Ford-modeller som takler «alt»

Motormagazinet prøvekjørte helt nye Ford Ranger i forrige utgave på vanlig vei. Denne gang testes Off-road egenskapene til Ranger og Bronco i Motocrossløypa på Rudskogen.

 

Av Frode Skarpnord

 

Ford Ranger har som kjent lansert en helt ny generasjon av Ford Ranger pickup, som er laget for å takle tøffe tak. De fleste vil ikke bruke denne bilen i terrenget, men Ranger er faktisk bygget til å takle de mest utfordrende forhold utenfor vanlig vei også.

 

Røffeste varianten
Enda tøffere er naturligvis Ford Bronco, hvor man har oppdatert offroad egenskapene nærmest årlig siden starten i 1966.

 

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motormagazinet prøvekjørte helt nye Ford Ranger i forrige utgave på vanlig vei. Denne gang testes Off-road egenskapene til Ranger og Bronco i Motocrossløypa på Rudskogen.

 

Av Frode Skarpnord

 

Ford Ranger har som kjent lansert en helt ny generasjon av Ford Ranger pickup, som er laget for å takle tøffe tak. De fleste vil ikke bruke denne bilen i terrenget, men Ranger er faktisk bygget til å takle de mest utfordrende forhold utenfor vanlig vei også.

 

Røffeste varianten
Enda tøffere er naturligvis Ford Bronco, hvor man har oppdatert offroad egenskapene nærmest årlig siden starten i 1966.

 

Bronco salget så langt, viser at de aller fleste kundene går for den desidert røffeste varianten med det herlige navnet Badlands. Som navnet indikerer har verstingen spesielle egenskaper som hydraulisk frakopling av stabstaget foran, slik at man får maksimal fjæringsvei på framaksel i ulendt terreng og en relativt kort akselavstand gir enda bedre terrengegenskaper.

 

Krever god plass
Ved oppmøte i garasjen på Rudskogen, ble vi møtt av en liten overraskelse i form av Ford-150 Lightning. Denne nye elektriske pickupen krever god plass med sine 5,91 meter i lengden og hele 2,43 i bredden med utfelte speil.
Norge nyter godt av elbilenes høye markedsandel i landet siden importørens gode kontakter medfører at Ford-150 Lightning lanseres i Norge, som eneste land utenfor Nord-Amerika.

 

Kundebiler i desember
Ford forventer å levere sine første kundebiler i desember. Nå gjenstår WLTP-testene i Tyskland med data vi er vant med fra Europa.
Vi må allikevel nevne de tekniske data som er tilgjengelig nå. 452 hester, 1050 Nm dreiemoment, 0-100 på ca 4,5 sekunder, 3,5 tonns hengerlast, 5-seter og 386 km rekkevidde etter den strenge amerikanske standarden EPA. Vi tror dermed at vår vanlige WLTP- standard vil gi et tall i overkant av 400 km rekkevidde. Vi gleder oss til prøve kjøring ved en senere anledning. Denne gang ble det bare en visning av en bil som virkelig vil gjøre inntrykk i trafikkbildet.

 

Motocross-hopp
Det var derimot en hel flåte av Ford Ranger Pickup tilgjengelig for kjøring i Motocross -løypa på Rudskogen sammen med to utgaver Ford Bronco.

 

Vi testet først Ford Ranger Raptor hvor vi startet dagen med å sjekke bevegeligheten i hjulopphenget på rampe. Deretter var det over til en motsatt øvelse ved å hoppe med bilen. Ford Ranger Raptor har en innstilling som stiver opp støtdemperen automatisk ved landing. Det var altså bare å gi full gass og hoppe med bilen.

 

Hoppet var faktisk relativt vanskelig å få til å fungere siden man skal holde full gass. For man skal ikke slippe opp når forhjulene er i lufta og bakhjulene fremdeles har feste. Dette er oppskriften på en myk flat landing. Hjernen derimot er programmert til å slippe opp gassen når bilen letter. Det blir fort en hard landing, men Raptor er bygget for å tåle denne røffe behandlingen med et «hopp-modus» de andre Rangerne ikke er utstyrt med.

