept.

 

 

I nevnte utgave nr. 2, fremhevet vi også de lekre linjene til 508 sedan og det ser ut til at flere var enige i dette. Peugeot 508…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Vi testet vakre Peugeot 508 sedan i Motormagazinet i utgave nr.2 i år. Peugeot har nå overført disse lekre linjene til stasjonsvognen SW.

 

Peugeot 508 SW er en helt ny og videreutviklet bil. På sedanutgaven var det bare benyttet tre deler fra den gamle utgaven, resten var ny-konstruert inkludert produksjonslinje. Vi regner med at det er det samme for stasjonsvognen siden den blir bygget på samme plattform og konsept.

 

Fronten er typisk Peugeot med full LED lyssignatur.

 

I nevnte utgave nr. 2, fremhevet vi også de lekre linjene til 508 sedan og det ser ut til at flere var enige i dette. Peugeot 508 ble nemlig kåret til «most beautiful car of the year» på International Automobile Festival i Paris.

 

Doble forkrommede eksosrør bak blir aldri feil…

 

 

En rekke tilvalg

Stasjonsvognen Peugeot 508 SW står ikke tilbake på noen måte designmessig. En stilren silhuett, særpreget grill og 19-tomms felger – på topputgaven – gir sammen med doble forkrommede eksosrør en sporty silhuett. Innvendig er naturligvis seneste oppgraderte utgave av PEUGEOT i-COCKPIT på plass, komplett med digitale head-up instrumenter og 10-tommers kapasitiv berøringsskjerm med HD-oppløsning.

Dekor i treverk til kr. 2.200, – var også krysset av i demobilen. Det er også en rekke valgmuligheter innen praktiske hjelpemiddel tilgjengelig, avhengig av utstyrssgrad og tilvalg.

 

Peugeot-ens prisbelønte i-COCKPIT er piffet opp med detaljer i imitert treverk, de aller fleste detaljer i førermiljøet stemmer, fra gode seter til en myk kant mot midtkonsollen som høyre bein kan hvile mot.

 

 

Peugeot har laget AGR-sertifiserte seter i samarbeid med den tyske ryggforeningen. Setene gir deg mulighet til å tilpasse lengde, vinkel, og korsryggstøtte som kan lagres i minnet til bilen. Ønsker du økt komfort, kan du få nye 508 SW med et flerpunkts massasjesystem i førersetet og passasjersetene.

 

Lyden kommer fra franske FOCAL®, de leverer patentert lyd-teknologi via 10 høyttalere og også med innstillinger for forskjellige stemninger i lydbildet. Informasjonssystemet er alltid tilkoplet takket være trådløs telefonlading og Mirror Screen, som lar deg «caste» (kompatible) applikasjoner fra mobilen til berøringsskjermen.

 

Man kan velge innvendig stemningsbilde i denne bilen.

 

 

Fornuftig motorvalg    

Det var en kort omtale av de teknologiske løsningene Vi var mest spent på kjøreegenskapene til vår Peugeot 508 SW med 130 hk dieselmotor og automatgir. Vår dieselbil er avgiftsgunstig og med usikkerheten rundt økte bomtakster for elbiler, så skal man ikke se bort fra at diesel med seneste generasjon renseteknologi vil få sin markedsandel tilbake.

 

Hendler på rattet til manuelt gir veksling blir trolig lite brukt, 8-trinns nydelig automatgir med rett kalibrerte kjøreprogram sørger for det.

 

 

En rekke andre alternativ leveres også på motorsiden, fra 180 og 225 hk bensin og til 180 hk diesel i kombinasjon med manuelt gir eller automat. Vår bil er et fornuftig alternativ, for dieselmotoren på 130 hk gir akselerasjon fra 0-100 på under 10 sekunder. Dermed er en avgiftsvennlig diesel fullt ut akseptabel.

Støy er nærmest eliminert på vår bil. Klimaanlegget overdøver faktisk motorlyden på sommerens første varme dag. Vi kan selvsagt stille viften manuelt istedenfor auto, som kjøler ned en varm bil vesentlig raskere om man ønsker det.

 

Denne gang kjørte vi ikke toppmodellen, men et fornuftig avgifts riktig valg i form av 130 hk dieselmotor.

 

 

Sporty og behagelig

Kjøreegenskapene til 508 SW står i stil med det sportslige designet. Vii opplever sportslige kjøreegenskaper i stasjonsvognen også. Det lille rattet bidrar også til en sporty opplevelse og navigasjon er plassert rett i synsfeltet over rattet, slik at vi slipper å flytte blikket fra veibanen og over til siden slik hos mange konkurrenter.

 

Nye Peugeot 5008 SW utstyrt med merkevarens nyeste førerassisteringssystemer som styrker sikkerheten via kamera i frontruten. Et annet hjelpemiddel er det varmesøkende og infrarøde kamerasystemet som oppdager fotgjengere og dyr i mørket foran bilen utenfor rekkevidden til frontlysene.

 

 

Dette muliggjør aktiv kjøring også på ukjente veier. Understellet er godt tilpasset aktiv kjøring uten å være for stramt, men med god dempning av ujevnhetene i veibanen. Oppsetter gir deg en følelse av å «føle» underlaget enten det er motorvei eller landevei. Bilen ville oppføre seg utmerket på grusveier, og det er gunstig, siden stasjonsvognen er en typisk hyttebil. Det var faktisk på dette underlaget Peugeot 508 SW overrasket mest, også her demper bilen ujevnheter godt.

 

Sporty og behagelig oppsett av understell er egentlig en selvmotsigelse, for det er nesten umulig å lage en bil med sporty kjøreegenskaper og samtidig ivareta komfort uten å benytte adaptivt understell, men Peugeot har langt på vei klart å kombinere disse egenskapene. Nå må det nevnes at adaptivt understell er tilgjengelig på 508 SW også, men det var ikke demobilen utstyrt med denne gang.

 

Peugeot satser på full LED- teknologi.

 

 

Konklusjon

Peugeot 508 SW eller stasjonsvogn om du vil kombinerer lekre linjer med sporty komfort. Bak rattet får man en følelse av sporty eleganse. I 508 SW har man også lagt stor vekt på design fra de spesielle utvendige linjene til Peugeots patenterte i-COCKPIT.

 

Fakta Peugeot 508 SW

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 1,5-liter
  • Effekt: 130 hk
  • Moment: 300 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 9,9 sekunder
  • Toppfart: 208 km/t
  • Forbruk blandet: 0,39 l/mil
  • Co2 utslipp: 101 g/km
  • Egenvekt: 1.430 kg
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,77 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,42 m
  • Akselavstand: 2.79 m
  • Utstyrsnivå: GT Line
  • Bagasjerom volum: 530 /1780 liter
  • Pris fra: Kr 349.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 491.500, –
530 /1780 liter bagasjeroms volum er tilgjengelig på stasjonsvognen.

 

 

Franske Focal leverer bilens lydbilde via 10-høyttalere.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen