Bobilsalget økte for fjerde år på rad. Salget gikk opp med 15 prosent i 2018. Motormagazinet følger opp med en test av Sun Living bobil.
Det er trolig flere grunner til økningen av bobilsalget. Med bobil er du fri til å reise til nye destinasjoner. Det handler egentlig om ferie i eget «hotell» ved sjøen om sommeren eller ved alpinbakken i vinterferien. Dette frister mange siden de fleste vognene på markedet er vinterisolert. Man slipper også unna for eksempel eiendomsskatt på hytta.

Prisgunstig
Vår Sun Living S65 SL er ikke blant de mest kjente merkene. Sun Living blir produsert av langt mer kjente Adria som har laget fritidskjøretøy siden 1965.
Adria-serien gir deg mer bobil for pengene ved at kvaliteten er oppretthold, men de kompliserte elektriske løsningene er valgt bort. Elektrisk senkbar seng er erstattet med manuell senkning, som bare er et eksempel. Dermed er det mulig å skreddersy sin egen bobil med ønskelig utstyr, som virkelig betyr noe og likevel komme prisgunstig ut. I vår utgave ble automatgir valgt.

Utstyr
Velg mellom en camper Van kalt V serien, eller S-serien som er en helt ny form for fritidskjøretøy, crossover eller halv-integrert. De med stort plassbehov velger Alkovebil med opptil 7 soveplasser.
S og A-serien kommer med elektrisk gulvvarme, samt isolert og oppvarmet spillvannstank som standard. Byggemetoden forhindre kuldebroer slik at dette er helårsbil.

Trivelig bekjentskap
Eivind hadde byttet inn sin Adria Bobil og stilte sin nye Sun Living S65 SL bobil til disposisjon slik at vi fikk prøvekjøre. Det var sporty gjort. Han er trolig som bobilkunder flest; etter noen år på veien får man et klarere bilde av hvordan en optimalt tilpasset bil skal være. Antall sengeplasser og innredning blir finpusset etter ønske.
For Eivinds vedkommende var nedsenkbar seng valgt bort til fordel for en romsligere og luftigere vogn, et godt tips til førstegangskjøpere er å kartlegge behovet først. Begynn med å tenke på antall sengeplasser, interiørløsning og hvilket førerkort du innehar. Bobiler mellom 3500 kg og 7500 kg krever nemlig førerkort klasse C1.

Innovative løsninger
Adria fabrikken har lang erfaring med bobil og lager innredningsløsninger i alle modeller. Vi la spesielt merke til «hide away» bad/dusjrom vis a vis kjøkken. Veggen felles inn når badet ikke er i bruk, dermed har man meget god plass på kjøkkenet til matlagning. Det er også enkelt å passere kjøkkenskriveren for de som skal inn eller ut av vognen.
Bak i vognen er det plass til to sykler og for Eivinds vedkommende en oppblåsbar kano også. Kjøkken med kjøleskap drevet på gass/elektrisk og kokeplater med gass medfører at man er fri til å campe ute i naturen over flere dager. Erfarne bobilturister velger å ta med et lite strømaggregat til å lade batteriene når bobilen benyttes uten mulighet for tilkoplet strøm.

Lettkjørt
De fleste bobiler blir bygget på Fiat Ducato chassis som forøvrig er utviklet i samarbeid med bobilprodusenter. Dermed er kjøreegenskapene ganske like på de forskjellige merkene. Vi sitter høyt, med langt bedre oversikt over trafikken enn i en SUV. Stolene er gode med manuell justering inkludert tilt på sitteputen som gir god lårstøtte for de med lange bein. Vi har også bedre plass enn i en stor kassebil med skillevegg.
Fører og passasjersete kan snus, og benyttes sammen med bord til frokost eller middag med samme gode sittekomfort.

Bil for langturer
Til tross for lengde på 6,71 meter er bobilen lettkjørt også i bytrafikk. Meget store, delte speil gir god oversikt over bakhjulene. Nybakte bobilentusiaster vil trolig holde øye med avstand mellom bakhjul og kantstein i svinger den første tiden. Etterhvert blir det å kjøre bobil en rutine.
Motorvalget står mellom 130 eller 150 hk dieselmotor i kombinasjon med manuelt og automatgir. Man mangler ikke krefter selv med 130 hk motor, minste motoralternativ takler henger på 2000 kg. Siden vi kjørte tom bil, uten kjøkkenutstyr, var det svært lite lyder fra kjøkkenavdelingen og vindstøy lå på et akseptabelt nivå. Dette er helt klart en bil for langturer.

Konklusjon
Sun Living gir deg mye bil for pengene siden kompliserte elektriske løsninger er nedtonet og er erstattet med manuelle løsninger. Kvaliteten er likevel på topp og kan sammenlignes med den dyrere Adria-serien. Sun Living blir produsert på Adria fabrikken med samme gode håndverksproduksjon. Rimelig innstegspris medfører en større frihet til å velge tilvalg man virkelig behøver og dermed skreddersy egen bil.

Fakta Sun Living S65 SL
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2,3-liter
- Effekt: 130 hk
- Moment: Ikke oppgitt
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: Ikke oppgitt
- Forbruk blandet: Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: Ikke oppgitt
- Egenvekt: 2.740 kg
- Tilhengervekt: 2.000 kg
- Lengde: 6,71 m
- Bredde: 2,32 m
- Høyde: 2,87 m
- Akselavstand: 3,80 m
- Utstyrsnivå: S65 SL
- Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 696.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 749.000, –

