Batteriene i elbiler holder ganske lenge

 

Batteriene i elbilene varer lenger enn for eksempel batteriene i mobiltelefoner og annen elektronikk. Kvaliteten på batteriene er i all hovedsak meget gode.

 

Mye tyder på at det er andre komponenter i elbilen du må skifte ut før batteriet. Ifølge en ny undersøkelse som er foretatt av den Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) vil et nytt elbilbatteri holde til over 60 000 mil.

 

Lite å frykte
-Elbilbatterier slites ned som alle andre batterier. Gnisten blir riktignok litt borte etter hvert, men eierne av elbiler har i all hovedsak lite å frykte i forhold til batterienes kvalitet, mener professor…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Batteriene i elbilene varer lenger enn for eksempel batteriene i mobiltelefoner og annen elektronikk. Kvaliteten på batteriene er i all hovedsak meget gode.

 

Mye tyder på at det er andre komponenter i elbilen du må skifte ut før batteriet. Ifølge en ny undersøkelse som er foretatt av den Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) vil et nytt elbilbatteri holde til over 60 000 mil.

 

Lite å frykte
-Elbilbatterier slites ned som alle andre batterier. Gnisten blir riktignok litt borte etter hvert, men eierne av elbiler har i all hovedsak lite å frykte i forhold til batterienes kvalitet, mener professor ved KTH, Rakel Wreland Lindström.

 

Et elbilbatteri har det best når det er halvfullt, og sterk varme og gjentatte hurtigladninger stresser batteriets celler. La være å lade batteriet om du ikke må.

 

Kjøre langt og mye
KTH har sett på en BMW iX50 xDrive, som har en offisiell rekkevidde på 63 mil. Denne modellen kan i teorien kjøre et sted mellom 63 000 til 126 000 mils kjøring. En Soda Citigo-E, med en rekkevidde på 25 mil, har batterikapasitet før et eventuelt skifte på et sted mellom 25 000 og 50 000 mil.

 

Batterikapasitetsnedgangen er størst i begynnelsen. Når batteriet har mistet fem prosent avtar alderdomstakten og blir lineær fram til et visst punkt. Når batteriet har mistet 30 prosent av sin kapasitet begynner utfordringen, men det vil antakeligvis ikke skje før etter at bilen i gjennomsnitt er åtte år gammel. Kjørelengden vil jo avgjøre.

 

Sjekk tilstanden
Kjøper du en eldre elbil, så er det spesielt viktig å sjekke tilstanden til batteriet i bilen. Dette kan du gjøre hos verksteder som har spesiell elbilkompetanse.

 

Husk at elbilene som kom å markedet for en tid tilbake hadde forholdsvis liten rekkevidde og batteriene var i utgangspunktet svake sammenlignet med dagens batterityper.

 

Prisen på å bytte batteri i en elbil kan ofte bli like kostbart som å skifte ut motoren på en fossil bil.

 

Dette er de beste tipsene for å sikre at batteriet i elbilen din holder lengst mulig:

  • Hurtiglad ikke for ofte.
  • Lad ikke batteriet helt fullt.
  • Nivået rundt 59 prosent kapasitet er best.
  • Lad når det er behov
  • Lad ikke bilen hver dag såp sant det er mulig.
  • Parker ikke bilen i sterk sol og høy varme. Batteriet liker ikke varme.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen