Nye JAC E30X har hele 2,62 meter akselavstand, bare 14 cm kortere enn den romslige Ford Capri. Akselavstand er plassen ingeniørene har til rådighet når de lager innvendig plass, og er derfor veldig viktig. Dermed kan en bil på 4,02 meter være velfungerende for en stor kundegruppe.
Valgmuligheter
Rimelig, men likevel en bil med mange valgmuligheter, da man har to alternativer innen interiørfarger. Velg mellom hvit med gråbrune detaljer eller klassisk sort med lyse kontraster. To forskjellige batteristørrelser er også tilgjengelig, og undertegnede tror at de fleste vil velge den største batteripakken på 51,5 kWh, som gir 374 km rekkevidde.
Tre utgaver er tilgjengelige i prislisten: rimeligste Pure 40, deretter Pure 50 og et godt tilpasset utstyrsnivå for norske forhold ved navn Nordic Edition. Pakken inneholder panoramaglastak, V2V (som gjør det mulig å benytte 3,3 kW fra batteriet til alt elektrisk utstyr på tur, inkludert kaffetrakter), 15,6-tommers informasjonsskjerm, 360-graders parkeringsassistent, ambient lys, 6-veis elektrisk førersete med minne, varme i forsetene, oppgradert lydanlegg med 8 høyttalere for å nevne noen høydepunkter på utstyret. Introduksjonsprisen på pakken betyr at Nordic Edition, topputgaven med største batteri, koster 269.900.
Retro
JAC har vært på det norske markedet en stund. Vi har tidligere prøvekjørt JAC e-JS4 i Motormagazinet og ble imponert over lavt strømforbruk. Dermed er det ikke et nytt merke vi skal kjøre, men et merke som ble lansert i 2023 med merkeforhandlere over hele landet.
Vår JAC E30X er derimot helt ny, og vi prøvekjører den bare få dager etter at de første bilene ankommer forhandlerne. Et lekent retro-design møter oss, dominert av markerte Angel Eyes hovedlys utvendig som blinker til oss og åpner opp bilen automatisk med nøkkelen i lomma.
En lekker fargekombinasjon innvendig med retroelementer gir et positivt førsteinntrykk, ungdommelig og lekent. Når vi åpner panseret, ser vi hvor kompakt bilen er laget, ingen Frunk eller unødvendig luft mellom el-komponentene. Bilen er designet for å maksimere innvendig plass, og selve konseptet har også en annen fordel ved at bilens hjul er trukket maksimalt ut i bilens hjørner. Sammen med batteri i bunnen av bilen er dette oppskriften på en bil som ligger godt på veien.
Følelse på underlaget Vi setter kurs mot en vei med svingete partier, og det viser seg at antagelsen er riktig: JAC E30X ligger godt på veien med et relativt stramt understell, faktisk ikke ulikt BMW-eide Mini, hvor man virkelig føler underlaget. På langt bedre underlag i 80-sonen liker jeg bilens bevegelser godt. Dette er en bil med bare 30 mil på telleren, og vanligvis bruker man rundt 500 mil på veien før dempere og understell setter seg, men likevel føles bilen komfortabel på slett asfalt.
Bykjøring er neste på programmet, og i dette miljøet er JAC E30X virkelig på hjemmebane. Den er enkel å parkere takket være kompakte mål, lettkjørt og ganske kvikk ut av lyskryss. Med 374 km rekkevidde er dette ikke en ren bybil, men faktisk en komplett og velfungerende bil med 310 liter bagasjerom og faktisk plass til 5 personer. Jeg har ingen problemer med å sitte bak meg selv med tanke på beinplass, og takhøyden er også god. Man må ned på detaljnivå for å finne forbedringspotensialet når man tar prisen i betraktning.
Tilt på sitteputen i forsetet savnes, og jeg hadde gjerne byttet ut en varme- og kjølefunksjon i midtkonsollen med denne funksjonen. Knappene på bilens multifunksjonsratt mangler bilder av lyd- og telefonfunksjonene, og man bruker litt tid på å finne ut hvilken knapp som styrer varme, volum osv.
Komplett
Det er faktisk fascinerende hvor komplett denne rimelige bilen er med Nordic Edition-utstyrsnivået. Bilen er forberedt på forvarming av varme og kjøling via telefonapp. Den eneste ulempen, som for øvrig gjelder nesten alle elbiler i småbilklassen, er ladehastigheten. Batteriet støtter hurtiglading med en effekt på 70 kW og kan lades fra 30-80 % på rundt 40 minutter, men kjører du på samme måte som undertegnede, har vi ikke hurtig ladet vår elbil de siste 3 årene – bare hjemme-lading. Vi må også nevne at alle utgaver kommer med varmepumpe og 360-graders kamera uten tillegg i prisen. Dermed en komplett småbil.
Konklusjon
JACs rimeligste modell er faktisk en velfungerende bil som passer en bred kundegruppe, med et lekkert retro-design hvor man har lagt vekt på lekne kjøreegenskaper. Vi tror de fleste vil velge topputgaven Nordic Edition med masse utstyr. Varmepumpe er standard, samt forvarming via mobilapp – dermed en komplett utstyrt bil til lav pris.
Fakta JAC E30X
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 136 hk
- Moment: 175 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 8 sekunder
- Toppfart: 150 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 374 km WLTP
- Forbruk blandet: Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.445 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,02 m
- Bredde: 1,77 m
- Høyde: 1,56 m
- Akselavstand: 2,62 m
- Utstyrsnivå: Nordic Edition
- Bagasjeroms volum: 310 / 1.150 liter
- Pris fra: Kr 229,900. –
- Pris prøvekjørt: 269.900.-














