Vi skal denne gang kjøre elektrisk Ford Transit varebil, men Double Cab personbil og Transit Chassis elektrifiseres også. El varebilen drives av et 400-volts høyspentbatteri med 68 kWt utnyttbar kapasitet.
Rekkevidde er på opptil 317 km. på én enkelt lading, avhengig av hvordan man konfigurerer bilen. Det er nemlig hele 25 forskjellige valgmuligheter.
Varebilene levers i tre lengder, L2, L3 og L4. Variantene vil dermed også inneha forskjellig totalvekt 3,5 tonn, 4,9 tonn og 4,25 tonn. To valgbare takhøyder leveres også, – H2=Medium tak og H3=Høyt tak.
Fornuftig løsning
Demobilen denne gang er en L3 H2 utgave utstyrt med minste elmotor på 184 hk og totalvekt på 3500 kg. Man har kostet på seg dyreste utstyrsnivå Trend, samt fabrikkmontert ekstrautstyr for kr. 50,240, -.
Ekstrautstyr er et valg som ofte gjenspeiler bilens bruksområde og mange velge andre alternativ.
Avhengig av behov, kan det være smart å se nærmere på Pro Power om bord-pakken som inkluderer 2300 W strømuttak til elektroverktøy, arbeidslys osv. Energi blir hentet fra bilens høyspentbatteri, og dermed slipper man å medbringe et bensindrevet strømaggregat.
Vi var spente på om det lå begrensninger på hvordan man løser innredninger med batteriet i bunn av bilen med tanke på innfestningsbolter til reoler, skuffeseksjoner osv. Det viser seg at Ford E-Transit kan bygges om på samme måte som vi er vant med fra modeller med forbrenningsmotor. Fabrikken har også beskyttet batteriet på best tenkelig måte med tanke på lasting med gaffeltruck, en solid ramme beskytter batteriet fra siden.
SYNC 4 oppgradert
Ford har lang erfaring md å utvikle og produsere nyttekjøretøy. Tilbakemelding fra brukere over mange år, medfører fornuftige løsninger.
Takhyllens midtre rom har et underlag av mykt klebrig materiale. De store hyllene på hver side er utstyrt med en høy kant i bakkant, slik at man unngår at innholdet i oppbevaringsrommet sklir ut av sin faste plass. Mobilen har sin faste plass i et rom ved frontruten, og det er nå også mulig å pare to mobiltelefoner trådløst med det nye SYNC 4-systemet for biler.
Berøringsskjermen er langt større enn vi er vant med fra varebilklassen, hele 12″ og oppleves enkel i bruk og også tilkoblet Navigasjon.
Blindsonen bakover og på sidene blir dekket av et høyoppløselig 360 kamera/ryggekamera med «fugleperspektiv. Førermiljøet føles helt riktig. Siden vi var inne på ekstrautstyr må vi nevne at vår demobil var utstyrt med smart akselerasjonskontroll, systemet forbedrer rekkevidden, men forandrer også bilens kjøreegenskaper. Bilen får en mykere opplevelse ved at akselerasjonen blir dempet. Man slipper opp høyrefoten og regenereringen oppleves som myk.
Ford E-Transit kan selvsagt leveres uten smart akselerasjonskontroll og med største motor på 269 hester, men igjen er vi tilbake til personlig tilpassing.
Tre kjøremodus er på plass Eco, Normal og Snø. På veien får man heller ikke den «stumpe» følelsen av varebil når vi kjører med tom bil. De fleste nyttekjøretøy kler litt last for å få en mer behagelig fjæringsvei. Ford E-Transit har allerede vekt av batteriene som medfører at bilen er behagelig å kjøre tom også.
Rask hurtiglading
Ford E-Transit har tydeligvis overført batteriteknologien i Mustang Mach E, hurtiglading på opptil 115 kW er raskt til å være i varebilklassen. I praktisk bruk vil et stopp på omtrent 10 minutter levere rekkevidde på opptil 78 km, en vanlig lunsj på 34 minutter vil lade bilen fra 15-80 prosent.
Vi håper at man innfører en standard på å tilby depotlading på byggeplasser og gjesteplasser på offentlige bygg. Med 11 kW ombordlader, vil Ford E-Transit lades fra 0-100 prosent i løpet av arbeidsdagen. Dermed har man fullt batteri på vei hjem.
Større bedrifter vil også sette pris på at den nye elektriske varebilen leveres som standard med FordPass Connect-modem. Det gjør flåteeiere i stand til å kunne effektivisere bruken av kjøretøyene sine. Ford Telematics tilbyr også en rekke tjenester gjennom digitale løsninger for flåtestyring.
Konklusjon
Ford er klar til å lede an i overgangen til elektriske biler rettet mot bedriftsmarkedet med Nye Ford E-Transit. Ford tilby hele 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter. oppdateringer.
Fakta Ford E-Transit
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 184 hk
- Moment: 430 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: Ikke oppgitt
- Elektrisk rekkevidde: 232-252 km WLTP
- Forbruk blandet: 3,11-3,64 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.541 kg
- Tilhengervekt: Ikke oppgitt
- Lengde: 5,98 m
- Bredde: 2,47 m m/speil
- Høyde: 2,55 m
- Akselavstand: 3,75 m
- Utstyrsnivå: Trend
- Lastekapasitet: 11 m3
- Pris fra: Kr 570,000. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 673,620. –