Range Rover Evoque PHEV – Ladehybrid i klassen Premium pluss

 

Range Rover Evoque har hengt med noen år. Nåoppgraderes modell-segmentet med en ny ladbar hybrid. 309 hk og med de samme gode kjøreegenskapene som tidligere, med opp til 55km WLTP rekkevidde på strøm.

 

Utvendig har man heldigvis beholdt samme røffe design. Fargekombinasjonen på vår demobil fremhevet designet ytterligere. Hvit og sort blir aldri feil, selv om modellen har noen år på baken vekker Range Rover Evoque fremdeles en smule oppsikt i bymiljøet. Folk stopper for å snakke bil under fotografering.

 

Det lille ekstra
Vi har god kjøpekraft i Norge og forholdvis mange kan kjøpe en bil…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Range Rover Evoque har hengt med noen år. Nåoppgraderes modell-segmentet med en ny ladbar hybrid. 309 hk og med de samme gode kjøreegenskapene som tidligere, med opp til 55km WLTP rekkevidde på strøm.

 

Utvendig har man heldigvis beholdt samme røffe design. Fargekombinasjonen på vår demobil fremhevet designet ytterligere. Hvit og sort blir aldri feil, selv om modellen har noen år på baken vekker Range Rover Evoque fremdeles en smule oppsikt i bymiljøet. Folk stopper for å snakke bil under fotografering.

 

Det lille ekstra
Vi har god kjøpekraft i Norge og forholdvis mange kan kjøpe en bil i Premium-segmentet i disse dager. Søskenmerkene Jaguar og Range Rover har det som skiller dem fra mengden med sin klassiske bilhistorie og spesielle terrengegenskaper i kombinasjon med Premium-status.
Fremdeles blir Range Rover Evoque PHEV produsert i England. Eieren Tata Motors har forbedret opplevd kvalitet og samtidig beholdt aner fra Land Rovers lange motorhistorie tilbake til 1947.

 

Tilnærmet perfekt
Humøret stiger når vi åpner døren, myke materialer er benyttet helt til bunn av døren der vi vanligvis finner hardplast. Førersetet lar seg justere perfekt med sittepute som gir støtte helt frem og gir oss en perfekt sittestilling. Riktignok er vi litt skeptisk til knappene på rattet med pianolakk, men de gir oss tydelig tilbakemelding ved et skikkelig klikk, så man kan betjene knappene i «blinde».

 

Hovedinstrumentene er digitale og ligger gjemt inne i en buet skjerm. Siden vi kjørte i strålende solskinn med meget lav sol ble det tydelig at plasseringen forhindret refleks. Det var en smart løsning med godt synlig info. Humøret steg enda et hakk når den irriterende filholderassistenten ikke ble aktivert automatisk. Endelig en bil hvor fører selv velger å kjøre med automatisk styring via en knapp på rattet. Dette burde være en selvfølge i alle biler.

 

En blanding av vanlig betjening av klimaanlegg og knapper på berøringsskjerm som faktisk betjenes med armen hvilende på armlenet trekker også opp helhetsinntrykket. Skal man være pirkete så savner vi hjulet til girvelger som var vesentlig lavere enn dagens girspak med tanke på betjening av berøringsskjerm. Nå må hånden flyttes på andre siden av girspaken for å bruke knappene på passasjersiden.

 

Spennende hybrid
På veien har vi 309 hk systemeffekt med 55 km rekkevidde på ren strøm. Ved tomt batteri veksler bilen over til hybrid kjøreprogram og blir en selvladende hybrid. Med dette sparer man drivstoff ved tomt batteri også.
Range Rover Evoque PHEV er praktisk i bruk med opptil 32kw hurtiglader, dermed er det mulig å bruke vanlig hurtiglader eller 22 kW-ladestasjoner som vanligvis er ledig utenfor butikk og kjøpesenter.

 

På veien oppleves Hybriden en tanke annerledes siden batteriene fører til økt vekt. Bilen er langt mer stabil, en relativt kort bil nyter godt av økt vekt på motorvei og bli langt mindre følsom for sidevind. I elmodus starter motoren automatisk ved gasspådrag, 309 hester blir tilgjengelig ved en forbikjøring. Vi likte at motoren faktisk er aktivert en liten stund før elmotoren overtar etter forbikjøring, for dette føles trygt med tanke på forskjellige trafikksituasjoner.

 

Hybridutgaven føles bedre enn foregående modeller som vi har testet tidligere. Det er behagelig å nyte nærmest støyfri bil i elmodus, og systemeffekten når bensin og elmotor jobber sammen.

 

Range Rover Evoque PHEV er ikke bare en by-SUV, men en fullverdig terrengbil. Vi har tidligere testet disse spesielle kjøreegenskapene i terrenget under kontrollerte former. Når vi ser denne bilen i byen, er det vanlig å tenke seg at nedoverbakke-assistenten tar deg trygt ned brattere bakker enn unnarenna i

 

Holmenkollåsen. Opp bratte fjellknauser vi ikke på forhånd trodde det var mulig å kjøre og i skråninger hvor vi trodde vi tippet over på siden samt gjennom dype vanndammer. Ingen hyttevei byr på noen form for problem.
Det er kombinasjonen av et lekkert design, Premium-kvalitet og ekstreme terrengegenskaper, som gir Range Rover det lille ekstra.

 

 

Konklusjon
Range Rover Evoque PHEV har det lille ekstra som skiller seg ut i Premium-segmentet med kombinasjonen av by-SUV og terrengbil hvor ingen hyttevei er ufremkommelig selv med en elv å forsere. Bruk Evoque PHEV som elbil i hverdagen og bensinmotoren er klar til langturen, både miljøvennlig, praktisk og ikke minst en artig bil å kjøre med krefter i overflod.

 

 

Fakta Range Rover Evoque PHEV

  • Motor: Bensin + elektrisk
  • Slagvolum: 1,5-liter
  • Effekt: 309 hk
  • Moment: 540 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,4 sekunder
  • Toppfart: 213 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 55 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,14 l/mil
  • Co2 utslipp: 32 g/km
  • Egenvekt: 2.082 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Lengde: 4,37 m
  • Bredde: 1,99 m
  • Høyde: 1,64 m
  • Akselavstand: 2,68 m
  • Utstyrsnivå: SE
  • Bagasjerom volum: 472–1,383 liter
  • Pris fra: Kr 680.850, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 870.550, –

 

Denne fargekombinasjonen var bare lekker sammen med sorte felger.
Vanligvis finner vi hardplast i bunn av døren, her er det benyttet myke materialer.
Spennende modul-basert tre-sylindret Ingenium-motor på 1,5-liter under panseret, samme 500 kubikk sylinder brukes til å danne grunnlag 3, 4, 5, og 6 sylindrer motorer etter byggekloss prinsippet.
Ladekabelen ligger i et eget rom, Range Rover Evoque PHEV kan faktisk hurtiglades, DC lader opp til 32kw, dette er sjeldent på ladehybrider.
Kasseformen medfører grei plass i baksetet.
Pianolakk medfører fingermerker, men knappene ga tydelig tilbakemelding ved bruk.
Berøringsskjermen kan brukes med armen på armlene, meget brukervennlig og jeg setter også pris på tradisjonell betjening av klimaanlegg.
Ekte terrengbil har selvsagt også gjørmeprogram, på glatte underlag som gress og snø kan dreiemomentet balanseres mellom for- og bakhjulene for å optimalisere trekkraften.
Dørhåndtak åpnes og lukkes automatisk, man hører faktisk at de låses ved igangkjøring.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen