Mercedes-AMG EQE 43 4Matic – MAGISK ELBIL!

 

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic blir lansert som den første elektriske modellen fra AMG-avdelingen til Mercedes, men mindre kjent er det at supersportsbilen SLS AMG Electric Drive var først ute.

 

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic er på plass hos forhandlerne og den første elektriske AMG-modellen vi får anledning til å prøve. Vi må skille mellom AMG-utstyrspakker og datterselskapet Mercedes-AMG, som er en rendyrket racing divisjon med 50-års fartstid. Mercedes-Benz Group AG er ensbetydende med suveren ytelse, eksklusivitet, og motorsport.

 

Imponerende ytelser
Vår Mercedes-AMG EQE 43 4Matic har naturligvis imponerende ytelser, en elektrisk rekkevidde på opptil 534 km (WLTP),…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic blir lansert som den første elektriske modellen fra AMG-avdelingen til Mercedes, men mindre kjent er det at supersportsbilen SLS AMG Electric Drive var først ute.

 

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic er på plass hos forhandlerne og den første elektriske AMG-modellen vi får anledning til å prøve. Vi må skille mellom AMG-utstyrspakker og datterselskapet Mercedes-AMG, som er en rendyrket racing divisjon med 50-års fartstid. Mercedes-Benz Group AG er ensbetydende med suveren ytelse, eksklusivitet, og motorsport.

 

Imponerende ytelser
Vår Mercedes-AMG EQE 43 4Matic har naturligvis imponerende ytelser, en elektrisk rekkevidde på opptil 534 km (WLTP), 4MATIC firehjulstrekk, 476 hestekrefter, dreiemoment på opptil 858 Nm. Det gir EQE 43 4MATIC akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder.

 

Modellen kommer også med fester for takstativ, bakakselstyring med styrevinkel på opptil 3,6 og luftfjæring og vår demobils EQE 43 AMG Performance Edition Plus utstyrspakke.

 

Vi observerer utvendige detaljer, som gjør at bilen skiller seg ut. AMG lettmetallfelger i 21 Tomms utførelse vekker oppsikt sammen med AMG-spesifikk black-panel-grill med “AMG” logo og horisontale striper. Bak har man laget en AMG spoilerkant og “AMG”-bokstaver.

 

Under skallet har fabrikken skjult en AMG drivlinje med to elmotorer og variabel firehjulsdrift, sammen med batteripakken på 90,56 kWt netto.

 

Luksus-segmentet
Det begynner å bli mange merker i Premium-segmentet. Volvo har kommet til og Mazda ønsker å være med. Mercedes ønsker tydeligvis å distansere seg og omtaler Mercedes-AMG EQE 43 4Matic som luksus sedan, altså et lite hakk opp på ønskelisten.

 

Lekkert utvendig design, og innvendig er det bortkastet å utføre ringtesten for å finne billig hardplast. Bilmodellen er eksklusiv og gjennomtenkt til nærmest minste detalj.

 

Skal man være kritisk, så kan man stusse over hvorfor man bruker en berøringsfølsom glidebryter til lyd, langt enklere med et gummiert hjul hvor man justerer med tydelige «knepp». Men det var bare den ene detaljen vi lurte lit på. Endelig en berøringsskjerm vi rekker frem til fra vår valgte seteposisjon også. Justering av regenerering via hendler bak rattet, slik at man slipper å bremse i bratte nedoverbakker. Det er enklere å justere regenerering i stedet.

 

Hjul til valgt kjøreprogram, er enkelt plassert på rattet. Dette er praktisk siden luftfjæringen påvirker understellet. Det er også ønskelig å bytte program når man tar av fra motorvei og over i Sport+ på svingete partier.

 

Maksimal kjørelengde
Sport+ er naturligvis valgt når vi tester akselerasjonen i akselerasjonsfeltet på motorvei. – Å herregud, utbryter medpassasjeren, men etter bare fire sekunder må man slippe opp for ikke å bryte fartsgrensen.

 

Knappen på rattet brukes til å bytte kjøreprogram og nå får vi en helt annen bil på motorveien. Vi føler underlaget, men langt bedre demping enn først antatt. Det er sikkert forvirrende for mange at vi ofte ønsker å velge de minste hjulene tilgjengelig for å bedre demping i dekksiden og motsatt med 21″ og lavprofil på vår Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.

 

Denne bilen er konstruert for de som elsker å kjøre bil og man må bare prøvekjøre selv for å kjenne på hvordan AMG lager bile,r som utgjør en forskjell. Denne spesielle følelsen bare forsterkes på vår vanlige kjørerute med svingete partier.

 

Vi bruker naturligvis kjøreprogram Sport+, takket være understellet AMG RIDE CONTROL+ med luftfjæring, adaptiv demperregulering gir Mercedes-AMG EQE 43 4Matic deg en dynamisk kjøreopplevelse. I tillegg kommer altså lekkert design og en følelse av utsøkt kvalitet.

 

Enkelte reagerer trolig på oppgitt kjørelengde som lav i vår demobil. Mercedes-AMG EQE 43 4Matic har oppgitt 534 km som maksimal kjørelengde, men som alltid må man lide for skjønnheten. Vår demobil ruller på lekre 21 Tomms felger og har Performance Edition Plus pakken, og med dette blir rekkevidden noe redusert.

 

Konklusjon
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic tar kjøreglede til et nytt nivå. Nærmest alt er perfekt når racingavdelingen AMG er blitt involvert i bilens oppbygging. Kombinasjon av Performance og utsøkt luksus fra merket med stjerne i grillen, gir deg et helt unikt produkt. Interessant blir også Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC med 658 hester og etter prøvekjøring av Mercedes-AMG EQE 43 4Matic er det ingen tvil at understellet vil takle alle hestekreftene.

 

Fakta Mercedes-AMG EQE 43 4Matic

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 476 hk
  • Moment: 858 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,2 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 463 km WLTP
  • Forbruk blandet: 2,25 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.525 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,94 m
  • Bredde: 1,90 m
  • Høyde: 1,50 m
  • Akselavstand: 3,12 m
  • Utstyrsnivå: Performance Edition Plus
  • Bagasjeroms volum: 430 liter
  • Pris fra: Kr 605,800. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.200.000. –

 

Bakenden skiller seg også ut i AMG-utgaven med eget design.
Knapp for kjøreprogram er riktig plassert på rattet, meget enkelt å skifte til Sport+.
Nærmest perfekt førermiljø hvor ønsket informasjon flyttes rett i førers synsfelt, praktisk og enkelt.
Endelig en bil med berøringsskjerm jeg rekker frem til fra førersetet uten å lene meg frem, men sort pianolakk i midtkonsollen tiltrekker seg støv og fingermerker.
Så lekkert kan man faktisk designe en dør.
Ringtesten er nærmest bortkastet i Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, myke materialer av kvalitet istedenfor billig hardplast.
Dørhåndtakene felles ut automatisk,
Romslig beinplass i baksetet også, men de over 1,90 vil trolig ha visse problem med takhøyden.
Fantastisk oversiktskamera, her kan man være trygg selv om det er trangt på hver side av bilen.
Mercedes forlater Premium-segmentet og tar steget opp i Luksus segmentet med Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen