Før utgangen av 2024 skal Ford lansere hele 7 nye helelektriske person- og nyttekjøretøymodeller for det europeiske markedet. Det inkluderer blant annet en helelektrisk Ford Puma og en 5-seters mellomstor crossover med 500 kilometers elektrisk rekkevidde.
I tillegg introduserer de også en ny og sportslig helelektrisk crossover.
Salget av SUV-er og crossovere stod for hele 58 % av det totale personbilsalget i Europa i 2021. Det var en oppgang på nesten 20 prosentpoeng sammenlignet med året før.
Ford, som er Europas mest solgte nyttekjøretøymerke, skal også tilby nye Transit Custom som helelektrisk fra 2023. Deretter følger også nye Transit Courier som en helelektrisk variant i 2024. Disse blir også tilgjengelig i helelektriske personbilutgaver, som flerbruksbilene Tourneo Custom og Tourneo Courier.
Vil øke den europeiske elbilproduksjonen markant
De to helt nye helelektriske crossover personbilmodellene vil bli produsert ved Fords Cologne Electrification Centre i Tyskland. Den nye 5-seters mellomstore crossoveren vil bli avduket senere i år. I 2023 blir den satt i produksjon, og den vil bli etterfulgt av en sportslig helelektrisk crossover som vil bli produsert fra 2024.
Elbilproduksjonen i Køln økes til 1,2 millioner biler over en 6-års periode. Investeringene i produksjonen av de nye elektriske personbilene i Køln er forventet å bli 2 milliarder dollar. Dette inkluderer også investeringer i en ny fabrikk for montering av batterier som etter planen skal åpnes i 2024.
I tillegg vil Fords bestselgende personbil i Europa, den kompakte crossoveren Ford Puma, bli tilgjengelig i helelektrisk versjon fra 2024. Denne modellen vil bli produsert i Craiova, Romania.
Med dagens annonsering vil Ford bidra til å kraftig øke antall produserte elbiler i Europa. Den nye helelektriske Mustang Mach-E og performance-varianten, Mustang Mach-E GT, er begge allerede tilgjengelige. I løpet av de neste månedene kommer også nye E-Transit. Ford forventer å selge over 600 000 helelektriske biler i Europa før utgangen av 2026.
– Det er helt avgjørende for Ford å fortsette på veien mot en helelektrisk fremtid. Vi må møte nye europeiske mobilitetsbehov med mer innovasjon og total dedikasjon for kundene. Men det handler også om behovet for å ta bedre vare på planeten vår. Derfor skal vi redusere klimagassutslippene i tråd med Parisavtalen, sier toppsjefen i Ford Europa, Stuart Rowley.
Vil bygge en av de største batterifabrikkene i Europa
Ford annonserte også i dag at det jobbes med ett nytt industriledende joint venture-selskap i Tyrkia. Dette skal etter planen bli en av de største fabrikkene for produksjon av batterier til elbiler i hele Europa.
Den storstilte elbilsatsingen er en del av Fords globale plan om for å redusere karbonutslippene vesentlig. Målet er at det innen 2035 skal være nullutslipp fra Fords bilsalg i Europa, og at alle selskapets fabrikker, distribusjon og leverandører da er karbonnøytrale.
– Det er gledelig å se den raske forandringen som skjer i Europa. Dette utfordrer hele bilindustrien til å utvikle bedre, mer miljøvennlige og mer teknologisk avanserte biler. Ford satser alt og handler raskt for å møte etterspørselen i Europa og verden forøvrig, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.