Citroën ë-C4 – Ypperlig komfort

 

Citroën har forandret seg fra å være et litt sært merke, med spesielle løsninger, til å ha klasseledende komfort.

 

På den helt nye elektriske ë-C4, har man fjernet den siste litt merkelige Citroën- løsningen. Vi tenker på hendelen til cruisekontrollen, som er flyttet fra sin skjulte plass bak rattet, til enkel knapp-betjening på toppen av rattet. Nå er alt vi behøver til daglig kjøring endelig brukervennlig.

 

Stressless-komfort
Førersetet har et spesielt design, som kan konkurrere med «stressless» med tanke på komfort. Beinet hviler behagelig mot midtkonsollen uten feil vinkel eller skarp kant. Alle knapper er fornuftig…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Citroën har forandret seg fra å være et litt sært merke, med spesielle løsninger, til å ha klasseledende komfort.

 

På den helt nye elektriske ë-C4, har man fjernet den siste litt merkelige Citroën- løsningen. Vi tenker på hendelen til cruisekontrollen, som er flyttet fra sin skjulte plass bak rattet, til enkel knapp-betjening på toppen av rattet. Nå er alt vi behøver til daglig kjøring endelig brukervennlig.

 

Stressless-komfort
Førersetet har et spesielt design, som kan konkurrere med «stressless» med tanke på komfort. Beinet hviler behagelig mot midtkonsollen uten feil vinkel eller skarp kant. Alle knapper er fornuftig plassert.
Det er faktisk deilig å slippe det overdimensjonerte «Nettbrettet» som styrer nesten alle funksjoner på enkelte moderne biler. Ifølge bladet Motor har domstolen i Tyskland sidestilt det å trykke på berøringsskjerm under kjøring med mobilbruk, så det store spørsmålet er om Norge vil følge etter.

 

Trafikksikkerhet
Med Citroëns knappeløsninger slipper man å flytte blikket fra veien for å slå av setevarmen, samme enkle løsning er det å justere kupévarme med en halv grad for hvert klikk via et enkelt dreiehjul.
Citroën ë-C4 har integrert berøringsskjerm også. Man har egentlig alt man behøver av enkle betjeningsknapper uten å bruke den til daglig. Telefonappen kan forvarme eller kjøle bilen og sende planlagt reiserute til bilens navigasjon. Det samme med å finne ladestasjoner, enkelt og brukervennlig.
Navigasjonssystemet viser vei til nærmeste ladestasjon rett i bilens head-up display. Igjen er det en løsning som gir bilfører en mulighet til å holde blikket på veien. Virkelig bra med tanke på trafikksikkerhet.

 

Topp kvalitet
Nye Citroën ë-C4 er på en måte kjent fra tidligere. ë-C4 innehar samme tekniske data som sine søstermodeller Peugeot 2008 og kommende Opel Mokka-e.
Bilen har 136 hester, sammen med 50 kWt batterikapasitet og 100 kW hurtiglading. Plattformen og drivlinja er lik, blir kvaliteten den samme som søskenmodellene fra PSA. Det er dog en del forandringer ved at Citroën ë-C4 er fem cm lengre enn Peugeot 2008.
Citroën har også lengre rekkevidde siden karosseriet gir lavere luftmotstand. 35 mil WLTP rekker til de fleste, man får også en vektfordel med denne lette batteripakken. Det er alltid enklere å lage et komfortabelt understell i lett bil i forhold til en tung bil.

 

Markedets beste kombinasjon
Vi har tidligere kjørt flere Citroën-modeller med denne spesielle fjæringen. Dette understellet passer perfekt til Citroën ë-C4 også, man må opp i Premium-verden med luftfjæring får å få tilnærmet samme komfort. Da snakker vi imidlertid om en pris, hvor man kan kjøpe to stykk Citroën ë-C4 for samme pris og i tillegg ha penger til overs.

 

Citroën ë-C4 nærmest flyter over ujevnhetene ved at man har laget myke progressive Hydraulic Cushions®. Dette er spesielle, og patenterte fjærer man bare finner i Citroën med to funksjoner. Myk fjæring til vanlig og når det blir dype humper – med større kompresjoner og returer – virker fjæren og støtdemperen sammen med de hydrauliske stopperne som bremser bevegelsen litt etter litt. Plutselige stopp i enden av bevegelsen unngås.

