Volvos inntog i Premium-segmentet var perfekt timet. Premium-gruppen øker og med T8 logo bak blir Volvo V60 også en heftig kjøremaskin.
Biler med høy effekt har i dette landet vært forbeholdt «eliten», den vanlige mann i gata har rett og slett ikke råd til avgiftsøkningen som en stor forbrenningsmotor medfører. Ladbar hybrid blir løsningen på problemet.
Midt imellom
Nordmenn er tydeligvis sulteforet på motoreffekt etter en så lang tørke, at hybridløsningen T8 står for over 90 prosent av V60 salget. 0-100 på 4,8 sekunder frister mange, i tillegg er oppgitt rekkevidde på strøm 43 km (NEDC). Volvo V60 T8 gir deg det beste fra to forskjellige biltyper, – miljøvennlig kjøring på strøm i bytrafikk og et råskinn på landveien.
Motormagazinet har tidligere kjørt Volvo V60 og denne modellen befinner seg mellom storebror V90 og V40. Selv om de er bygget over samme lest føles de forskjellig på veien. V90 er den typiske bilen for storfamilien med lang akselavstand og godt tilpasset langkjøring. Volvo V60 derimot er lettere å manøvrere med betydelig sportslig opplevelse. Minstemann er naturlig nok den mest urbane utgaven.
T8 ladbar hybrid
T8-modellen er ny for oss. Denne råtassen leveres med 397 hk bensinhybrid, automat og firehjulsdrift. Batteripakken krever 50 liter plass, dermed må litt av bagasjerommet ofres. Akkurat den ulempen glemmer man på plass i bilen.
Volvo V60 med R-design er en sportslig familiestasjonsvogn med en fremtredende dynamisk stil som passer fortreffelig til en effektfull motor. Designet er lavt, man sitter lavt og merkelig nok har vi meget god støtte fra sete hele veien. R-design, med sports-seter, er en del av Volvos satsning på skandinavisk design.
Sjelden vare
Volvo V60 T8 AWD med R-design er en fabelaktig bil på veien. Det er veldig sjelden vi tester en bil som føles akkurat som favorittjakka med en eneste gang. Passformen er utmerket. Hvis det var mulig å velge understell selv, er oppsettet til Volvo-ingeniørene svært nære hva vi ville valgt i en slik sporty bil.
Bilen ligger meget godt på veien i svingete partier. Bremsene gir akkurat passe tilbakemelding, slik at hard nedbremsing føles riktig. Understellet er riktignok stramt, men på veier med asfalt i oppløsning oppleves ikke bilen som ubehagelig på noen måte. Man føler underlaget uten at man får «slag» opp i bilen.
Effekten er bare herlig, 0-100 på 4,8 sekunder er tekniske tall, det viktigste er hvordan hybridsystemet jobber i alle situasjoner og kjøreprogram. Selv i en miljøvennlige hybrid ligger alltid kreftene på lager til en forbikjøring og V60 skyter ut av sving, selv i standard hybrid kjøreprogram. Aktiv kjøring bør nytes i Power-modus. Kjøreprogrammet er tilpasset sporty kjøring, men vi tror at normalprogrammet fungerer så godt at «hybrid» blir benyttet oftest.
4×4
Hybridsystemet virker ved at en bensinmotor driver forhjulene og elektromotorens bakaksel. Det betyr en helt annen firehjulsdrift enn ved drivlinje bestående av mellomaksel og stikkaksler ut. Elektronikken styrer motor og elmotor uten at det er forbindelse mellom disse.
Det kan være litt uvant når man har kjørt vanlig 4×4 hvor en motor er drivkilde. Man må stole på elektronikken, og det må man også på seneste utgave av førerassistansesystemet Pilot Assist, som er ekstrautstyr på V60. Systemet er koplet opp mot GPS og vil dermed følge kjørebanen på en bedre måte enn tidligere siden svingen på kartet blir overført til bilens styresystem, som henter informasjon fra kameraet.
Konklusjon
Kombinasjon av miljøvennlig bil i bytrafikk med opp til 43 km rekkevidde på strøm og en akselerasjon på under fem sekunder medfører at over 90 prosent av Volvo-kundene velger Volvo V60 T8 akkurat nå. Volvo V60 har passe størrelse til familien, er sporty på svingete veier og behagelig på motorveien.
Fakta Volvo V60 T8
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2,0-liter
- Effekt: 397 hk
- Moment: 640 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 4,8 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Forbruk blandet: 0,21 l/mil WLTP
- Co2 utslipp: 48 g/km WLTP
- Egenvekt: 1690–2072 kg
- Tilhengervekt: 1.800 kg
- Lengde: 4,76 m
- Bredde: 1,85 m
- Høyde: 1,43 m
- Akselavstand: 2,87 m
- Utstyrsnivå: R-design
- Bagasjerom volum: 529 liter
- Pris fra: Kr 468.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 752.366, –