 

Raptor er utvilsom den røffeste av alle utgavene. Unikt for denne modellen, er at det er en V6 bensinmotor under panseret i tillegg til V6 diesel.

 

Kjøreprogrammet
Vi fortsatte med Ford Ranger Raptor i Motocross-løypa på Rudskogen, et helt nytt AWD system med 4 A er på plass i år. Nå har man mulighet til å benytte 4 A (automatisk firehjulsdrift) hele tiden.

 

Drivhjulene er bak som vanlig, men automatikken kopler inn 4×4 ved behov. I terrenget derimot ble 4 lav valgt sammen med gjørme/hjulspor kjøreprogram siden vi var så heldig at banen var dekket av gjørme etter regnværet.

 

Bedre jobb
Dette valget fungerte utmerket. Det var faktisk mulig å utføre bakkestart i de bratteste bakkene på 25 grader, bilen klatrer opp likevel.

 

På toppen av bratte bakkene ser man bare himmelen igjennom frontruta, men et kamera i bilens front – som er vinklet ned – viser veien videre over toppen. Dette ble et uvurderlig verktøy.

 

Nedover lot vi bare bilen bremse på giret fremfor å bruke nedstignings-assistenten, som oftest utfører langt bedre jobb enn fører. Under slike forhold og testing foretrekker man å kjøre manuelt. Dermed var det bare å parkere og ta plass i Ranger Wildtrack, vi vekslet mellom de forskjellige utgavene av Ford Ranger rundt løypa.

 

Angrepsvinkel
Dagens høydepunkt ble selvsagt Ford Bronco. Kjøremodus ved navn Goes-Over-Any- Tarrain (goat) forteller vel det meste om kjøreegenskapene til Ford Bronco i terrenget. Med 41 grader angrepsvinkel for Badlands-utgaven, er denne bilen virkelig bygget for terreng, men måten den forserte terrenget på varlikevel meget imponerende.

 

Vi satt faktisk bak rattet med et glis rundt munnen gjennom hele løypa. Bilen var så enkel å kjøre at man fikk en følelse av at dagens program var for lettvint. Denne bilen burde vi kjørt i den andre løypa på Rudskogen, nærmere bestemt Off-rod løypa i skogen med sine dype vanndammer og bratte fjellskrenter.

 

Gøy på veien
Bronco vil også være noe av det tøffeste som går på veien uansett årstid. Ved å skru ut to skruer fjerner man dørene. Taket er også avtagbart via takpaneler, dermed kan man cruise rundt i bytrafikk i en hel åpen bil. Ønsker man enda mer spesielt utseende, fjerner man bare plastskjermene rundt hjulbuen også.

 

Fem klips holder skjermene på plass. Ombygningen er følgelig en enkel prosess. Bilen blir kjapt til en sjarmløs, dørløs og takløs bil. Hele tanken bak bilen er å ha det gøy på veien eller i Off-rod løypa.

 

Mange venter på elbilen Ford-150 Lightning, de første kundebilene ankommer i desember og de vekker garantert oppsikt med denne store pickup-en.
Undertegnede på plass på rampa med Raptor.
I de bratteste bakketoppene ser man bare himmelen igjennom frontruten og har ingen mulighet til å se terrenget fremfor bilen, et kamera i fronten gir deg oversikten.
Vi var heldig med været, et langvarig regnvær medførte glatte forhold, likevel er det mulig å ta bakkestart på toppen av bakken med 25 grader stigning uten problem.
Legendariske Ford Bronco på rampen med maksimal fjæringsvei siden bilen kan kople fra stabilisatorstaget i forstillingen via en innstilling, tøffere blir det ikke.
Selv med bare himmelen igjennom frontruten gir bilens kamera en oversikt over hva som venter over bakketoppen, men husk å vaske linsen når man kjører i ren gjørme.
Ford Bronco er nærmest dekket av gjørme etter en tur igjennom løypa,
Bildet gir et lite inntrykk av hva Ford Ranger er kapabel til i terrenget. Foto Ford
Fremdeles henger det regntunge skyer over området, med tørt føre ville stigningene vært for enkle å forsere. Foto Ford.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen