BMW utvider dermed muligheten til å velge mellom to relativt like modeller, men likevel ulike hvor minstemann iX1er mest praktisk og BMW iX2 xDrive30 langt mer sportslig. Den modellen har jo lav taklinje og en merkbar «må ha faktor».
Designmessig egenart
BMW har beholdt sin designmessige egenart i BMW iX2 xDrive30. På utsiden legger vi merke til en mektig Iconic Glow grill, sammen med innovativ LED-fiberteknologi, som muliggjør spektakulære lys-iscenesettelser. Disse blir synlige under kjøring.
Bilen er faktisk penest på skrå forfra, hvor bilens sportslige eleganse er merkbar. Med dette sporty designet passer det godt at vi denne gang skal prøvekjøre den raskeste utgaven av nye BMW iX2 med 4×4 og 313 hester.
Den rimeligere BMW iX2 xDrive20 lanseres samtidig med 204 hester. Prisen starter på kr. 494.320, – og -importøren har denne gang inkludert en stor utstyrspakke som standard på modellene, som selges i Norge.
Velutstyrt demobil
Vår demobil derimot var en dyrere og meget velutstyrt Fully Charged Edition. Innvendig har man valgt å satse på to store berøringsskjermer med et minimum av fysiske knapper. Dette er ikke vår favorittløsning. Nå har også Euro NCAP våknet og gått ut i en pressemelding at overdreven bruk av berøringsskjermer, kan gå utover sikkerheten.
Motormagazinet foretrekker løsninger, hvor øynene hviler på veien og de mest brukte funksjoner utføres uten å flytte blikket. Heldigvis har man bygget touchscreen Interface med store kontroller, slik at de er enkle å betjene med en finger, og ikke minst rekker vi fram til berøringsskjermen fra vår favorittposisjon med førersete justert langt bak.
Vi savner hjulet til å styre bilens funksjoner fra midtkonsollen fra tidligere BMW-modeller.
M Sportspakke
Som vanlig ønsker forhandler å vise frem hva man kan levere av utstyr i demobilen. Det dyreste utstyrsnivå Fully Charged Edition i kombinasjon med M Sportspakke, gir deg en spesiell kjøreopplevelse ved hjelp av sportsseter foran og Adaptive M suspension understell, som er 15 mm lavere en originalt.
Understellet endrer seg, via kjøreprogrammene, sammen med motoreffekt og styring. Det er nærmest en kardinalsynd å kjøre denne bilen på svingete partier uten å kople inn Sport kjøreprogram.
God sideveis støtte
effekt og lengre rekkevidde tidligere, men BWW har lykkes med å lage et helt spesielt DNA i nærmest alle sine modeller, som passer til de som elsker å kjøre bil.
Sportssetene gir god sideveis støtte på svingete partier. Bilen gir deg en tilbakemelding fra underlaget som kjennetegner BMW. Mulig det er forvirrende å lese disse artiklene, hvor man vanligvis trekker frem mykt understell som en positiv kjøreopplevelse i testen. For
BMW iX2 xDrive30 vedkommende er det faktisk motsatt. Bilen er laget for bilentusiaster, og man skal føle veibanen og dens ujevnheter. BMW har utviklet denne merkevaren siden BMW M ble stiftet i 1972 og da skal man føle underlaget og ikke minst den tilbakemeldingen bilen gir fører på svingete partier.
M-bokstaven henger med fremdeles og er trygt plassert bak på vår demobil også.
Tilbake i byen bytter vi til et mykere kjøreprogram, bilen blir mykere og mer komfortabel takket være Adaptive M suspension. Man har altså mulighet til å nyte både performance og komfort i samme bil ved hjelp av kjøreprogram.
Intelligent bil
BMW har jobbet med å gjøre bilen intelligent. Curved Display med berøringsfunksjon som er basert på nye BMW seneste generasjon Operating System 9 og rask tilgang via QuickSelect-teknologi, er på plass.
I praksis gir den innebygde teknologien praktiske løsninger, som medfører at bilen selv forstår at man ønsker å aktivere ratt og setevarme når det er kaldt ute og reduserer varmen når bilen er oppvarmet automatisk.
Praktisk er det også med en manuell funksjon i tillegg til den vanlige funksjonen i Premium-segmentet, hvor man legger inn ladestopp på ruten via navigasjon. Det er med andre ord to løsninger for å forvarme batteriet til å ta imot maksimal ladeeffekt på hurtigladestasjonen.
Konklusjon
BMW iX2 xDrive30 fremstår som mer sporty i forhold til lillebror BMW iX1 og vekker oppsikt med et sportslig coupé-SUV design hvor «må ha» faktoren er høy. Det er relativt enkelt å finne rimeligere biler med lengre rekkevidde og i samme størrelse, men da er det heller ikke en BMW som gir deg den Premium -følelsen og ikke minst status BMW-merket medfører.
Fakta BMW iX2 xDrive30
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 313 hk
- Moment: 494 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 5,6 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 449 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,63 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.095 kg
- Tilhengervekt: 1.200 kg
- Lengde: 4,55 m
- Bredde: 1,84 m
- Høyde: 1,56 m
- Akselavstand: 2,69 m
- Utstyrsnivå: Fully Charged Edition
- Bagasjeroms volum: 524 /1.400 liter
- Pris fra: Kr 494,320. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 679,900. –