 

Neste komfort-barriere er setet. Når understellet har dempet de fleste ujevnhetene tar setet over og isolerer personene i bilen ytterligere, via de meget spesielle Advanced Comfort-setene med et 15 millimeter tykt skum. Seter, understell og ikke minst en batteripakke ,som ikke er for tung, gir denne bilen markedets beste kombinasjon med tanke på kjørekomfort.

 

Dette er en bil som bør prøvekjøres på motorvei, hvor bilen er en nytelse å kjøre. Den største a-ha opplevelsen er likevel på dårlig vei og over fartsdumper. Det er ikke bare understellet som er bra på denne bilen. Den er meget lettkjørt i bytrafikk samtidig som styringen er behagelig. Akkurat passe fast ute på motorvei. Kombinasjonen lav vekt, understell med progressive Hydraulic Cushions® og pris, medfører at Citroën ë-C4 er ganske unik.

 

Et unikt univers
Citroën ë-C4 er rimelig priset. Likevel er det usedvanlig gode muligheter til å tilpasse bilen etter kundens ønske. Innvendig er et helt eget interiørunivers er tilgjengelig. Velg mellom Urban Grey, Metropolitan Grey, Hype Black, Metropolitan Blue og Hype Red avhengig av utstyrsgrad.

 

Tre utstyrsgrader er tilgjengelig, hvor den mellomste ë-C4 Feel Pack er mestselgende akkurat nå. Bakgrunnen er trolig fordi Citroën ë-C4 er greit utstyrt allerede fra innstegsmodell. Rimeligste ë-C4 Feel koster kroner 284.900, inkludert Urban Grey interiør stoffseter med armlene, elektronisk stabilitetssystem, cruisekontroll med hastighetsbegrenser Citroën LED Vision – Full ECOLED hovedlys, sikkerhetspakke, hele seks høyttalere osv. De med behov for litt ekstra luksus kan gå for topputgaven ë-C4 Shine, den kan også leveres med panorama glasstak med solskjerming til kroneer 11.000, – ekstra.

 

 

Konklusjon
Citroën ë-C4 har alltid gått egne veier. Denne ganeng har de virkelig lykkes med å lage klassenes mest komfortable elbil i kombinasjon med uslåelig pris. Innstegsmodellen til kroner 284.900 inkludert Urban Grey interiør, gir deg en helt grei bil med 35 mil rekkevidde inkludert forvarming via telefonen. Nye kundegrupper kan nås nå.

 

Fakta Citroën ë-C4

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 136 hk
  • Moment: 260 Nn
  • Gir: Automatgir
  • 0-100 km/t: 9,7 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 350 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,43 kWt
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.541 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,36 m
  • Bredde: 1,83 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 2,60 m
  • Utstyrsnivå: ë-C4 Feel Pack
  • Bagasjerom volum: 380 / 1250 liter
  • Pris fra: Kr 284.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 299.900, –

 

 

Bagasjerommet på 380 / 1250 liter gir god praktisk plassutnyttelse.
Et lite rom til ladekabel er skjult under bagasjegulvet.
Citroen lar deg velge interiør fra et eget interiørunivers, velg mellom Urban Grey, Metropolitan Grey, Hype Black, Metropolitan Blue og Hype Red avhengig av utstyrsgrad.
Perfekt formet midtkonsoll som benet hviler imot, her har mange konkurrenter noe å lære av Citroën.
Lekker og ikke minst brukervennlig girvelger med bryter for kjøreprogram på høyre side.
Under 300.00 og likevel myke materialer i dørene.
Citroën ë-C4 er bare 7 centimeter kortere enn Volvo XC40 Recharge P8 Pure Electric, dermed er det god plass til fire.
Setene er så gode at de burde konverteres til stuemøbel, bare et lite tips ….
Innvendig finner vi smarte løsninger i form av en skjult foldbar nettbrettholder.
Navigasjon er synlig i bilens Head-up Display, pilen viser vei til nærmeste ladestasjon.
Artikkelen fortsetter under annonsen