Salget av elektriske flerbruksbiler øker. Citroën ë-Berlingo er en utmerket bil som innehar alle de egenskapene man er ute etter med tanke på elektrisk persontransport, som er tilpasset fem eller sju personer.
Mange knytter Berlingo-navnet til nyttetransport, men vår elektriske utgave av Berlingo er personbil med fleksibel plass til passasjerene og uvanlig stor oppbevaringsplass. Fleksibel er også modellutvalget, Citroën ë-Berlingo produseres både som fem og sju-seter.
Ny plattform
Nykommeren er bygget på den relativt nye modulære EMP2 plattformen tilpasset personbiler. Dermed er det en helt annen komfort enn den vi forbinder med Berlingo-navnet fra tidligere nyttekjøretøy.
Motor og batteri har de samme spesifikasjoner som andre modeller i Stellantis-gruppen. 136 hester og 50 kWt batterikapasitet brutto. Batteriet gir deg en rekkevidde på opptil 280 km i den vanlige WLTP-syklusen og det blir et relativt kort stopp ved ladestasjonen. Hurtiglading på offentlig ladestasjon med opptil 100 kW er stipulert av fabrikk til å lade 0-80 prosent batterikapasitet på 30 minutter. Regn med kortere tid, for vi har aldri kjørt inn på ladestasjonen med 0 prosent batterikapasitet, 10-15 prosent er mer normalt.
Flerbruksbil
Denne nye tredje generasjon av Citroën ë-Berlingo er bygget som flerbruksbil. På vår sju-seters utgave, kan den bakerste seteraden fjernes ved et enkelt håndgrep, slik får man et romslig bagasjerom. Trenger du mer plass, legger man bare ned setene på annen rad også. Da har man en varebil som svelger det meste inkludert gjenstander opp til 3,05 meter.
Hemmeligheten med god plassutnyttelse er bilens kasseform, for man klemmer inn sju seter i en bil med relativ kort lengde, som igjen medfører enklere parkering i byen. Likevel blir det god plass til passasjerer takket være designet.
Lavt støynivå
Bilens progressive servostyring er meget lett på rattet i lav hastighet. Du kan faktisk bare legge håndbaken på rattet og «sveive» bilen inn i parkeringsluken. Styringen oppleves motsatt på motorvei, akkurat passe fast.
Citroën ë-Berlingo er nærmest lydløs i vanlig trafikk. Vi testet med vinterdekk og det hjelper en del på støynivået, men ute på motorvei er bilen forbausende godt støydempet helt uten vindsus i venstre fil på motorveien.
Citroën ë-Berlingo nyter utvilsomt godt av en ny personbil-plattform. Vi har kjørt en rekke utgaver av Berlingo opp igjennom årene, men den nye su-seters Citroën ë-Berlingo tilfører noe nytt og gir en mye bedre opplevelse på veien. De som velger fem-seters-utgaven, får samme følelse.
Utsøkt Citroen komfort
Alle bilmerker har laget seg en egen nisje i bilmarkedet. Citroen satser på komfort via Citroëns Advanced Comfort®-program. Dette gjenspeiler seg i alt fra seter til mykt og behagelig understel,l hvor de fleste ujevnheter blir effektivt dempet. Det er dog et skritt opp til den unike Citroën ë-C4 med Progressive Hydraulic Cushion dempere, men også Citroën ë-Berlingo gir deg den gode opplevelsen på veien uten de spesielle demperputene.
Setene har forresten ingen elektrisk justering, en klar fordel i flerbruksbilen hvor man slipper å vente 10-12 sekunder på elmotoren. En lett bevegelse med hendelen, og førersetet er i rett posisjon. Samme enkle løsning når man skal fjerne bakerste seterad.
Praktisk betjening
Innvendig finner vi den kjente løsningen som vi liker så godt. Gode gammeldagse knapper på rattet, de gir en tydelig tilbakemelding ved trykk.Dermed kan de betjenes uten å fjerne blikket fra veien. Gummierte rullehjul, som nærmest klistrer seg fast i fingeren på samme sted, gir deg samme gode følelse.
I Citroën ë-Berlingo rekker vi faktisk også frem til berøringsskjermen fra vår favorittposisjon i førersetet. Dette er nærmest uvanlig i dagens moderne biler når man er avhengig av å sitte med setet i nest bakerste posisjon.
Valg av kjøreprogram, via knapp ved girvelger, er også praktisk,
Eco fungerer tilfredsstillende i bykjøring, men det er greit med et raskt skifte til sport før man akselererer ut på motorvei. Parkerings knapp, samme sted og meget enkel justering av temperatur med solide hendler, trekker opp. Personbilsikkerhet er det også med hele 18 forskjellige førerassistenter sammen med praktisk Head-up display.
Konklusjon
Personbilutgaven av Citroën ë-Berlingo er helt annerledes enn Berlingo varebil vi har kjørt tidligere. Bygget på ny personbil plattform, meget godt støydempet og nærmest uten vindsus i motorveishastighet. Citroëns fremragende komfort merkes i fullt monn på veien og de smarte flerbruksløsningene er på plass.
Fakta CITROËN Ë-BERLINGO
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 136 hk
- Moment: 260 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 11,2 sekunder
- Toppfart: 130 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 280 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,75 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.664 kg
- Tilhengervekt: 750 kg
- Lengde: 4,75 m
- Bredde: 1,90 m
- Høyde: 2,10 m
- Akselavstand: 2,97 m
- Utstyrsnivå: Feel pack
- Bagasjerom volum: 265 – 2693 liter
- Pris fra: Kr 307.800, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 373.800, –