VW ID.4 – Komplett storebror

 

VW ID.3 har imponert oss. Fordelene ved å bygge en elbil på dedikert elbilplattform er mange. Storebror ID.4 er enda bedre tilpasset familien med samme gode plassutnyttelse.

 

MEB-plattformen medfører en romslig kupe, stort bagasjerom, tilhengerfeste, mulighet for takboks og ikke minst en SUV-følelse ved at vi nærmest kan stige rett inn i bilen. Praktisk, romslig og ikke minst fremtidsrettet transport til familien, er stikkordene for denne bilen.

 

Innvendig er materialvalget mer påkostet enn ID.3 med seter i microfiber med kant av kunstskinn, en tydelig preget logo i seterygg virker gjennomtenkt og forseggjort.

 

Pianolakk er vi derimot…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

VW ID.3 har imponert oss. Fordelene ved å bygge en elbil på dedikert elbilplattform er mange. Storebror ID.4 er enda bedre tilpasset familien med samme gode plassutnyttelse.

 

MEB-plattformen medfører en romslig kupe, stort bagasjerom, tilhengerfeste, mulighet for takboks og ikke minst en SUV-følelse ved at vi nærmest kan stige rett inn i bilen. Praktisk, romslig og ikke minst fremtidsrettet transport til familien, er stikkordene for denne bilen.

 

Innvendig er materialvalget mer påkostet enn ID.3 med seter i microfiber med kant av kunstskinn, en tydelig preget logo i seterygg virker gjennomtenkt og forseggjort.

 

Pianolakk er vi derimot skeptisk til, for støv og fingeravtrykk blir meget synlig.

 

På plass i førerstolen er det bare å konstatere at VW ID.4 passer perfekt med uttrekkbar sittepute og ikke minst lang avstand ned til gulvet, slik at man får SUV-følelse med en gang. ID.4 er rent teknisk en crossover, men SUV-bokstaver selger.
Vi konstaterer raskt at det er god plass i baksetet, enda en gang er vi vitne til fordelene med den nye MEB-elbilplattformen.

 

Bilen føles langt større enn sine 4,58 centimeter. Romslig bagasjerom også sammenlignet med mange andre elektriske biler.

 

 

Teknisk videreutviklet
Det vil trolig bli to typer bilkunder i fremtiden;de som ønsker å trykke inn starknappen og kjøre selv, og de som ønsker å bli med på den rivende utviklingen inne ny teknologi.

 

ID.4 finner vi i den siste kategorien, for bilen kan leveres med alt tenkelig utstyr inkludert Q.LIGHT LED-Matrix frontlykter, stemmestyring, online oppdateringer. Med We Connect ID.4 appen kan du styre mange av bilens funksjoner.
AR head-up-displayet – med utvidet virkelighet – viser informasjon rett på frontruten, travel Assist og ikke minst Adaptivt cruise control med automatisk avstandsregulering som sammen med navigasjonssystemet registrerer offisielle fartsgrenser

 

Holdes rett hastighet, og faktisk bremser ned selv fra 80-til 70 sone som et eksempel, kan systemet også redusere fart før sving, kryss (avkjøringer) og rundkjøringer ved hjelp av strekningsdata fra navigasjonssystemet.

 

Id.4 er også oppdatert med seneste programvare. AV den grunn unngår man programvare-oppdateringen som manglet på de første utgavene av ID.3

 

Komfort i høysetet
For oss er det ikke de nye teknologiske løsningene som er det beste salgsargumentet, men den komforten bilen gir på veien er od nok grunn til kjøp.
God plass og perfekte seter er viktig. ID.4 er også så komfortabel å kjøre, at man sitter med et lite glis når fartsdumpene forseres.

 

For å beskrive ytterpunkter, oppleves VW ID.4 godt støydempet og retningsstabil på motorvei, men på traktorvei og steder med hullete asfalt er det bare å konstatere at understellet funger optimalt uansett veiens beskaffenhet. Og det helt uten langt dyrere luftfjæring. Det er faktisk sjelden vi opplever at understellet ikke filtrerer bort ujevnheter.

