En blanding av personbil og SUV står meget sterkt i markedet. Ikke for høy, men likevel god bakkeklaring. Dette konseptet kjennetegner en ekte Crossover – i dette tilfelle en lekker Volvo C40 Recharge.
Siden vår demobil denne gang er elektrisk får vi starte med rekkevidden. Med Volvo C40 Recharge vil de færreste har behov for å hurtiglade i løpet av dagen. Rekkevidde på 444 km WLPT medfører kun en ladesyklus i uka, for de med normal daglig kjørelengde, som er drøyt 38 km daglig.
444 kilometer er et godt kompromiss for kjøreegenskapene også. Økt rekkevidde – med større batteri – medfører tyngre batteripakke og endrede kjøreegenskaper. Økt vekt medfører igjen høyere forbruk også. Dette vil kollidere med den spesielle filosofien til nye Volvo C40 Recharge, sporty i kombinasjon med lavt klimaavtrykk, som krever lett bil.
Økologisk profil
En tydelig miljøprofil preger Volvo C40 Recharge. Elektrisk fremdrift via ren norsk strøm, sammen med miljøvennlige materialer inkludert kunstskinn, istedenfor ekte vare. Dermed har man laget en alternativ modell som appellerer til en voksende kundegruppe, som ønsker minst mulig klimaavtrykk. Det er imidlertid nærmest umulig å oppfylle ønskene siden jordas befolkning øker med 100-130 millioner mennesker hvert eneste år.
Volvo bidrar med sin del ved å fokusere både på sikkerhet og miljø i Volvo C40 Recharge. En langt mer miljøvennligere bilpark via, nye kommende nullutslipps modeller, hjelper noe. Miljøvennlig Tekstil City Canvas-interiør er standard. De fleste vil trolig velge interiør i Microtech/tekstil Connect med Charcoal teppe eller Microtech/tekstil Connect med Fjord Blue teppe, som i vår demobil.
Det meste er standard
Det aller meste av utstyr er standard i Volvo C40 Recharge, også Premium Sound by Harman & Kardon er inkludert.
I vår meget korte liste over ekstrautstyr, finner vi fabrikkmontert Semi elektrisk hengerfeste til kr. 9.520, -. Hengerfeste kompletterer en allerede komplett bil med god rekkevidde, 4×4 og alt det utstyret du behøver. Dette er en lekker o typisk norgestilpasset modell, inkludert skiluke.
En liten overraskelse
I skrivende stund var bare vår typiske norgesmodell tilgjengelig, men når dere får Motormagazinet vil det være mulig å bestille en rimeligere Volvo C40 Recharge med forhjulsdrift. Prisdifferansen blir trolig ca. 60.000 kroner.
Et nytt interiør kommer også.
Skreddersydd informasjon
Volvo C40 Recharge leveres også med informasjonstjenester fra Google, samme system ble vi kjent med i XC40. Det betyr i praksis bruk av Google Assistant, Google Maps og Google Play på samme måte vi er kjent med fra Pc eller telefon. I tillegg til dette, har man Volvo Cars-appen for fjerntjenester.
På vanlig måte kan man skreddersy hvilken informasjon man ønsker på displayet bak rattet. Navigasjon fra Google Maps rett i synsfeltet, slik at man slipper å flytte blikket fra veien er typisk Volvo.
Sikkerhet har vært Volvos varemerke langt tilbake i tid. Det er derfor merkelig at Volvo lar fører benytte berøringsskjerm mens man kjører, for dette er distraherende. Etter vå mening burde berøringsskjerm bli deaktivert når bilen settes i Drive.
Like, men litt ulike
Volvo C40 Recharge deler motorer og drivlinje med Volvo XC40. De er altså ganske like, men også forskjellige.
I Volvo C40 stiger man rett inn i bilen, sitter høyt med god oversikt, men både design og kjøreegenskaper oppleves langt mer sporty enn Volvo XC40. Designteamet med T. Jon Mayer i spissen har lagt stor vekt på utformingen. Man ser de sporty kurvene best på skrått bakfra, vinkelen gir deg utsikt over siden og coupélinjen. Du ser også SUV-elementene over de store hjulene, som gir bilen en tøff karakter.
Står i stil
Med 408 hester, og 660 Nm, flytter de to motorene bilen fra 0-100 på 4,7 sekunder. Bilen er lynrask og effekten står i stil med bilens linjeføring. På veien er det særlig i svingete partier man får denne gode følelsen av avstemt understell i kombinasjon med presis styring.
Det er alltid en nøye kalkulasjon fra ingeniørenes side om hvordan de skal sette opp et sporty understell. I Volvo C40 Recharge har man tatt hensyn til kundegruppen som ønsker en kombinasjon av gode kjøreegenskaper og komfort.
Volvo C40 Recharge ligger dermed godt i svingene uten at den oppleves for stiv i bykjøring og på motorvei. En meget god avgjørelse, med tanke på at det er sikkerhet og miljø som er i fokus.
Nye Hovedlys
Motormagazinet skal ikke gå nærmere inn på all teknikk som ligger under skallet, derimot bare trekke frem de nye Pixellysene Volvo C40 Recharge nyter godt av. Et kamera i frontruten ser det samme som fører, og hovedlysene tilpasser seg alle kjøreforhold automatisk uten at fører behøver å tenke på nær eller fjernlys.
Denne kamera-baserte lys teknologien startet med Matrix-lys og har senere blitt introdusert i mange modeller under forskjellige merkenavn. Antall prismer som regulerer lysflommen er forskjellig. 16 eller 32 prismer er vanlig, Volvo derimot klinker til med hele 84 prismer, som fordeler lyset effektiv i veien foran deg.
Konklusjon
Volvo C40 Recharge og Volvo XC40 kan oppleves ganske like i utgangspunktet. Designerne har lagt vekt på et sporty design i kombinasjon med sportslige kjøreegenskaper. Dette er mer enn nok til å skille modellene fra hverandre. Volvo C40 Recharge er i tillegg utstyrt med nye pixellys, miljøvennlige materialer i interiør og ikke minst er den vanlige Volvo sikkerheten i behold.
Fakta Volvo C40 Recharge
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 408 hk
- Moment: 660 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 4,7 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 441 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,0 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.185 kg
- Tilhengervekt: 1.800 kg
- Lengde: 4,43 m
- Bredde: 1,85 m
- Høyde: 1,58 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Charcoal/Fjord Blue
- Bagasjerom volum: 413 – 1.205 liter
- Pris fra: Kr 463.000, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 612.880, –