 

Vi liker at drift på bakhjulene er tilbake. Elmotor med høyt dreiemoment på forhjulene, drar som oftest i rattet under akselerasjon, men nå kan man skyve høyrefoten i gulvteppet i den skarpe svingen i akselerasjonsfeltet på motorvei helt uten problem. Bakhjulene skyver, forhjulene styrer deg sikkert rundt svingen uten at vi må korrigere på noen måte.

 

Glidebrytere
Knapper til betjening er lik ID.3. Dette er det eneste vi ønsker å endre på bilen, for betjeningsfunksjonene var langt bedre på de eldre VW-modellene. Glatte knapper med pianolakk og glidebryter medfører at musikkanlegget lever sitt eget liv om man skyver fingeren fra pluss til minus. Man må løfte fingerer over og vi ønsker vanlige dreiehjul til klima, som man kan justere uten å flytte blikket fra veien.

 

Som tidligere nevnt vil det trolig bli to typer kunder, de som ønsker det gamle tradisjonelle og de som er fremtidsrettet og innovative. ID.4 oppleves faktisk som en blanding. Litt tilvenning kreves for de tradisjonelle brukerne, mens de innovative vil elske det nye betjeningsgrensesnittet med en gang. Begge grupper vil uansett bli glad i bilens fortreffelige kjøreegenskaper.

 

Konklusjon
VW ID.4 fremstår som den perfekte elektriske familiebilen, som har absolutt alt med tanke på kjørekomfort til langtur eller hullete hytteveier. 100 kg hengerlast, opptil 517 km rekkevidde og 543 liter bagasjerom,1575 med seterygg nede. VW ID.4 inntar også lederrolle med dedikert elbilplattform de nærmest er alene om.

 

 

Fakta VW ID.4

  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 204 hk
  • Moment: 310 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 8,5 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 517 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,84 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.049 kg
  • Tilhengervekt:1.000 kg
  • Lengde: 4,58 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,64 m
  • Akselavstand: 2,77 m
  • Utstyrsnivå: Intro
  • Bagasjerom volum: 543/1.575 liter
  • Pris fra: Kr 349.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 525.400,-

 

Ventilasjonskanalen helt fremme ved frontruten ga en fortærende refleks i lav sol.
Q.LIGHT LED-Matrix frontlykter gir deg en sikker reise i mørket, egentlig burde man låne bilen på kvelden for å se hvilken forbedring disse lysene medfører.
Av en eller annen merkelig grunn legger man kantstein eller felgdrepere i blindsonen ved innkjøring, med dette oversiktsbilde blir de godt synlig fra førerstolen.
Navigasjon finner enkelt nærmeste ladestasjon, men ønsker du å vite om ladestasjonen er ledig må du fremdeles bruke telefon-appen som du nå kan speile trådløst.
ID.4 fungerer overraskende bra på hullete asfalt, å kombinere komfort både på motorvei og vei med slik beskaffenhet er imponerende uten luftfjæring.
Bagasjerommet er tredelt med skjulte rom under gulvet.
Skiluka er på plass i tillegg til god plass, kan man ønske mer?
Interiøret føles langt mer påkostet enn i ID.3, mikrofiber sete gir også god friksjon slik at man sitter «fast» på svingete partier.
Glatte knapper i pianolakk med glidebrytere er ikke min favoritt, de krever tilvenning og er ikke enkle å bruke når bilen beveger seg.
Oversiktlig og enkle menyer.
Forskjellige kjøreprogram kan velges, sport er min favoritt.
Bak benyttes tromler på ID.4, da slipper man problemet med at skiver ruster fordi elmotoren bremser istedenfor skiven, skivene vil ruste om man ikke utfører harde oppbremsinger med jevne mellomrom.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen